HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Matchning av motstånd och ljudbättring?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/09/08 :  23:36:20  Show Profile Send Zombie a Private Message
Finns det verkligen något att hämta i förbättring av ljudet om man ersätter alla (eller väsentliga) 5% motstånd till sådana med 1% tolerans (eller bättre)?
Någon som gjort något liknande?

Mvh


Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/09/08 :  23:55:56  Show Profile Send UrSv a Private Message
Svaret borde väl bli "Kanske" eller "Varför skulle det det".

Toleransen har ju inget alls att göra med hur det låter. Det har dock typen. Om man väljer ett riktigt kass motstånd med 1% tolerans kanske det låter sämre än ett riktigt bra motstånd med 10% tolerans. Eller tvärtom.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/09/09 :  05:20:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Håller med UrSv. Det beror ju på lite också, t.ex i aktiva filter där frekvenserna påverkas är toleransen viktigare än annars.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/09/09 :  10:26:58  Show Profile Send Zombie a Private Message
Den här tråden hänger lite ihop med denna:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32392

Jag tänkte mer på matchning V/H kanal, för att om möjligt förbättra djupet i ljudbilden, som jag har förstått bl a hänger ihop med hur väl de båda kanalerna är matchade. I så fall ett billigt sätt att förbättra redan befintlig utrustning (Quad 34).
(Matcha resistorer/kondingar kan göra stor skillnad, det märkte jag när jag moddade min CD63:s diff.steg efter DAC:en...dag och natt)

Förslag på välljudande, rimligt prissatta motstånd mottages tacksamt.

Hoppla



Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2004/09/09 10:28:25
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/09/09 :  11:07:13  Show Profile Send UrSv a Private Message
Jaha. Förslag:

Dale RND55, CMF55 eller RND60 är ett (ibland omagnetiskt) bra motstånd om man tar det från rätt leverantör. Kostar väl SEK 5 per styck eller så från Schuro.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/09/09 :  12:44:12  Show Profile Send Zombie a Private Message
Shysst, ska kolla....

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000