HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Prova att manipulera ljud!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/09/08 :  18:27:19  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Jag har ägnat mig åt ljud på en rad sätt under årenslopp. Med datorns hjälp har jag på senare tid även provat att manilpulera ljud, för att få en bättre uppfattning av hur olika saker låter. Hur låter t.ex. en 2dB peak med högt Q-värde vid 7 kHz, som t.ex. viss högtalare är behäftade med, hur låter 10% dist som en extremt dyr rörförstärkare klämde ur sig, osv. Ganska kul faktiskt, och jag inbillar mig att det blir enklare att förstå framför allt mätvärden.

Just nu använder jag Sound Forge till det här, men det finns andra program, som säkert kan vara bättre, särskilt för alstring av dist.

Prova, vet jag. Det är häpnadsväckande hur mycket man kan knasa upp signalen utan att det alls låter illa, eller kanske inte ens är direkt hörbart.

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/09/09 :  12:35:40  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Intressant, har du några exempel som du kan dela med dig av.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2004/09/09 :  14:09:38  Show Profile Send hjort a Private Message
Förändringar med 2dB är det inte många som kan höra oavsett var de är nånstans i registret.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/09/09 :  14:15:17  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
2 dB hör man rätt tydligt såvida inte Q-värdet är väldigt högt. Justeringarna jag gör på mina högtalare, under voicing, görs med 0.75dB-steg men då för hela register snarare än en peak.

Johnny - intressant! Vad har du kommit fram till? Bättre? Sämre? Lyssningsvänligt? Kör du direkt från datorn eller bränner du och kör via cdspelaren?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/09/09 :  14:31:49  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
EngelholmAudio: Hitils har jag hållt mig på datorn. Jag skulle säkert höra tydligare skillnad om jag brände CD-skivor, men det är för jobbigt. Datorhögtalarna (DIY med Seas bas och dynaudiodiskant, byggda för att stå nära bakvägg där jag har dom)driver jag med en integrerad proton-förstärkare. Tillräckligt bra

Tilllagd dist tycker jag alltid blir en försämring. Det låter fetare liksom. Kan mycket väl tänka mig att många tycker "Wow, vilket bra ljud!".
Jag har också "remastrat" en skiva som lät skit i orginal. Efter kraftig EQ så lät den mycket bättre.
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2004/09/09 :  17:34:00  Show Profile Send hjort a Private Message
Om du kan höra skillnader på 0.75dB har du förmodligen världens bästa öron.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/09/10 :  02:18:53  Show Profile Send gcs a Private Message
Johnny har rätt i det han säger. Jag har samma erfarenhet med min BSS parametriska eq eller min TC Finalizer. Det låter olika beroende på vilket man använder eftersom den ena är analog och den andra digital. Det är detta jag tidigare menat när jag sagt att man kan få gamla inspelningar att klinga som om de var inspelade förra veckan. Jag har själv erfarenhet av den här tekniken sedan 1979 då de första parametriskafiltren började komma på marknaden. Däremot detta med att tillföra distorsion(+/-) har jag bara kunnat med hjälp av Finalizern(1996).
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.26 sekunder. Snitz Forums 2000