HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ger clipping fyrkantsvågor?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/09/07 :  09:12:34  Show Profile Send Roq a Private Message
CD-skivor som är höggradigt komprimerade låter ju ruskigt dåligt.
Är det t.o.m. så att toppar som klipps (0 dB) ger upphov till fyrkantsvågor? I så fall skulle det ju vara riskabelt att spela dessa skivor på hög volym.

edit:skrivfel

Edited by - Roq on 2004/09/07 11:44:54

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/09/07 :  09:45:59  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
En mycket hårt klippt signal närmar sig en fyrkant-"våg", Men jag lovar att du inte vill lyssna på det vid hög nivå. Det låter fruktansvärt långt innan det är farligt för en vanlig anlägning. Komprimeringen skapar inga farliga fyrkantsvågor i sig, men jag vet inte vilken musik och vilken sida av 130 decibell sträcket du definerar som högt.
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/09/07 :  10:11:47  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Kompression skapar knappast några fyrkantsvågor, det låter dynamikfattigt, trist platt, sunkit dåligt blä blä.
Klippning däremot kan kanske knasa diskanterna? Klippnade förstärkare brukar ju vara bra på det. Men som circlomanen skriver, det låter apa långt innan.

Vill du höra hur det låter kan du ladda hem låten "Needy Girl" med Chromeo. Det klipper hejdlöst, det låter som en distpedal mellan CDn och förstärkaren.
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/09/07 :  11:54:18  Show Profile Send Roq a Private Message
circlo: "...och vilken sida av 130 decibell sträcket du definerar som högt..." Jag lyssnar faktiskt inte så högt vanligtvis utom nån gång då jag vill testa anläggningens kapacitet. Då kan jag ju låta bli att använda komprimerad musik.

Då kom jag osökt på en fråga till: Om jag drar på ordentlig volym, kan jag ha som regel att: Så länge det låter rent är det ingen fara? Eller kan diskanterna brännas ändå?? (edit: och nu pratar vi inte komprimering)

Fiasco: Jag ska kolla in den låten. Jag har köpt lite mainstreammusik sista tiden och jag tycker att Petters senaste platta (låt 2) låter ruggigt dåligt, likaså Alcazars "This is the world we live in" - om den inte är komprimerad så vet jag nog inte hur clipping låter Jag tycker den "fräser" här och där både i trummor och i en del diskantljud (förutom att det låter platt). Lyssna i början på låten, jag tycker den avslöjar sig redan där.

Efter den lyssningen igår kväll var jag tvungen att plocka fram gamla Chess, Jazz at the Pawnshop och Infected Mushroom för att lyssna på lite dynamik.

Edited by - Roq on 2004/09/07 11:58:15
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/09/07 :  12:53:37  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
riktiga förstärkare klipper inte :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/09/07 :  12:58:30  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Roq: Fräsljuden kan mycket väl komma från klippning. Har du inget program på datorn som du kan kolla på ljud i? Det finns ju en del gratis att ladda hem annars. Då kan man se varför det låter så illa som det gör. ÄR ljudet klippet på pris det ställe där det låter knas, är troligen klippningen problemet.
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/09/07 :  13:01:01  Show Profile Send Roq a Private Message
Fiasco: Jo tack, det är ju nästan bara att kolla med vilket program som helst med en grafisk "analyzer". Däremot har jag inte hittat något riktigt bra program som t.ex. räknar klippta signaler etc. - antagligen får man betala för detta? Tips?
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/09/07 :  14:54:05  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Så länge det låter rent och fint kommer dina högtalare inte gå sönder pga klippning och relaterade vågformer.Däremot kan ju högtalare (talspolar) överhettas av långa höga lyssningssessioner. JBL heter botemedlet.JBLs 2242 provas med 600 WATT kontinueligt brus i två timmar!!!! Det bör hamna runt 130 db ljudtryck av en jämn "ton".
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2004/09/08 :  22:42:48  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message
Om det är komprimerat utav h-e så blir signalen nästan fyrkant...

Här kommer en bild. Bilden visar audiosignalen under ca 2 millisekunder av låten Otherside med RHCP. Pluttarna på kurvan visar de enskilda samplen.
Nån mer än jag som tycker det ser komprimerat ut?
Hur låter det? Illa...

Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/09/08 :  23:57:25  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Komprimering är inte samma sak som klippning! Komprimering kan användas för att undvika klippning om man av någon outgrundlig anledning vill att det skall låta högt och platt. Svårt att välja av vad som är värst. Omfattande klippning i en inspelning går faktiskt inte att lyssna på, medan komprimerat mest är trist. Klippning kan ju i princip bli likström om det är ihållande och det kan ju inte vara bra...
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/09/09 :  00:07:41  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
jonas_gbg: Lite kort tid, men det ser inte så jätte-komprimerat ut. Däremot klipper det ju något enormt. Måste låta för jävligt. Vad jag inte fattar är varför man ger ut sånt här... Det sker nämligen inte av misstag. Bluörk!
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/09/09 :  09:01:45  Show Profile Send Roq a Private Message
jonas gbg: Vad är det för program?

matrixen: OK, jag vet att klippning och dynamisk kompression inte är samma sak men går det inte lite hand i hand?
Målet med kompressionen är väl dels att höja svaga ljud och samtidigt sänka de högsta ljuden (dynamiken minskar). I alla fall resulterar det i att medelvolymen höjs. Jag tycker att detta ibland ger ett distat ljud i ljudtopparna.

"Saturation and Clipping

All recordings are pressed on to physical mediums, which means each have their limit. Tapes have edges, and CDs have binary absolutes (all zeros (noise floor) and all ones (full scale)). What happens when you try to record sounds over these limits? Well, if it's an analog medium, whatever goes over to the outer edge of the tape will become distorted (the actual amplitude of this point can vary depending on the tape). Think of what happens if you try to tilt a lever past its boundaries. Rather than getting completely stuck, it will bend slightly over the applied pressure. This kind of distortion is called saturation. Digital audio, however, doesn't have any "levers", rather they have absolute ones and zeros. When a sound is send to a digital recorder that exceeds maximum value that the CDs binary code can record (all ones), it is attenuated to full scale. So basically, whereas the information would be compressed into a tiny space in analog, in digital the information is removed completely, replaced with a straight line. This is why clipping sounds more "harsh" than saturation"
taget från
http://www.loudnessrace.net/techinfo/waveform.htm

edit: Lyssna gärna på mitt exempel som jag tidigare tog upp: Alcazar - This is the world we live in". Medelvolymen ligger tokhögt i hela låten (spektrumanalysatorn i winamp är nästan mättad) Trummor/bas låter från 9 sek. och framåt distade i mina öron.

Edited by - Roq on 2004/09/09 09:15:31
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/09/09 :  09:30:41  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Eftersom det "farliga" i klippning inte är övertonerna som bildas utan effekten av kompression så kan man se komprimerad musik som "lika farlig" som klippning. Kompression gör att man spelar högre och diskanten nås av mer energi än vid omkomprimerat material.

När jag lyssnar på musik där ekot av rösten blandas med direktljudet för att bilda en signal som liknar en klippt signal så låter det också illa.
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2004/09/09 :  22:02:28  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message
Programmet jag använt heter Exact Audio Copy.
Finns att hämta gratis på www.exactaudiocopy.de

Ni har nämnt en del om skillnad mellan klippning och komprimering.
Helt rätt, det måste inte vara samma sak.
Vitsen med det är i alla fall att det skall låta högt.
(Antagligen för att få mycket speltid i radio och kunna kränga många album.)


Ovanstående låt - Otherside med Red Hot Chili Peppers - ser ut så här i sin hela längd.




Det finns dock de som lyckats komprimera hårt utan att få det att låta skit.
Låten In the Shadows med The Rasmus har på nåt vis lyckats.
Vet inte hur de processat ljudet. Heldigitalt eller med rörkompressor??

Hela längden:




Och så inzoomat ca 2 ms för att jämföra:




Och så avslutar jag med något som inte är komprimerat bara för att visa skillnaden.
Sailing med Rod Stewart:





Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/09/09 :  23:30:28  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Mycket intressant program! Jag har testat lite snabbt och man får ju snabbt svar på om farhågorna stämmer. Testade på körsång och det slog inte "i taket" en enda gång medans pop och techno hade det lite jobbigare, om man ska vara diplomatisk.

Musiclover!
Go to Top of Page

RoboDuCk
Member

106 Posts

Posted - 2004/09/10 :  04:57:04  Show Profile  Visit RoboDuCk's Homepage Send RoboDuCk a Private Message
Har de nya formaten, som SACD och DVD-Audio, ett högre dynamiskt omfång? Kan vi vänta oss lika mycket klippning och ännu mer kompression i framtiden?
Om svaret är ja på båda frågorna kommer man inte behöva vrida volymratten lika långt som idag i framtiden...

/Alex
"Vill man nå toppen finns det inga järnvägar."
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000