HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför har jag så dålig bas?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/08/22 :  21:20:28  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har idag spelat en massa gamla vinylskivor...då menar jag riktigt gamla skivor som är pressade på 50 & 60 talet. Alla skivor utan undantag visar att basen faller snabbt under 50Hz och ibland ännu tidigare. I diskanten går skivorna som regel inte högre än 17KHz. När jag spelar moderna vinylskivor(1980-)ja då låter det mycket bättre med ett frekvens omfång upp till nästan 20KHz.

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2004/08/22 :  21:36:38  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Är det så konstigt egentligen?
På den tiden tyckte man väl att ett par procents dist var mer eller mindre oundvikligt. Det sa i alla fall min gamla elektronik-lärare som jobbade med sånt på 50- och 60-talet, han var i stort sett i pensionsåldern när jag läste på gymnasiet -88.
Så vad skulle det vara för skillnad på inställning ang. frekvensomfång och dynamik?

Edit: Allt var inte bättre förr...

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Edited by - Gaffa on 2004/08/22 21:37:59
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/08/22 :  23:00:18  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Tja,, Lyssnade på en gammal inspelning från 50talet på en Nordic Concept i veckan,,, Där lät det som hele frekvensområdet användes.
Men visst kan pressningarna vara lite annorlunda från då till nu...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/08/22 :  23:25:17  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag tror ju för min del att det är graverdosorna som nådde sin höjdpunkt under 70-talet. Att HF:en duckar lite tidigare på dom gamla inspelningarn beror nog på att banden och bandspelarna inte var så väl utvecklade som dom blev i slutet av 60-talet. Vad beträffar distorsionen(THD) så kunde man ha flera procent på bandet och IM ska vi bara inte tala om.
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2004/08/22 :  23:44:08  Show Profile Send oliver a Private Message
Personligen tycker jag att ljudkvaliteten på vinylskivor varierar oerhört mycket mer än på cd skivor.
Av alla skivor jag har som köptes på 70 talet finns det bara nåt enstaka ex som jag tycker håller acceptabel ljudkvalitet,har nåt ex från 80 talet som låter hyfsat men långt ifrån bra.
Mot mitten av 80 och slutet blev det bra mycket bättre.Synd för det fanns många skivor som var bra musikaliskt sett på 70 talet.
Rent generellt så har väl både jazz och klassiska inspelningar alltid hållit hög kvalitet oavsett format.
Värre är det med rockmusik men oftast var det ju bara ungdomar som man skulle "blåsa" på pengar.
I dom andra kretsarna fanns det många audiofiler med högre krav antar jag.

Skeptiker
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/09/10 :  11:37:56  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Det är inte bra med för mycket BAS: Läs följande artikel i Ny Teknik, http://www.nyteknik.se/art/36097 , för mycket bas får lungorna att kollapsa.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2004/09/10 11:38:51
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2004/09/10 :  11:45:02  Show Profile Send Nitram a Private Message
Ja... fast då får man nog se till att anläggningen kan spela 150db+ om det ska vara nån risk för det...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000