HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad får man för 30 000:-?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Granstrand
Starting Member

4 Posts

Posted - 2004/09/07 :  12:59:55  Show Profile  Visit Granstrand's Homepage Send Granstrand a Private Message
Hjälp!

Går i hifi-tankar... nu igen! Är lite sugen på ett par B&W högtalare. Har redan snöat in på NAD så där måste kraftiga frestelser fram för att jag ska byta märke.

Nu till min egentliga fråga: NAD-förstärkaren är i stort sett redan köpt. Men vilka högtalare ska jag ha till. Har lyssnat på NAD'en med nämnda B&W-högtalare och tyckte det lät riktigt bra men säger "de lärda"? Finns det någon annan modell (eller varför inte annat märke) som ni tycker jag borde titta närmare på?

Tacksam för lite bollande av idéer!!!


MVH/ Calle G.

Edited by - Granstrand on 2004/09/08 17:25:59

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/09/07 :  13:04:27  Show Profile Send matte76 a Private Message
Kolla Primares nya förstärkare I21 som kommer nu i september, blir förhoppningsvis bra!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/09/07 :  13:17:10  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Hej och välkommen till forumet
Ditt förslag på högtalare kommer kräva en stark förstärkare och NAD 372 räcker till men du bör nog kolla lite på andra också. Jag har själv NAD, men jag skulle kunna tänka mig att ha ett annat försteg då så eventuellt bör du kolla runt på begagnade NAD-slutsteg och kika på något separat försteg av bra kvalitet.

Vad skall du ha för signalkälla? Min egen erfarenhet är att B&W brukar trivas med CD-spelare som drar lite åt det varmare hållet.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Rysk
Starting Member

30 Posts

Posted - 2004/09/07 :  13:24:26  Show Profile Send Rysk a Private Message
Gahhh! Leo hann före

Instämmer med Leo. Jag har modellen mindre 603 S3 och jag skulle vilja påstå att min stärkare knappt räcker till. Vad prioriterar du? Kanske hade en stativare varit att tänka på? Om du har/tänker köpa en nad cd till stärkaren hade jag nog inte valt en B&W högtalare eftersom denna konfiguration har en tendens att ge "essiga" diskanter. Jag har själv haft sådana problem och dessa löstes genom att skaffa en varmare signalkälla

mvh

/ola

NAD: C270, C160
Ah!: Njoe Tjoeb +AD825
Taralabs: PrisM1100i
Analysis Plus: Clear Oval
B&W: 603 S3
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/09/07 :  14:54:22  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Rysk var och hälsade på hos mig igår och han hade med sig en trevlig CD-spelare, Njoe Tjoeb som har rör i utgångssteget. Det är helt klart en mycket bra CD-spelare till B&W.

Till mina B&W CDM-NT7 upplever jag att förstärkaren räcker till medans en klenare förstärkare gör att högtalarna blir väldigt basfattiga.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/09/07 :  17:51:33  Show Profile Send Blue a Private Message
Jag tycker ni är lite roliga som ger rekommendationer på förstärkare istället för högtalare, vilket är det som Granstrand primärt verkar vara ute efter tips på...

Nåväl, det finns väldigt många bra golvhögtalare i liknande prisklass som nämnda B&W. Alla har mer eller mindre sin egen ljudkaraktär och det gäller ju att du hittar det som passar dina ideal bäst.

En grej som utmärker B&W 603/604 är just att de är mer tungdrivna än det mesta i prisklassen. Men det är många som tycker dom låter väldigt bra förutsatt att dom har matchande förstärkeri och källa.

Personligen tror jag att dina NAD skulle funka okej för att driva B&W 604, åtminstone i termer av "kraft", men jag tycker du ska kolla in andra och lite mer lättdrivna alternativ: Monitor Audio, Tannoy, Dali, Audio Vector är några exempel jag kommer på på rak arm. Så kan du se vilken ljudkaraktär du gillar bäst, och vad som passar bäst till NADen.


Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/09/07 :  22:32:46  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Ok, bra påpekande Blue, även om jag fick för mig att högtalarköpet var nästan spikat i och med rubriken "NAD C372 + B&W DM 604 S3".

Jag gillar B&W och de flesta produkter är prisvärda. B&W DM 604 S3 är listad kring 12000kr nypris så jag utgår från att detta är din prisram och att du även är mest intresserad av golvare.

Förutom B&W rekomenderar jag Dynaudio, med lite tur kan du hitta begagnade högtalare ur contour-serien för ungefär dessa pengar. (Nackdelen med Dynadio är att de liksom B&W behöver kraftiga förstärkare för att komma till sin rätt.) Dynadio har ofta ett lite mjukare ljud än B&W men fortfarande väldigt detaljerat.

B&W CM4, golvare som har snyggt utseende och den var en av kandidaterna när jag köpte högtalare men eftersom min budget var lite större än 12' så gick dessa bort i konkurensen med CDM7.

CDM7-NT (se till att få NT och inte SE-modellen) har funnits till försäljning ett flertal gånger begagnat under våren och sommaren och är för 8-9000 ett fantastiskt klipp, men jag är ju lite partisk , högtalaren är dock lite kinkig vad gäller källa och kringutrustning då den knappast kan beskyllas för att vara förlåtande. NAD-cd funkar om det är en S500.

QRS Tellus säljs just nu på HIFI-forum och det är en mycket bra högtalare som jag skulle kunna trivas med. Jag har iofs bara hört den två gånger men den är verkligen bra. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23750&whichpage=1

Mitt ljudideal passar inte så bra ihop med DALI's Concept-serie då jag tycker att DALI ofta är för mjuka och för ombonade i klangen, men de passar säkert bra till distad musik.

Infinity:
Kappa 600 (och 400) har fått goda resensioner men är lite hypad i min mening men de finns ganska många begagnade och de bjuder på en rejäl basslägga och bra perspektiv och begagnade är de helt klart rejält prisvärda. Kappan är som B&W också lite kinkig på kringutrustning och källa för att inte bli för kylig.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Granstrand
Starting Member

4 Posts

Posted - 2004/09/07 :  22:35:37  Show Profile  Visit Granstrand's Homepage Send Granstrand a Private Message
Nu vet man ju inte vilken fot man ska stå på... är dock extremt tacksam för alla tips och rekommendationer!

Om vi då låter tankar och idéer flöda fritt och glömmer det jag undrade i ursprungsfrågan.

Nämnda utrustning skulle landat på strax under 30 000:- grovt räknat...
Vad kan få för annat intressant i ljudväg för ungefär samma summa (+/- ett par tusen)...


/Calle G.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/09/08 :  09:43:38  Show Profile Send Blue a Private Message
Menar du då förstärkare + högtalare, eller ska även cd-spelare ingå i budgeten?




Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Granstrand
Starting Member

4 Posts

Posted - 2004/09/08 :  16:01:17  Show Profile  Visit Granstrand's Homepage Send Granstrand a Private Message
I den budgeten ingår inköp av ny CD.

Ursäkta om jag var lite otydlig...
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/09/08 :  17:29:25  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag tycker du oxå ska gå till fler butiker som inte är Hifi-klubben... För det finns ganska mycket kul där ute....
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/09/08 :  17:44:35  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Varför inte titta på begagnatmarknaden där man kan göra stora fynd och i bästa fall få ihop ett system som nytt skulle landat på din budget gånger två?

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/09/08 :  17:46:15  Show Profile Send Blue a Private Message
Ett system för 30.000 kan se ut på så himla många sätt och det finns många bra vägar att gå.

En kombination som jag såg i What Hifi och som verkar läcker är följande: Rotel RCD-1072 (9000 kr), Rotel RA-1062 (9000 kr) och Monitor Audio Silver S8 (12.000 kr). Har du ett lite mindre rum kan du kanske hellre välja lillebror Silver S6 för 9000 kr istället. Jag har inte hört dessa högtalare med just denna elektronik, men med Arcam tycker jag dom låter fantastiskt trevligt. Har en känsla av att Rotel kan bli en ännu bättre match!

PS. Några tusenlappar på signal- och högtalarkabel bör du också räkna med för att få ut det bästa av systemet (om du inte redan har sådana av tillräcklig klass).

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2004/09/08 :  19:27:52  Show Profile Send coldcut a Private Message
Hej Granstrand! Här kommer ytterligare ett förslag:

Förstärkare Naim Nait 5i ca 10k
Cd Naim cd5i ca 12k
Högtalare Quad 12L ca 5 k
Stativ Atacam Nexus ca 1,5k
Kablage ca 1,5k

Vad är fördelarna med detta system? Engagemang, liv och energi i musiken, men varken detaljer eller analysförmåga saknas. Stilren design samt ett skapligt andrahandsvärde är väl också positivt. En erfarenhet jag har med en begränsad budget, är att lägga det mesta krutet på förstärkeri och signalkälla, det har man igen när man får uppgraderingstankar..

-
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/09/08 :  21:50:19  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Skall du gå på mässan ?? Kolla där på förslag !!

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/09/09 :  10:39:47  Show Profile Send Blue a Private Message
coldcut: Låter också som en mycket trevlig anläggning. Generellt anser jag väl iofs att det är lite lustigt att lägga så pass mycket mer på elektroniken än på högtalarna, men när det gäller Quad är det ju så att dom låter mycket dyrare än vad dom är, och så att säga "förtjänar" elektronik av hög klass.

Ytterligare en idé (som dock förutsätter att du inte är en av oss "vinylare"): Quad 99 CD-P (10.500:-), Quad 909 (11.900:-) och Dynaudio Audience 52 (7.500:-). Här spräcks dock budgeten när stativ och kablar tillkommer.

Inte heller här har jag hört elektroniken tillsammans med högtalarna, utan bara märkena var för sig. Men jag kan tänka mig att det blir en fantastisk matchning då Dynaudiosarna skriker efter elektronik som ger mycket kraft och värme för att blomma ut!

Detta är ju då en lite speciell anläggning med cd kopplad direkt till slutsteg. Tack vare cd-spelarens digitala ingångar kan man koppla in fler digitala källor som dvd, DAB-tuner osv. Om man vill köra en analog signalkälla får man köpa till ett försteg, lämpligen då från samma Quad-serie.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/09/09 :  11:14:44  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag blandar mig i debatten igen sedan topic är uppdaterat till "Vad får man för 30 000:-?".

CD-spelare: Njoe Tjoeb måste få en varm rekomendation! För priset ca 5-6000 kr ny verkar den svårslagen med ett varmt men ändå detaljerat och rikt ljud och den har rör i utgångssteget.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2004/09/09 :  11:49:12  Show Profile Send coldcut a Private Message
Blue> Förstår resonemanget med fördelningen i systemet; helt klart är det ju ingen idé att "bränna" alla pengarna på elektronik och sedan behöva springa till elgiganten för att ha råd med högtalare.. (inget ont om elgiganten dock =)..) Men det finns ju några juveler i "budget" hifi världen, och Quad 12L får nog anses höra dit. En annan personlig reflektion när det gäller framtida uppgraderingar är att nya högtalare är den absolut "roligaste" köpet (när vi pratar om normala pengar och inte cd o förstärkeri för 100k) så har man redan bra, matchad elektronik kan man se fram emot fina högtidsstunder av provlyssning när höstmörkret faller på...

-
Go to Top of Page

Peppe
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/09/09 :  16:18:34  Show Profile Send Peppe a Private Message
Vad rekommenderar ni till B&W 603? Vad finns det för Arcam-förstärkare som kan vara lämplig?

Bättre en tia i handen än en tjuga i foten.
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2004/09/09 :  16:36:14  Show Profile Send coldcut a Private Message
Arcam har aldrig varit min största favorit när det gäller förstärkare, inget fel på ljudet eller kvaliteten, bra drag dessutom, men det saknas lite "gnista" i ljudet.. enligt mig.

Du behöver nog åtminståne en A80 (2x65w) för att komma ngn vart med dina B&W, men för de nästan 10k som den kostar finns det rätt mycket andra alternativ. Visserligen har arcam ngn riktigt bra slutstegskombo, men då drar det väg i pris..

-
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/09/09 :  17:25:18  Show Profile Send Blue a Private Message
Quad-prylarna jag nämnde borde funka mycket bra även tillsammans med B&W 603. Men utan försteget ger det dig som sagt en del begränsningar när det gäller vad du kan koppla in (ska du ha en annan cd-spelare måste den ha fullt reglerbar utnivå).

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Granstrand
Starting Member

4 Posts

Posted - 2004/09/09 :  18:53:34  Show Profile  Visit Granstrand's Homepage Send Granstrand a Private Message
Vad säger sällskapet om Naim? Satt och läste nån rescension om deras instegsmodell. Verkade rätt intressant.
Vad gillar Naim för högtalare osv...?
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/09/09 :  19:28:37  Show Profile Send Per G a Private Message
Varande en av sällskapets Naim'are tar jag tillfället i akt och har litet synpunkter.
Jag har ägt och hört en hel del olika Naim-baserade anläggningar och redan instegsmodellerna låter riktigt bra. I jämförelse med tex Arcam (som jag tycker är bra valuta för pengarna) så kommer man "ett steg längre" med Naim's grejor i samma prisklass.
För 30' finns det naturligtvis nya i-serien men också en hel del riktigt bra begagnat. Om jag skulle handla beg idag för 30' skulle jag köpa en CDI (cirka 8'), NAC72+NAP180 (cirka 13') och ett par Royd Albion (8-9') eller Royd RR1 (9,5' nya).
7Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2004/09/09 :  23:32:51  Show Profile Send coldcut a Private Message
Fortsätter på den inslagna vägen.. Visst kan du göra ett ljudmässigt beg klipp när det gäller Naim, problemet är oftast att efterfrågan på Naim inte varit speciellt stor i det förflutna i Sverige, vilket begränsar utbudet ganska rejält. NAC 72 (försteg) är som sagt en riktigt trevlig bekantskap, men anses väl i första hand som den perfekta partnern till vinylälskaren. NAP 180 är ett riktigt bra slutsteg (har ett själv =)..) för pengarna, men det såldes i princip aldrig i kombination med 72:an, utan var matchad ihop med den större 102:an. Att försöka hitta dessa på var sitt håll kan kanske gå, men är inte så värst enkelt, om du inte beställer beg direkt från england.. Men där vet dom tyvärr att ta rejält betalt!! Under en 72:a är i alla händelser enligt min mening inte lönt att gå, och steget över blir lätt dyrt.

Äldre naim prylar skiljer sig en del från den nyare serien, så om du lyssnar på ex. Nait 5i/cd5i förvänta dig inte då att äldre beg kommer att låta på exakt samma sätt. Grunddragen är visserligen gemensamma, dvs snabbt, rappt och tight, men skottarna brukar beskriva den nya serien med ord som "refined", "sophisticated" och "detailed", medans äldre utrustning brukar beskrivas som "forward" och "speedy". Hoppas detta var till ngn hjälp.

Note: Bästa beg priset hittills var en naim cd3,5 som gick för 4500:-, DET är billigt!


-
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2004/09/09 :  23:39:26  Show Profile Send coldcut a Private Message
Högtalare kan vara ett dilemma, där måste du nästan prova själv för att veta vad du kommer att trivas med. Vissa tycker att ex. Linns högtalare passar bra, NEJ säger jag, men det är ju bara min åsikt. Inte heller kef är ngn jättelyckad kombination. Cantons skrikiga diskanter skall defenitivt undvikas. Epos, Spendor, Totem och även Dynaudio har fungerat bra för mig; men det finns säkert fler.

-
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000