HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 HFLS nästan klara. Nya projekt!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2004/09/04 :  18:53:31  Show Profile Send uffe2 a Private Message
Ja så då har man byggt klart sin första högtalare. Ingen utom jag hade väl kallat dom klara eftersom dom fortfarande saknar ytbehandling och ytan är aningen ojämn på sina ställen. Men dom ger dock ljud ifrån sig och det är ju huvudsaken. Jag har skrivit lite om inledande intryck i min bildtråd men jag kan väl upprepa mig lite här. Jag är väldigt nöjd med ljudet som helhet och även om dom inte hade blivit ett dugg bättre hade jag varit nöjd. Dock så har jag bara spelat dom i 10h och diskanten ska ju bli betydligt starkare efter upp mot 100h så det är väl bara att vänta. Rummet dom är i nu är väldigt stort och basen är helt klart tråkig. Något som dock inte oroar mig eftersom dom ska sättas i ett rum 1/4 så stort senare.

Just nu äger jag ingen högtalarkabel utan högtalarna spelas i farsans anläggning. Jag har därför tänkt bygga någon form av enklare kabel själv. Mina ögon har fallit på TNT Triple (6 st flätade CAT5e). Av två anledningar. Dels är den väldigt enkel att göra och dels har jag kontakter som gör det vädigt billigt. Vad säger ni om denna kabel? På TNT-sidan verkar han iaf helt lyrisk. Den ska helt klart provas. Tveka dock inte att föreslå andra kablar. Min vilja att köpa 10 meter kabel för 50+kr/m i affären är dock noll. Dessutom är DIY så väldigt roligt.

Nästa grej jag måste fixa är stativ. Just nu lutar det mot någon enkel form av gjutning. Förmodligen ett ganska stort avloppsrör som fylls med cement. Tungt och stabilt. Och enkelt (tror jag ). Ett ensamt tjockt rör kommer, när det är lackat på samma sätt som högtalaren, se stilrent och snyggt ut, hoppas jag. Eller så blir det bara vulgärt men det är ju bra det med

Kabel och stativ är två enkla saker jämfört med vad jag tänkte ta mig an nu. DIY har verkligen gett mersmak och min hemgjorda högtalarkabel måste ju kopplas in i något. Jepp, ett slutsteg. Jag har ju en integrerad NAD jag kan ha så länge så detta är ett projekt som kan skynda långsamt. Just nu vet jag inte särskilt mycket om slutsteg. Massor av termer jag inte har koll på virrar runt i mitt huvud så det finns en hel del jag måste lära mig.

Detta är ingen tråd för att be om särskilda råd utan mest ge er en update om vad jag funderar på för tillfället (om nu någon råkar vara intresserad ). Allt jag vet om slutsteget än så länge är att det måste passa med HFLS, dvs vara ganska kraftigt (det pratas om 100W+ så vitt jag vet). Om ni nu har specifika råd eller fundering så tveka inte med att komma med dom ändå.

Förhoppningsvis blir det en intressant höst.

/uffe


Edited by - uffe2 on 2004/09/04 18:59:21

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/09/04 :  18:58:40  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Som högtaöarkabel funderar jag på att köpa bandkabel för industribruk, alltså inte datorkabel, och löda ihop tåtarna +-+-+-+-+-+-, typ. Har ingen aning om det är bra eller ej, men jag inbillar mig att induktansen borde bli låg.
Funkar inte det tänker jag köpa Supra Ply, eller vad den heter. Den funkar i alla fall bra, om än lite trist för en DIY-are som ska göra allt själv, även misstagen :-)

CAT5 är väl bättre som signalkabel?
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/09/04 :  19:02:58  Show Profile Send Haakan a Private Message
säger bara icepower :) bygg det e nog steg 1

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2004/09/04 :  19:15:01  Show Profile Send uffe2 a Private Message
Jo tom jag känner till icepower men jag vet inte om jag har råd med sådana. Man behöver en modul per kanal eller hur är det? Och det går väl lös på ~2*2500:- eller är jag felinformerad? Sen att få tag på sådana är ju ett projekt i sig. Ett plus är ju att dom lär ge ett mycket bra ljud och att det i verkar lätt att sätta ihop en fungerande förstärkare.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/09/04 :  19:23:42  Show Profile Send Haakan a Private Message
leifB säljer hör med han, annars går det ju att bygga en zapp www.lcaudio.dk landar väl på 3-5 kanske fast icepower e ju att föredra

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2004/09/04 :  19:25:13  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
kolla efter ucd 180 här på forumet. även det klass d , alla som har byggt verkar lyriska.
de är väldigt mycket billigare.

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2004/09/04 :  19:43:54  Show Profile Send uffe2 a Private Message
Så här tänkte jag mig stativen. En vädigt enkel design som säkert redan är gjord av hur många som helst men den är nog lätt att bygga och kommer säkert att tillfredställa mig.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000