HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hifi-kit prisvärt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

byggarn
Member

171 Posts

Posted - 2004/09/02 :  08:53:59  Show Profile Send byggarn a Private Message
Hur prisvärda är egentligen deras byggsatser. Letar efter en lämplig stativare. Om man jämför deras AC focal B300 och JmLab Chorus 706s t.ex....så är b300 något dyrare än chorus, mycket fulare, elementet mindre, men är ljudet mycket bättre? Någon som jämfört?

byggarn
Member

171 Posts

Posted - 2004/09/03 :  08:58:32  Show Profile Send byggarn a Private Message
Någon?
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/09/03 :  09:44:35  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Jag letade högtalare för ett halvår sedan och snöade in på först B&W och sedan JMlab.
Funderade ett tag på Chorus 714. Provlyssnade en del men blev aldrig riktigt nöjd. Ljudet hade en viss grumlighet. Testade sedan Cobalt 806S. Betydligt dyrare men det lät så pass mycket bättre så jag var beredd att köpa dem. Mycket detlajer och klarhet.

Sedan hittade jag HIfikit och var på väg att köpa B300 byggsatsen. Ett par B300 tillsammans med en av deras subbar kommer man långt med. B300 ligger betydligt närmare Cobalt 806 än Chorus högtalarna. Så kan man leva med utseendet och/eller ordna ny fanering/färg så tycker jag att de är definitivt är mer prisvärda än Chorus. Men är man ute efter en snygg möbel och vill slippa lägga tid så är nog B300 inte helt klockren.

Att det sedan inte blev JMLab beror mest på att jag upptäckte HFLS-1.

--- Mikael R


Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/09/03 :  13:50:08  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Phase verkar ju populär hos HiFikit. Själv har jag byggt en högtalare som är lik phase och är mycket nöjd. Jag använder en bas som är snarlik den i phase och kan bara förundras över hur ett så billigt element kan låta så bra. Man måste betala MYCKET för att få lika bra ljud i en köpe-högtalare.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/09/03 :  15:04:07  Show Profile Send Haakan a Private Message
nån som lyssnat på ac challengern med ss element?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/09/04 :  09:19:06  Show Profile Send mapem a Private Message
Nä men däremot A4 monitor med SS-element. Superbt! Mjukt, luftigt, detaljerat. Men den kostar ju sådär 10 000 per par, trots att man får sätta ihop den själv.
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/09/04 :  10:23:08  Show Profile Send molsson a Private Message
Hifi-kits kit verkar vara ganska prisvärda. Det är synd, dock, att lådorna ser ut som skit.

No hay banda!!
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/09/04 :  18:38:56  Show Profile Send Haakan a Private Message
bygg egna?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/09/04 :  18:45:02  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Rätt Haakan, det klart man ska bygga lådan själv så det blir riktigt....räknas t.ex. IKEA's BILLY som DIY

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000