HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Högtalarbygge + digitalfilter = :)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2004/07/13 :  14:34:27  Show Profile Send avr7000 a Private Message
Digitala delningsfilter är hur kul som helst då man bygger lite högtalare!

Jag slängde ihop en låda med ett par Seas P17RCY och ett par Audaxdiskanter (samma som sitter i gamla Heybrook HB2)...

Kopplade sedan upp det till Behringer DCX och 4 slutsteg, 30 minuter senare hade jag något som lät riktigt bra!
Till filtret har jag kopplat en gammal laptop och detta gör det möjligt att sitta i sweetspot och helt enkelt labba och lyssna sig fram till bästa ljud...





Sedan går det att "backa" med hjälp av ett delningsfilterprogram och försöka bygga ett passivt filter med samma egenskaper som det digitala man just blivit nöjd med...
Detta har jag gjort med bra resultat ett par ggr.
(detta alltså om man vill köra dem i en normal stereo utan aktivt delningsfilter)

Det här är hur kul som helst, så jag får nog gå och starta upp cirkelsågen och spotta ur mig några lådor till alla andra element som ligger och skräpar i källaren...

/Stefan

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/07/13 :  15:09:05  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Kul!

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/13 :  16:48:57  Show Profile Send Haakan a Private Message
jo det va lite häftigt

vikket program använder du isf? och hur kopplar du?=)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2004/07/13 :  23:26:30  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Bild på filtret, snälla!

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/07/13 :  23:45:04  Show Profile
Slänger in en bild på filtret

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2004/07/13 23:45:40
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/14 :  00:00:35  Show Profile Send Haakan a Private Message
alltså vad kostar en sån där pryl så man kan mixtra lite ? lät hemskt intressant

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/07/14 :  01:12:26  Show Profile Send ILLY a Private Message
Ljudia säljer några olika modeller av Behringers aktiva filter. Har ingen erfarenhet av någon av dem, så jag kan inte ge några utlåtanden.

Snabbgenomgång:

Behringer CX-3400 - 3 vägs aktivt delningsfilter (1895:-)
Behringer Super-X PRO CX2310 - 2-vägs aktivt delningsfilter (1150:-)
Behringer Ultra-Drive Pro DCX-2496 - Digitalt aktivt delningsfilter. (4995:-)

Kan dra en liten anekdot med anknytning till ämnet:
Var för en tid sedan på besök i en studio, där en vän till mig är tekniker. Ljudfåne som jag är, så var jag givetvis tvungen att kika närmre på varenda pryl som finns där och ställa frågor om allt. För att göra en lång historia kort. Sammanfattningen av besöket blev: "Alla burkar det står "Behringer", "Alesis" eller "Soundtracs" på är s***t och ska bytas ut snarast, allt det står "Lexicon" eller "Mackie" på är ok och ska behållas ett tag till".

(vet att jag kan bli moderatad för att uttala mig negativt om specifika företag, som jag ser det så sprider jag inte en åsikt, bara vidareförmedlar min väns ord. Men alla har ju olika krav, referenser och åsikter, eller hur? Framförallt är vi få som kan sätta våra referenser efter studiobudget.)

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2004/09/03 :  16:52:07  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Väldigt intressant, är verkligen hur smart som helst!

Har en CX2310 skulle den duga till användning för liknande eller behöver man den där DCX2496 modellen?

/Daniel

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/09/03 :  21:06:11  Show Profile Send paradigm a Private Message
Fördelen med UltraDrive DCX2496 är att man har en total frihet att välja delningsfrekvenser, filterkarakteristik och branthet, även olika inom varje element. (Bessel, L/R, Butterworth). Den kan även löptidskorrigera varje element och den kan kompensera ifall ett eller flera element är fasvända. Sen kan den även lägga till individuell Gain, parametrisk EQ och dynamisk EQ, plus limiter som kan skydda element mot överbelastning. Allt detta och mer därtill kan den göra, eftersom allt sker digitalt.

Jag föreslår att du tankar ner PDF manualen från Behringers hemsida och sen jämför även med andra fabrikat, t ex dbx och JBL som inte har omnämnts här ovan.

De passiva alternativen kan heller inte göra bråkdelen av allt detta, plus att UltraDrivern låter mycket bättre, med DAC'ar av tillräckligt god klass, även när kraven är mycket högt ställda. Sen må andra tycka något annat.
Visst, det finns bättre grejor, men då får man också punga ut med bortåt tre gånger så mycket, samtidigt som de andra inte erbjuder hälften så många funktioner och möjligheter.

Sen kan jag också ha synpunkter på Behringers kvalitetskontroller från fabrik, eftersom båda mina nyköpta UltraDrivers har fått skickas till Behringer för utbyte då båda krånglade. Den ena har jag redan fått utbytt och den andra är fortfarande på väg. Den utbytta fungerar helt OK nu och jag har ingen anledning att kritisera dess prestanda och möjligheter. Tvärtom skulle jag säga.

/Roland
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/09/03 :  21:19:30  Show Profile Send Haakan a Private Message
attans en sån där måste man ju ha nån som vill sälja en begagnad?


hmm måste man inte ha ett separat slutsteg till varje element? lr iaf en till varje "register"

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

Edited by - Haakan on 2004/09/03 21:28:14
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/09/03 :  22:04:13  Show Profile Send UrSv a Private Message
Visst måste man ha ett förstärkarsteg per element eller elementkombination (i de fall man har passiv delning mellan två eller flera element).
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/09/03 :  23:19:29  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Jag har ett "Lem dx24" som gör ungefär samma sak som jag har enbart positiva erfarenheter av. Att lyssna och mäta fram ett bra filter är gjort i en handvändning om man jämför med att inte ha filtret. Helt suveränt. Filter, Eq, notch, delay, kompressor mm mm.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/09/03 :  23:57:50  Show Profile Send Haakan a Private Message
dahlberg är ett sådant billigare? och är det också digitalt

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/09/04 :  00:44:03  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Nej det är inte billigare, i Sverige kanske jag skulle tillägga. Har sett det i Italien för ca: 3500kr. Ordinarie listpris i Sverige 6000kr. Joo (norrländska ), det är digitalt.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/09/04 :  00:54:32  Show Profile Send Haakan a Private Message
schoo en till norrlänning jag e då en förfjolligad lulebo dvs boendes i sthlm :)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000