HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 ett lyft för en Sony XB-930 *bilder*
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2004/08/30 :  22:31:46  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Jag var på G att uppgradera min CD, så jag försökte sälja min Sony XB-930QS häromdagen, dock sket sig mitt inköp och jag sitter kvar med min CD.. vad göra?

-jo, då var det dags igen, modifieringsdjävulen greppade mig i nacken och sa att jag skulle göra något..
jag lyfte på locket och insåg att det skulle man gjort för längesen.. bra grejer, men inte riktigt hundra
till att börja med skärmade jag av trafon litegrann:
(anledningen till det är att jag har ZAP-pulse som slutsteg, den strålar lite HF som jag helst inte vill ha in i CD:n)


sen följde jag upp med att byta ut alla fyra opampar mot OPA2134 från Burr-Brown, mina favoriter bland välljudande opampar..


för att testa så kopplade jag in den med grejorna jag normalt använder, bl.a. mitt förra projekt rörbuffert:


så som det ser ut nu:


-och var det nån skillnad?
-klart det var..
jag tycker att CD:n gräver djupare i basen än tidigare, det är ju f.ö. känt att sonyspelare kan vara lite väl åt det ljusa hållet, vilket iofs inte är fel men om resten av kringutrustningen är åt det basfattiga hållet så..
basen som kom till fick även en fin kontur, frågan är om inte diskanten också blev tydligare, skall lyssna lite mer imorgon så får vi se om det var mer skillnader!

Livet är för kort för mono

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/08/30 :  22:41:18  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
va kul att folk vågar göra lite mer med sina spelare.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2004/08/30 :  22:50:55  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
jo, får se vad nästa grej blir, vet inte riktigt om det är riktigt lönt att ödsla en LC-clock på denna spelaren..?!
som det ser ut just nu så kommer strömmen från vägguttaget in genom den vita lådan på nedersta bilden, i den sitter det två filter och en stördämpningstrafo på 1kVA, ett filter före och ett efter + mjukstart osv.
därefter delas spänningen i två "ben" ena går till enbart slutsteget som bygger på två ZAP-pulse från LC-audio.
andra benet går via ytterligare ett stördämpfilter och delas där upp på två ytterligare "ben", varav ett går till förstegen som består av min rörbuffert samt ett LINX Vega. (trevligt försteg helt i klass A)
sista "benet" går till SONY-CD:n.
(rörsteget som står bredvid används sällan, men det händer..)
högtalarna är Celestion F-30, jag upphör aldrig att förvånas hur trevligt dom egentligen låter, speciellt efter att jag bytte komponenter i delningsfiltret, kontakterna samt internkablaget

Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2004/08/30 22:55:43
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/08/31 :  11:22:09  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Det finns plats för två kondensatorer bredvid opampen. Om de är avkopplingskondensatorer kan du ju löda dit ett par trevliga film varianter.

Det satt dessutom ett par keramiska skivkondensatorer i närheten som man kanske kan byta ut eller rationalisera bort.

Hjelm
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/08/31 :  11:40:51  Show Profile Send ludo a Private Message
quote:
sen följde jag upp med att byta ut alla fyra opampar mot OPA2134 från Burr-Brown, mina favoriter bland välljudande opampar..


Anser liksom du att opax134 hör till de mest väljudande opamparna som finns på marknaden. Men den är tyvärr "för långsam" för I/V steget. Där ska man helst välja op med betydligt högre bandbredd och "settling time". [Min personliga favorit som i/v är fortfarande opa655, som tyvär slutat tillverkas (ersatts av opa656). OBS att matn sp för opa655/656 får högst vara +-5V!, så extra spänningsregulator till opampen är oftast nödvändig].
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/08/31 :  11:46:25  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Är det inte spänning ut ur de flesta DAC kretsar idag i den inte alltför dyra prisklassen?

Hjelm
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/08/31 :  12:13:20  Show Profile Send ludo a Private Message
quote:
Är det inte spänning ut ur de flesta DAC kretsar idag i den inte alltför dyra prisklassen?

Max spänning ut brukar vara 2Vrms, dvs ca +3V till -3V topp till topp.
Observera att jag inte rekommenderar opa656 som en generell ersättare av alla i/v steg. Man får kika lite på återkopplingsmotståndet, ev dc-bias fr dac-steget o kanske nån parameter till innan man kan avgöra ifall det går att byta ut i/v opampen mot opa656. Men, DÄR det går och man vet hur man ska göra låter den mycket bra.
quote:
Det satt dessutom ett par keramiska skivkondensatorer i närheten som man kanske kan byta ut eller rationalisera bort.

Vad är det för fel med keramiska kondingar som avkoppl.kondingar ? Dielektrika COG o X7R har utmärkta högfrekv.egenskaper. Observera att DF-värden för exvis polypropp.kondingar anges vid 1kHz, medans för keramiska vid 1Mhz...
Go to Top of Page

anders
Member

168 Posts

Posted - 2004/08/31 :  14:19:10  Show Profile Send anders a Private Message
Håller med ludo, keramiska kondensatorer är (som) gjorda för att användas till avkoppling.
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/08/31 :  15:47:10  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Jag har föregångaren XB-920 hemma, gäller samma förutsättningar för modifiering för denna som för 930:an?

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2004/08/31 :  18:14:16  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
tack för tipsen grabbar!
->filikoster< jag misstänker att den ser i stort likadan ut inuti, kanske inte silvermicakondingar på utgången eller någon annan lite skillnad nånstans.. säkert inget som inte går att ändra på!! 8-)
->ludo< jag tittade lite snabbt på datablad och mätte lite innan jag bytte I/V mot 2134, men ljudmässigt tycker jag inte att det var något problem 8-) tvärtom..
nu har jag lyssnat lite mer på lite högre volym än igår natt.. trevligt att ha en helt *ny* CD-spelare 8-) fast har man basglad kringutrustning så blir det här nog lite väl maffigt, basen får en trevlig kontur och ett d-ävla driv. men jag skall leta upp en lite mer lämpplig opamp för I/V eller så nöjer jag mig med att det funkar bra som det gör, jag får se hur jag gör.

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/08/31 :  18:53:58  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Ok, mer bas är nog det sista jag behöver i mitt betongrum! Men det är ju alltid kul med uppgraderingar...

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2004/09/01 :  22:21:18  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
nä bas är bara bra, sålänge det inte blir för mycket av den varan...
har satt ferriter på alla nätkablar för att ytterligare få bort eventuella HF-störningar från ZAP:arna
jag har även lyssnat mer på ljudet, kan ju konstatera att skivor som jag tidigare spelat inte låter riktigt likadant, vissa skivor låter skräp, medans andra tidigare medelmåttiga skivor låter suveränt.. bra så långt 8-)

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2004/09/03 :  20:36:54  Show Profile Send Piggen a Private Message
Vad trevligt att läsa :-)) Kanske man skulle köpa tillbaks "sin" CD-spelare igen...
Grattis till förbättringarna!!
Det är ju nästan så att man kanske skulle kunna få provlyssna den när du är klar med den någon gång...

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2004/09/03 :  20:46:32  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
->piggen< hehe, aldrig att du får köpa tillbaka den!!!
men visst en audition skall väl gå att ordna 8-)
det är mycket kvar att göra på den innan jag blir nöjd, men detta var ju ett steg på vägen iaf.

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2004/09/03 :  21:29:14  Show Profile Send Piggen a Private Message
mr. Triatic:
Attans! Jag som tänkte att den kanske hade gått ner lite i pris nu när du har klampat runt innut i den och grejat

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000