HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur länge räcker en låt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/09/03 :  18:08:43  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Hur länge sitter väljudet kvar i kroppen? Frågar eftersom jag just fått till ett grymt ljud från min skivspelare, och fortfarande är helt lycklig efter att ha lyssnat på en bra maxi (ena sidan) för kanske en halvtimme sedan. Är ni som jag, att ni ibland, när ni är ensamma hemma, nöjer er med en riktigt bra låt (gärna extended), på hög volym, och sedan inte spelar mer?

Jag tror att min kick kommer att vara hela kvällen (för sedan kommer sambo och barn hem, som springer omkring så att nålen hoppar). Sedan har vi ju grannar också.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/09/03 :  18:19:32  Show Profile Send Blue a Private Message
Japp känner igen fenomenet. Vad var det för låt?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/09/03 :  18:26:29  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Skratta inte nu. Human Leagues 'Soundtrack to a Generation' på maxi (köpt begagnad häromdagen, på chans, 20:-), otroligt skön instrumental avslutning på låten som sätter sig i hela kroppen. Old school synthar när de är som bäst.

Deras 'Being Boiled' (introlåt till TV-serien 'Kvarteret skatan') på maxi är inte heller att leka med. Man glömmer lätt hur de lät i början. Ingen mespop direkt.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2004/09/03 :  18:45:11  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
I våras återupptog jag vinylen, upp på vinden och plockade ner
de LP som man inhandlat en gång i tiden, ett par hundra,
dessförinnan hade jag fått tag på en beg. Thorens och en äldre
intregrerad rörstärkare. En av skivorna som jag spelar väldigt ofta
är Tom Tom Club "Wording rappinghood", varje fredagkväll åker den på,
när ungarna har gått och lagt sig, jag tycker att jag hör något nytt varje gång den avspelas. Tom Tom Club, (avknoppning av Talking Heads)
är så jäkla bra så att man önskar barnen var unga på åttiotalet.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/09/03 :  19:25:19  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Hm, jag måste köpa den skivan. Har bara hört covern som Chicks on Speed har gjort. Tack för tipset!

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/09/03 :  19:42:07  Show Profile Send Ayn a Private Message
Menar du en låt som man spelar en enda gång eller flera gånger? Jag brukar kunna fastna HÅRT för nån enstaka låt som jag återkommer till om och om igen under en hel dag...ibland blir man bara sådär blixtförälskad
Och ännu bättre är det när det händer med en hel skiva, som får gå bara om och om igen...det händer just nu med Jewel - This Way. Det mest extrema fallet var nog Tool - Lateralus, den hade nästan exklusiv plats i min CD-spelare i uppåt 3 veckor

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2004/09/03 :  21:24:08  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Jag gillar även Chicks on speed, tre brudar från Österrike, USA och
Tyskland (tror jag) och med hjälp av en bandspelare är det faktiskt rätt bra.

Lite Stereo Total över det.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/09/03 :  23:27:03  Show Profile Send nurfen a Private Message
Chicks on Speed är bäst! Ramsamsam aaa ramsamsam, curricurricurricurri ramsamsam.. Ajkajaj jippijajkajjäj aaawooaaawooaa rinnkinntjii!!

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2004/09/04 :  00:03:23  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Watermelon in eastern hay med Zappa!!!
Ger rysningar varje gång sedan 1979.
Känslan finns kvar tills tysnaden bryts av någon galen granne som skriker eller tills man somnat.

Son of a preacher man med Dusty Springfield.
Det är något med hennes röst i just den låten. Är inte särskilt förtjust i resten av hennes repertoar.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2004/09/04 :  00:11:36  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Hittade en tolv" idag på en loppmarknad, "Red wine" UB40, minnen....

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2004/09/04 :  00:13:43  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
nurfen, kunde inte gjort det bättre själv..............

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.



Edited by - PG Jeppsson on 2004/09/04 00:14:13
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/09/04 :  00:32:47  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Ayn, jag menar en låt man bara spelar en gång, och sedan lever på minnet av den resten av kvällen. Mår fortfarande gott, och det har gått flera timmar. Jag är nästan rädd för att bli besviken nästa gång jag spelar den. Tänk om magin är borta?

Och egentligen inte att det bara är låtens förtjänst, utan återgivningen av den. Att man får till det i anläggningen så där lite extra, att man knappt ens vet vad man har gjort.

nurfen, är du den okända medlemmen? Han som sitter i någon av lådorna de leker med på scenen?

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/09/04 :  15:53:19  Show Profile Send Blue a Private Message
Hatoil: Skratta åt Human League? Me? Knappast! Du fattar inte vilken 80-talsnostalgiker jag är!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/09/04 :  16:09:35  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Skönt att höra!

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

MikaF
Member

146 Posts

Posted - 2004/09/04 :  16:10:53  Show Profile Send MikaF a Private Message
Tack för tipset om Tomtom club pgmj.. jag lyssnade en hel del på Talking Heads när det begav sig... tycker dock att de inte riktigt har klarat att åldrats med värdighet och David Byrnes solotrippar är jag inte impad av. Ska checka tomtom.. :-)

Driver Top HiFi
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2004/09/04 :  16:22:58  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Laura Brannigan. "Selfcontrol" på maxisingel.
Ett helt j-vla dygn på högsta volym.

På min gamla studioutrustning; Fostexmonitorer, LEM mixer, 4st SL1200 svarvar, Technics rullbandare, flangers å kompressorer och fan och hans moster.
Hade jag haft en fru på åttiotalet så hade jag inte haft det särskilt länge.
Om den låten fastnade?
Det gjorde den säkert.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000