HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Golvhögtalare omkopplad till stativare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Laan
Member

90 Posts

Posted - 2004/09/03 :  15:11:16  Show Profile Send Laan a Private Message
Jag har börjat överväga att skaffa stativare istället för mina nuvarande golvare, då de är lite väl mycket bas i min nya lägenhet...

Nu till frågan:
Kan man plocka bort bygeln mellan biwiring terminalerna, och köra bara på den övre delen av högtalaren. Och åstakomma en stativare.
Vad händer med impedansen? (är på 8ohm för hela)
Eller går det åt h-vete?

Tackar på förhand! // Lars

Edit: Mellanregistret går hela vägen ner, så den blir ej helt basdöd(6,5" mellan)

//Laan

Edited by - Laan on 2004/09/03 15:14:30

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/09/03 :  15:23:04  Show Profile Send MartinH a Private Message
nej det kommer nog inte fungera så himla bra.. Men det beror på om du har en 3 vägare eller 2 vägare ??

För har du en 2 vägare tex kommer du bara få diskant ur högtalarna...

Men jag skulle nog inte rekomendera denna åtgärd..
Go to Top of Page

Laan
Member

90 Posts

Posted - 2004/09/03 :  15:28:37  Show Profile Send Laan a Private Message
det är en 2,5 vägs högtalare.. 2st 6,5" en som bara kör bas, en en som kör ända från botten och upp till diskanten.. teoretiskt sett borde det nog funka, men jag vet inte hur delningsfiltret är gjort..

//Laan
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/09/03 :  15:53:02  Show Profile Send Bubben a Private Message
Det kommer inte att bli bra hur som helst.
Även om en av terminalerna bara går till basen (på många högtalare är diskanten för sig), så är förmodligen filtret till mellanbas och diskant korrigerat för att stödjas upp av ett ytterligare element i botten.
Det kommer inte vara några problem med impedansen, den blir 8 Ohm i vilket fall. Bara att ta bort bygeln och testa igentligen...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/09/03 :  16:03:54  Show Profile Send MartinH a Private Message
Är det en basreflex så kan du köra in en strumpa i basporten eller nån skumgummi plugg, detta kan tajta ner basen lite, eller pröva att flytta ut dom en bit från väggen...

Annars, sälj och köp en stativare...
Go to Top of Page

Laan
Member

90 Posts

Posted - 2004/09/03 :  19:37:29  Show Profile Send Laan a Private Message
det blev bara diskant...

har kört ett tag med den bakre basreflexen pluggad nu, men det käns som om ljudet kunde vara ännu bättre

man får väl kolla över ekonomin..

//Laan
Go to Top of Page

StudioSound
Member

50 Posts

Posted - 2004/09/03 :  20:01:51  Show Profile  Visit StudioSound's Homepage Send StudioSound a Private Message
Som nævnt før, så betyder placeringen af højttalerne en hel del. Hvis de står for tæt på væggen, eller hvis lyttepositionen er for tæt på bagvæggen, så oplever du for meget bas.

Med venlig hilsen
Karsten
www.studiosound.dk
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.43 sekunder. Snitz Forums 2000