HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Känsliga öron- blir lätt lyssningstrött!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

jerkan2000
Member

64 Posts

Posted - 2004/07/08 :  00:15:02  Show Profile  Visit jerkan2000's Homepage Send jerkan2000 a Private Message
Har upptäckt att jag är väldigt känslig för ljus elektronik och att jag blir fort lyssningstrött när jag lyssnar på "fel" utrustning.
Har nu tänkt inhandla en ny förstärkare och i framtiden även en ny CD.
Har funderat på om rörförstärkare skulle vara något för mig? Har hört att de generellt har ett mjukare ljud!

Någon som kan tipsa om lämplig utrustning eller som har erfarenhet av rörförstärkare.
Har för övrigt ett par audiovector m3super.

Vore mycket tacksam för råd!!

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/07/08 :  00:51:45  Show Profile Send MartinH a Private Message
Tyvärr är nog då Audiovector kanske inte det bästa valet av högtalare, dom drar ju rätt mycket åt det ljusa hållet...

Däremot kan eventuellt rör hjälpa till och få harmoni på grejerna...

/Martin
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2004/07/08 :  08:43:19  Show Profile Send Conan a Private Message
Just symtomen "ljushet & spretigt ljud" samt påträngande lyssningströtthet kan lika gärna ha sin främsta orsak i akustiken i ditt lyssningsrum. Mitt råd till dig är att botanisera dig igenom de trådar som finns här på forumet i ämnet, göra de åtgärder som du (och din eventuella bättre hälft) finner lämpliga (host... heltäkningsmatta... harkel) och först därefter se om du behöver mjuka upp ljudet med att exempelvis köpa rör-prylar.

Lycka till!

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/07/08 :  09:08:14  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Lyssningströtthet är ett säkert tecken på att något är fel i ditt system. Det finns dock ganska mycket som kan vara orsaken genom hela kedjan inkl rummet som Conan påpekar.
Jag skulle föreslå att du satsar på en resa till Arken och använder den till att kolla in grejor som kan passa dig och din plånbok.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

jerkan2000
Member

64 Posts

Posted - 2004/07/08 :  11:31:47  Show Profile  Visit jerkan2000's Homepage Send jerkan2000 a Private Message
Har inte tänkt så mycket på rummet... ska kanske prova det först.
Det här med heltäckningsmatta..hmn..jag blir nog inte så populär om jag lägger fram det förslaget! ha ha! ja ja..finns säkert annat man kan dämpa rummet med.
Har både tara labs prime 500 högtalarkabel och tara labs prime signalkabel... de är säkert en bidragande faktor i sammanhanget! Har läst att i alla fall signalkabeln går åt det ljusa hållet.

Tackar för alla råd!!
Go to Top of Page

Allison One
Member

153 Posts

Posted - 2004/07/08 :  12:30:09  Show Profile Send Allison One a Private Message
Det kan räcka med en tjock ullmatta ca 2x3m2 eller en trendig ryamatta.
Byte av gardiner helst fodrade med små blytyngder i fållen.
En bokhyllevägg bakom lyssningsplatsen etc.
Byta skinnsoffor och stålrörsmöbler mot något mer passande/dämpande.
Glöm inte mycket växter i fönstren som reflekterar hårda ljud.
Hur hänger tavlorna? kanske du har tavlor bakom ram och glas som tar den första reflektionen?
Prydnadsföremål på glashyllor som skallrar i rummet?
Ofta kan man göra mycket med rummet och det påverkar ljudbilden mer än man tror.
Din bättre hälft kommer häpna över ditt nya heminredningsintresse!

En lugn stund själv för att lyssna på prylarna är den bästa uppgraderingen!
Go to Top of Page

thule
Member

86 Posts

Posted - 2004/07/08 :  13:52:08  Show Profile Send thule a Private Message
sätt upp ett skynke bakom högtalarna.

En bra förstärkare är unico kostar 12900:- mycket varm och behaglig.

mycke prisvärd.
Go to Top of Page

jerkan2000
Member

64 Posts

Posted - 2004/07/09 :  01:54:56  Show Profile  Visit jerkan2000's Homepage Send jerkan2000 a Private Message
Har faktiskt ett par tavlor med glas precis ovanför lyssningsplatsen..ska prova ta bort dom.
Tack för tipset!!
Ska även försöka dämpa med andra saker... växter e kanske inte så dumt! Här ska de odlas en djungel
Mitt så plötsliga inredningsintresse kommer göra min sambo fundersam...
Go to Top of Page

jerkan2000
Member

64 Posts

Posted - 2004/07/09 :  01:57:11  Show Profile  Visit jerkan2000's Homepage Send jerkan2000 a Private Message
Har faktiskt funderat på unicon... verkar vara en bra förstärkare till ett bra pris...har hört att den funkar bra med audiovector också!
Får väl försöka få hem ett par för provlyssning!
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2004/07/09 :  03:26:25  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag hade samma problem med att jag lätt blev lyssningstrött av ljus elektronik och ljusa högtalare. Tills jag bytte lyssningsrum. Helt plötsligt så kunde jag lyssna till elektronik och högtalare som jag tyckt varit alldeles för ljusa och jobbiga innan. Jag tror man ska börja med att titta på akustiken, precis som folk innan mig i tråden föreslagit. Det kan göras mycket, behöver inte bli så dyrt, och förhoppningsvis får du goda resultat.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2004/07/09 :  08:23:55  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Jerkan helt klart att nått är fel, vad har du för övrig anläggning???

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/07/09 :  08:42:47  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Gå runt och klappa händerna med EN smäll på olika ställen och höjder i rummet. Om du ofta hör märkliga ekon så behöver du fixa akustiken. Mer möbler, hyllor, mattor, tavlor, bonader, tunga fodrade gardiner, invändiga träpersienner, stora krukväxter mm. Några absorbenter hjälpte mycket för mitt rum.

Ett rum som är lika asketiskt möblerat som i tidningarna "Sköna hem" och "Residence" kommer låta VANSINNIGT illa om inte akustiken fixas på annat sätt (tex absorbenter och dämpande tak). I såna rum blir man t.o.m lyssningstrött av vanliga samtal pga eko.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

jerkan2000
Member

64 Posts

Posted - 2004/07/09 :  22:05:33  Show Profile  Visit jerkan2000's Homepage Send jerkan2000 a Private Message
Utöver mina audiovector m3 super så har jag Nad s100 försteg och Luxman m-363 slutsteg.
Signalkablar är tara labs rsc prime.
Högtalarkablar tara labs prime 500.
Märks det att man varit kund hos hifi-klubben eller?
Har en lånad Holfi xaurus nfb rex som cd.

Oavsett så tänker jag köpa ny förstärkare och cd-spelare( eventuellt kablar också om det behövs... shit! blir dyrt!!

Bor för övrigt i en gammal skola med en takhöjd på nästan 5 meter... kan det vara en bidragande faktor
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2004/07/09 :  22:19:36  Show Profile Send M3 a Private Message
JERKAN. Jag har själv haft en Luxman M- 363:a den ska du nog inte byta ifall du vill ha ett lungt och kraftigt steg. Därimot är du nog rätt ute när det gäller försteg... Ett Copland 301 mk2 på detta kommer att fungera mycket tillfredställande. Köp ett sådant, det är mitt tips. Sen kan du åxå titta på vinylspelare!!! Du kommer nog att fundera ett tag över vinylen, men när du lyssnat ett tag på den kommer nog du INTE att lida av lyssningströtthet...

Hälsningar Ronnie.
Go to Top of Page

jerkan2000
Member

64 Posts

Posted - 2004/07/09 :  22:43:53  Show Profile  Visit jerkan2000's Homepage Send jerkan2000 a Private Message
tror inte heller att Luxmanet kan klandras! Tänker dock byta ut det ändå(har för övrigt 2 st, bi-ampat) eftersom jag vill ha något nytt och estetiskt tilltalande(order från regeringen.

Gjorde för övrigt en klappkontroll... jisses va de ekade... värsta katedralen!!
Får nog börja fundera på det här med akustiken...
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2004/07/10 :  00:03:24  Show Profile Send M3 a Private Message
Jerkan då kanske du har mitt gammla.... Köpte du det från Skellefteå?
En kompis till mig köpte det av mig för ungefär fyra år sedan. Han berättade för mig att köparen skulle biampa med detta... Då trodde jag inte mina öron.....???

Estetiskt tilltalande mörkt steg. Hmmmmmmmmm. McCormack DNA Slutsteg kanske? Lyssna och skriv sen. hoppas du lyssnar på den med ett annat försteg....!

Hoppas det går bra. Hälsningar Ronnie.'
Go to Top of Page

jerkan2000
Member

64 Posts

Posted - 2004/07/10 :  00:43:07  Show Profile  Visit jerkan2000's Homepage Send jerkan2000 a Private Message
Ronnie! Jag har haft mitt i ca: 4år...kommer inte ihåg var det kom ifrån..fick det hemskickat.
Kanske är det din gamla jag lyssnat på de senaste åren... den har i alla fall varit till full belåtenhet
Nadet åker ut med all säkerhet!!!
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/07/10 :  00:58:46  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
förutom dålig akustik tycker jag du bör reflektera över vad det är för inspelningar du lyssnar på? Dåliga inspelningar och kraftigt komprimerat ljud brukar ofta leda till lyssningströtthet och kan kanske vara en bov i dramat?
Fast du kanske blir lyssningstrött oavsett vad som avspelas?
Att ta en titt på rumsakustiken är helt klart det vettigaste rådet till att börja med.

Edited by - hifirocker on 2004/07/10 00:59:20
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/07/10 :  01:43:24  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Dåliga inspelningar och kraftigt komprimerat ljud brukar ofta leda till lyssningströtthet och kan kanske vara en bov i dramat?


Att byta ut sin skivsamling låter enligt mig inte som ett bra alternativ

Jag tycker du ska försöka förbättra akustiken som de tidigare herrarna så bra har påpekat (ok, jag är en ordentlig hycklare nu med mitt kala/reflekterande lyssningsrum).
Och efter det, kan du se över vilken elektronik du kan tänka dig. En tidigare allt för ljus och spretig förstärkare kanske inte alls låter så illa efter ett tag

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/07/10 :  11:16:35  Show Profile Send lasselite a Private Message
Prova invinkling av högtalare och att flytta lyssningspositionen något, en halvmeter kan göra underverk. Du verkar ha vettiga grejer, så justeringar i akustik och högtalarplacering kommer göra tiopotenser mer än ny elektronik.

Moddning av diskanter finns oxå tipps på i diyavdelningen.

Första väggreflexen kan vara en bov. Be en kopis eller din båttre hälft gå med en spegel längs sidoväggen, när du ser högtalarn från lyssningsposition i spegeln har du hittat rätt. Börja med att hänga en veckad filt eller liknande där och se vad som händer.

Tyvärr är vi ofta allt för snabba att skylla på elektroniken. Anpassar du elektroniken till ett "dåligt" rum, kommer du få väldigt märkligt ljud när/om du flyttar.
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/07/10 :  11:26:10  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Även jag ställer mig till skaran som tror att rumsakustiken bör ses över. Jag hade samma problem själv. Blev lät lite stickigt i vissa register om man lyssnade på vissa inspelningar eller ville lyssna lite högre. Investerade i några "absorbenter" som inhandlades på Biltema mest för skojs skull. Fungerade riktigt bra. Låter som en ny anläggning faktiskt. Att inte fler provar att dämpa sina lyssningsrum är för mig helt otroligt när jag själv hört vad man kan åstadkomma.
Jag tror de största ljudförbättringarna/krona jag upplevt är genom dessa(i rangordning):

1. Placering av högtalare

2. Dämpning av rum

3. Sd-fötter till subben

4. Uppgradering av Högtalare

5. Uppgradering av Elektronik

Även invinkling av högtalare som föregående talare påpekar brukar hjälpa.


Mvh / Christian


Go to Top of Page

jerkan2000
Member

64 Posts

Posted - 2004/07/10 :  19:58:51  Show Profile  Visit jerkan2000's Homepage Send jerkan2000 a Private Message
Christian! Exakt vad var det för "absorbenter" du köpte och vad kostade de?

Mvh/Jari
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/07/10 :  20:48:42  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Det var dessa sk "absorbenter" jag testade.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=47806

Fungerade över förväntan i mitt rum.

Mvh

Edit: De använde jag för första sidoreflex primärt samt att de placerade till vänster om vänster h-talare som har ett stort fönster som agerar sidovägg. Detta gjorde en oerhörd skillnad,



Edited by - Baltazar on 2004/07/10 21:17:43
Go to Top of Page

jerkan2000
Member

64 Posts

Posted - 2004/07/11 :  14:14:10  Show Profile  Visit jerkan2000's Homepage Send jerkan2000 a Private Message
Tack ska du Christian!

De är kanske inte estetiskt tilltalande...men vad gör man inte för välljudets skull!!
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/07/11 :  15:01:58  Show Profile Send crion a Private Message
Jag har en god vän som kör ett litet BOSE system i en gammal skola. Det lät hyffsat av någon anledning. Just höjden gör att du har en MASSA väggyta som reflekterar vilket signalerar dämpning. Gå ut i naturen och klappa händerna som referens.

1. Första sidoreflexen, väggmattor eller likande!
2. Heltäckningsmatta eller flitigt användande av mattor. Tänk på att mattor längs kanterna på rummet gör minst lika mycket nytta som mellan lyssningsposition och högtalare. Ditt rum får då ett lugn som är bra att bygga vidare ut från.
3. Dämpning av vägg direkt bakom högtalare. Om du har högtalaren hyffsat nära bakväggen är detta väldigt viktigt.

Steg 1 och 2 är obligatoriska annars låter inte din anläggning i närheten av sin kapacitet.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/09/03 :  22:33:39  Show Profile Send Mahler a Private Message
quote:
Det var dessa sk "absorbenter" jag testade.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=47806


Balthazar,

Är du singel???

Skulle jag ens föreslå sådana äggkartonger till flickan här hemma skulle hon mata mina tarmar till gårds katterna!!!



Men jag tror dig att det säkert funkade TOPPEN!!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000