HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Integrerad förstärkare + Cd-spelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

boniac
Member

53 Posts

Posted - 2004/09/03 :  13:11:05  Show Profile  Visit boniac's Homepage Send boniac a Private Message
Hej,

nu snart anländer Ear90 + Sennheizern. Planerna på att även köra ett vanligt system kvarstår och jag letar efter en intregrerad förstärkare + en cd-spelare för fullt. Prisklassen skall helst ligga kring 10-12 tusenkronor för båda enheterna.

Har ni något att rekommendera? Helst något som passar bra till Ear90-stärkaren. Jag är ej rädd för att importera. :)

"Connys gitarr är så svår att han ibland måste dra den inför rätta för att få den stämd."
Thomas Öberg, Bergman Rock, Hässleholm 29/5.

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/09/03 :  13:23:36  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Öhhh, är Ear90 ett par högtalare eller? Annars - vad har du för högtalare?

Vilket ljud söker du? Och vilket ljud söker du inte? Krav på fjärr, design och utbyggnadsmöjligheter? SACD och DVD-A?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/09/03 :  13:25:41  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Ear 90 är en hörlursstärkare om jag inte minns fel...



//Jonas



Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

boniac
Member

53 Posts

Posted - 2004/09/03 :  13:26:51  Show Profile  Visit boniac's Homepage Send boniac a Private Message
Ear90 = Hörlursförstärkare av Harmony Design. Sennheizern = HD650.
SACD är inget krav, DVD-A skulle vara roligt, men absolut inget krav.

Hur det skall låta? En vild MC5-spelning möter Jonny Cash på en bar.

"Connys gitarr är så svår att han ibland måste dra den inför rätta för att få den stämd."
Thomas Öberg, Bergman Rock, Hässleholm 29/5.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/09/03 :  13:31:16  Show Profile Send matte76 a Private Message
"Hur det skall låta? En vild MC5-spelning möter Jonny Cash på en bar."


En i sanning detaljerad, saklig och solklar beskrivning!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

boniac
Member

53 Posts

Posted - 2004/09/03 :  13:38:24  Show Profile  Visit boniac's Homepage Send boniac a Private Message
:) haha. jag kanske var lite vågad där.

Men jag skrev tidigare i en tråd att jag gillar allt från Singersongwriter till Rock/Pop till Jazz.


Högtalare är ett senare projekt. Just riktar jag in mig på att skaffa en Cd-spelare till hörlursförstärkaren. Samtidigt en vanlig integrerad förstärkare.

"Connys gitarr är så svår att han ibland måste dra den inför rätta för att få den stämd."
Thomas Öberg, Bergman Rock, Hässleholm 29/5.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/09/03 :  13:43:09  Show Profile Send matte76 a Private Message
cd-spelaren NAD C542 (4000 kr ny) klarar både att rocka och mer finstämt på ett för prisklassen utmärkt sätt.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

MikaF
Member

146 Posts

Posted - 2004/09/03 :  13:45:42  Show Profile Send MikaF a Private Message
I nästa nummer av HiFi @ Musik kommer olika cd/förstärkar kombinationer att testas.

/M

Driver Top HiFi
Go to Top of Page

boniac
Member

53 Posts

Posted - 2004/09/03 :  13:47:31  Show Profile  Visit boniac's Homepage Send boniac a Private Message
MikaF: YES! :)

"Connys gitarr är så svår att han ibland måste dra den inför rätta för att få den stämd."
Thomas Öberg, Bergman Rock, Hässleholm 29/5.
Go to Top of Page

Rob
Member

242 Posts

Posted - 2004/09/03 :  13:50:12  Show Profile Send Rob a Private Message
En fråga...

Ear90:an, har den balanserade (XLR) ingångar och/eller RCA ?? Har för mig att man kunde välja på den.. Ifall den har XLR så kanske en spelare med XLR utgångar skulle vara lämplig...

Grattis till den fina kombinationen... Du lär inte bli missnöjd...

/Pelle
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/09/03 :  13:50:57  Show Profile Send MartinH a Private Message
Dock kommer dom att kosta mellan 20-30 tusen för delarna tillsammans....

Kolla micromegas miniumserie, den är riktigt bra....
Go to Top of Page

boniac
Member

53 Posts

Posted - 2004/09/03 :  13:55:51  Show Profile  Visit boniac's Homepage Send boniac a Private Message
Rob: Just det, glömde nämna. Ear90 har nya ic
kretsar (analog device) 4st och
ny trafo. Fullt balanserad.

"Connys gitarr är så svår att han ibland måste dra den inför rätta för att få den stämd."
Thomas Öberg, Bergman Rock, Hässleholm 29/5.
Go to Top of Page

Rob
Member

242 Posts

Posted - 2004/09/03 :  14:00:54  Show Profile Send Rob a Private Message
Mumma !!!!

Ett litet förslag... Den grymma kombon du nu har förtjänar en riktig bra cd-spelare... Kanske det vore tänkbart att satsa hela summan på spelaren och en uppsättning kablar... Låta förstärkaren och högtalarna vänta ett tag... Men det är bara ett förslag...

10-12' SEK köper en riktigt trevlig spelare, beggad eller ny...

Lycka till...

/Pelle
Go to Top of Page

johan_kjell
Member

100 Posts

Posted - 2004/09/03 :  14:33:37  Show Profile Send johan_kjell a Private Message
Du har rätt Rob . Kombon har en otrolig potential som helst inte ska kompromissas bort. Bra cd och signalkablar är ett absolut måste. Högtalare och förstärkare kan du köpa efter ett tag när du fått klart för dig hur bra ljud låter.

Edited by - johan_kjell on 2004/09/03 14:35:51
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/09/03 :  14:39:44  Show Profile Send John a Private Message
boniac: Hoppas att du verkligen skrattar HÖGT åt alla oss som betalat så mycket mer för den fantastiska kombon!

Men man blir ju så himla nyfiken på de där moddningarna! Varför? Vilket resultat? Vilken kostnad?

/en john

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/09/03 :  14:53:28  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Men...fattar jag trögt eller? Vad har du för högtalare som förstärkaren skall driva?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

boniac
Member

53 Posts

Posted - 2004/09/03 :  15:05:29  Show Profile  Visit boniac's Homepage Send boniac a Private Message
John: Vad de gör för skillnad vet jag inte än. Skall iväg och hämta sakerna på söndag.
Har lyssnat på HD650 och Ear90 tidigare och det skall bli kul att jämföra.

EngelholmAudia: Inga högtalare ännu. Är ute efter en cd-spelare till min hörlurskombination. Samtidigt vill jag inhandla en integreradförstärkare (gärna av samma märke som cd-spelaren) så
att jag är förberedd inför ett köp av högtalare.


Signalkablar har jag. Ialla fall mellan cd-spelare <-> hörlursförstärkare och hörlursförstärkare <-> hörlurar. Kablarna kommer ifrån Cardas och Clou.

"Connys gitarr är så svår att han ibland måste dra den inför rätta för att få den stämd."
Thomas Öberg, Bergman Rock, Hässleholm 29/5.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/09/03 :  15:05:50  Show Profile Send Haakan a Private Message
står ej bara att han skaffat hörlurar samt hörlursförstärkare (störare )

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/09/03 :  15:09:47  Show Profile Send John a Private Message
boniac: Om du har tid och lust nån gång så kanske det vore kul att jämföra min orginal med din moddade? Men det är ju ingen brådska, lyssna och njut först!

/en john igen

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

boniac
Member

53 Posts

Posted - 2004/09/03 :  15:12:05  Show Profile  Visit boniac's Homepage Send boniac a Private Message
John: Vore jättekul. Jag dyker nog upp på någon Hififorum.nu-träff någon gång eller nått.
Var det inte prat på att träffast och provlyssna på fler HFLS-1:or?

"Connys gitarr är så svår att han ibland måste dra den inför rätta för att få den stämd."
Thomas Öberg, Bergman Rock, Hässleholm 29/5.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/09/03 :  17:45:13  Show Profile Send Blue a Private Message
Härliga tider... Jag börjar drömma mig in i din situation.

Om jag vore du hade jag nu kollat in nya cd-spelaren Musical Fidelity X-Ray (tror den ligger strax över 10 kkr). Liten och läcker och ska låta fantastiskt enligt dom som hört. Så kan du leva med en riktigt bra hörlursanläggning ett tag...

Sedan kompletterar du med matchande MF-stärkare längre fram, antingen X-80 eller X-150, beroende på hur mycket kraft de kommande högtalarna behöver och hur mycket cash du då kan skrapa ihop.

Detta skulle jag tippa blir en charmant liten kombo, som tar liten plats, men ger ett stort ljud och kan matchas med ett par bra stativare framöver, vilket ofta är det bästa i mindre rum. Varför inte t.ex. härliga Quad 12L?


Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000