HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Haakans Onsdags Projekt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/09/01 :  13:39:22  Show Profile Send Haakan a Private Message
tänkte försöka komma på vad som var felet med ljudet hemma hos mig idag...har ju lyssnat på hfls-1 hemma hos mickeY å där lät det väldigt bra! men har dock ej varit lika nöjd hemma än så länge tyvärr :/ basen känns blöt och odistinkt

frågan är då är det rummets fel, förstärkaren lr nåt fel på elementen? tänkte först att det nog är en blandning mellan klen förstärkare och rumsresonanser...ja lättast e väl då att prova lite basabsorbenter av nåt slag :) hehe tur att inte tjejen är hemma...
slet av första (lilla) bäddmadrassen från sängen och stoppade bakom högtalarna :






sen slet jag den stora bäddmadrassen och stoppade den i det hörn där basen är "förstärkt" som mest dvs i detta hörn:






kan säga att ALLT förändrades till 100faldigt bättre! så sjuk skillnad, basen blev tight som en osk... samtidigt som det kändes som en sub hade blivit inkopplad...kändes som om musiken på nåt sätt flöt ihop precis som det ska göra...blöta basen hade ersatts av en tung transientsnabb bas precis som jag vill ha kan säga att en basabsobent kommer byggas till det hörnet där bäddmadrassen står omedelbart !!

är det nån som har nå fler tips om vad jag kan hitta på för att förbättra akustiken så här på en onsdag då man e sjuk å hemma från jobbet?


"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/09/01 :  13:49:29  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Allmän fråga i detta fall, jag vet inte själv med andra ord.
Den ena högtalaren har bakvägg och dörröppning på respektive sida medan den andra har bakvägg och hylla-vägghörn på andra sidan. Det känns som om det borde ge obalans. Är det ett problem och kan man göra något (litet) åt det hela?

Hjelm
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/09/01 :  13:51:23  Show Profile Send Haakan a Private Message
bra ide ska genast ta fram en garderobsdörr :)

kom igen nu mer ideer!

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/09/01 :  13:58:52  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Dina lådor under högtalarna och tv'n skulle kunna fungera som helmholz absorbenter om du pular dem fulla med kuddar eller något och öppnar en liten glipa.

Hjelm
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/09/01 :  14:02:55  Show Profile Send Haakan a Private Message
haha joo det va nog det lustigaste jag hört ;) dock sant...tyvärr så är det miljoner samt miljoner med prylar där i å de e helt enkelt alldeles för jobbigt att stoppa tillbaxs sen


nån som har nån teori om hur bra/mycket skillnad 2-3 sånna här diffusorer skulle göra (jag tyckte dom va rätt snygga, iaf om jag gör dom )

http://melhuish.org/audio/DIYOT3.html

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

Edited by - Haakan on 2004/09/01 14:07:23
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/09/01 :  15:40:20  Show Profile Send mace a Private Message
Men ??? var f*n skall du sova nu då

Kanske den sköna musiken skall vagga dig till sömns

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/09/01 :  15:57:47  Show Profile Send Haakan a Private Message
hehe med tanke på skillnaden överväger ja fan å sova på soffan tills vidare...tror dock ej att tjejen skulle uppskatta de

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/09/01 :  16:35:56  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Jag har själv funderat på de där diffusorerna du länkade till, men får nog svårt att lura mina föräldrar att acceptera dem.

Har du någon matta på golvet framför högtalarna?... ser att du har det, testa att lägga på en till :D

Lägg en filt över tv:n!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/09/01 :  16:46:28  Show Profile Send Haakan a Private Message
ska testa :)

jag har inga problem med mina föräldrar (100mil bort )
dock en flickvän som inte går av för hackor när det gäller hifi

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/09/01 :  16:48:08  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Diffussorerna funkar säkert. Kolla dock de jag har som bara är lite regel och plank vilket en DIY're som du säkert har hemma. Du kan även med reglarna snabbt fixa ett par "roomlens" som är en vettig diffussor. http://www.ultrasystem.com/Roomlensinfo.html

Fler mattor eller alla typer av tyger hjälper.

Mjuka fötter under högtalarna brukar fixa till basen.

Bredare placering kan fixa bättre ljudbild.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/09/01 :  16:52:53  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Kul grej Haakan

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/09/01 :  18:12:17  Show Profile Send Haakan a Private Message
hehe jo det e kul å labba men jag ska iaf bygga en absorbent i hörnet där soffan står....om man bygger en trekant bara å smackar in den i hörnet (ca 1m djup sett från absoluta hörnet) är det en bra lösning? ca 1.70m hög? å smackar den full med markplattor

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/09/02 :  09:17:23  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Haakan
jag har en ritning på en membranabsorbent som skall stå i hörn. Går ner till 23 Hz vilket borde räcka för de flesta.

Du får gärna ta del av den mot att jag kan få lite hjälp att bygga två själv. sjyst deal va?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/09/02 :  09:28:15  Show Profile Send Haakan a Private Message
hehe visst nemas problemas micke! pma hur vi ska göra bara, så hjälper jag mer än gärna

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/09/02 :  10:18:06  Show Profile Send Zombie a Private Message
får du ev. dam att acceptera denna uppställning som permanent, är du given som chefsförhandlare på FN...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/09/02 :  10:29:21  Show Profile Send Haakan a Private Message
om jag kan övertala henne om det här då kommer jag ställa upp i nästa presidentval i usa...det e mycket lättare att vinna där kan jag lova, kan även tilläggas att lägenheten var nystädad dammad samt att sängen hade nya sängkläder då tjejen kom hem allt för att inte "åka dit"

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/09/02 :  10:41:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tycker mig känna igen det där.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000