Author |
Topic  |
|
Haakan
Member

2630 Posts |
Posted - 2004/09/01 : 13:39:22
|
tänkte försöka komma på vad som var felet med ljudet hemma hos mig idag...har ju lyssnat på hfls-1 hemma hos mickeY å där lät det väldigt bra! men har dock ej varit lika nöjd hemma än så länge tyvärr :/ basen känns blöt och odistinkt
frågan är då är det rummets fel, förstärkaren lr nåt fel på elementen? tänkte först att det nog är en blandning mellan klen förstärkare och rumsresonanser...ja lättast e väl då att prova lite basabsorbenter av nåt slag :) hehe tur att inte tjejen är hemma... slet av första (lilla) bäddmadrassen från sängen och stoppade bakom högtalarna :

sen slet jag den stora bäddmadrassen och stoppade den i det hörn där basen är "förstärkt" som mest dvs i detta hörn:

kan säga att ALLT förändrades till 100faldigt bättre! så sjuk skillnad, basen blev tight som en osk... samtidigt som det kändes som en sub hade blivit inkopplad...kändes som om musiken på nåt sätt flöt ihop precis som det ska göra...blöta basen hade ersatts av en tung transientsnabb bas precis som jag vill ha kan säga att en basabsobent kommer byggas till det hörnet där bäddmadrassen står omedelbart !!
är det nån som har nå fler tips om vad jag kan hitta på för att förbättra akustiken så här på en onsdag då man e sjuk å hemma från jobbet?
|
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
Hjelm
Member

553 Posts |
Posted - 2004/09/01 : 13:49:29
|
Allmän fråga i detta fall, jag vet inte själv med andra ord. Den ena högtalaren har bakvägg och dörröppning på respektive sida medan den andra har bakvägg och hylla-vägghörn på andra sidan. Det känns som om det borde ge obalans. Är det ett problem och kan man göra något (litet) åt det hela? |
Hjelm |
 |
|
Haakan
Member

2630 Posts |
Posted - 2004/09/01 : 13:51:23
|
bra ide ska genast ta fram en garderobsdörr :)
kom igen nu mer ideer! |
 |
|
Hjelm
Member

553 Posts |
Posted - 2004/09/01 : 13:58:52
|
Dina lådor under högtalarna och tv'n skulle kunna fungera som helmholz absorbenter om du pular dem fulla med kuddar eller något och öppnar en liten glipa . |
Hjelm |
 |
|
Haakan
Member

2630 Posts |
Posted - 2004/09/01 : 14:02:55
|
haha joo det va nog det lustigaste jag hört ;) dock sant...tyvärr så är det miljoner samt miljoner med prylar där i å de e helt enkelt alldeles för jobbigt att stoppa tillbaxs sen
nån som har nån teori om hur bra/mycket skillnad 2-3 sånna här diffusorer skulle göra (jag tyckte dom va rätt snygga, iaf om jag gör dom )
http://melhuish.org/audio/DIYOT3.html |
Edited by - Haakan on 2004/09/01 14:07:23 |
 |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2004/09/01 : 15:40:20
|
Men ??? var f*n skall du sova nu då  
Kanske den sköna musiken skall vagga dig till sömns
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
 |
|
Haakan
Member

2630 Posts |
Posted - 2004/09/01 : 15:57:47
|
hehe med tanke på skillnaden överväger ja fan å sova på soffan tills vidare...tror dock ej att tjejen skulle uppskatta de  |
 |
|
Fisksmisk ola
Member

1763 Posts |
Posted - 2004/09/01 : 16:35:56
|
Jag har själv funderat på de där diffusorerna du länkade till, men får nog svårt att lura mina föräldrar att acceptera dem.
Har du någon matta på golvet framför högtalarna?... ser att du har det, testa att lägga på en till :D
Lägg en filt över tv:n! |
Euroline - T-Amp - DIY |
 |
|
Haakan
Member

2630 Posts |
Posted - 2004/09/01 : 16:46:28
|
ska testa :)
jag har inga problem med mina föräldrar (100mil bort ) dock en flickvän som inte går av för hackor när det gäller hifi |
 |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2004/09/01 : 16:48:08
|
Diffussorerna funkar säkert. Kolla dock de jag har som bara är lite regel och plank vilket en DIY're som du säkert har hemma. Du kan även med reglarna snabbt fixa ett par "roomlens" som är en vettig diffussor. http://www.ultrasystem.com/Roomlensinfo.html
Fler mattor eller alla typer av tyger hjälper.
Mjuka fötter under högtalarna brukar fixa till basen.
Bredare placering kan fixa bättre ljudbild.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts |
Posted - 2004/09/01 : 16:52:53
|
Kul grej Haakan  |
wHy r u here? ask yourself
|
 |
|
Haakan
Member

2630 Posts |
Posted - 2004/09/01 : 18:12:17
|
hehe jo det e kul å labba men jag ska iaf bygga en absorbent i hörnet där soffan står....om man bygger en trekant bara å smackar in den i hörnet (ca 1m djup sett från absoluta hörnet) är det en bra lösning? ca 1.70m hög? å smackar den full med markplattor |
 |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2004/09/02 : 09:17:23
|
Haakan jag har en ritning på en membranabsorbent som skall stå i hörn. Går ner till 23 Hz vilket borde räcka för de flesta.
Du får gärna ta del av den mot att jag kan få lite hjälp att bygga två själv. sjyst deal va?
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
Haakan
Member

2630 Posts |
Posted - 2004/09/02 : 09:28:15
|
hehe visst nemas problemas micke! pma hur vi ska göra bara, så hjälper jag mer än gärna |
 |
|
Zombie
Member

2502 Posts |
Posted - 2004/09/02 : 10:18:06
|
får du ev. dam att acceptera denna uppställning som permanent, är du given som chefsförhandlare på FN... |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
 |
|
Haakan
Member

2630 Posts |
Posted - 2004/09/02 : 10:29:21
|
om jag kan övertala henne om det här då kommer jag ställa upp i nästa presidentval i usa...det e mycket lättare att vinna där kan jag lova, kan även tilläggas att lägenheten var nystädad dammad samt att sängen hade nya sängkläder då tjejen kom hem allt för att inte "åka dit"  |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts |
Posted - 2004/09/02 : 10:41:19
|
Tycker mig känna igen det där. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
|
Topic  |
|