Author |
Topic  |
|
Oblivion
Member

458 Posts |
Posted - 2004/09/01 : 14:20:18
|
hej
Satt å funderade lite över mitt planerade rörbygge och började fundera om man ska anväda några mica-kondingar i bygget.
De kondingarna som jag tänkte använda mica till är kopplingskondingar mellan anod på ett rör å styrgaller på ett annat.
Finns det några för/nackdelar att använda mica till detta?
Och hur är det med teflonkondingar? Passar dom till ändamålet?
|
I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird... |
|
Zombie
Member

2502 Posts |
Posted - 2004/09/01 : 14:48:51
|
Hej! Jag har ryska 0,047uF (K72) teflonkondingar i mina Quadar. De ryska PIO (K40) är också mycket bra. Enligt en del är det bland det bästa man kan få till sitt pris. Har även ett gäng 0,1uF ryska siler mica jag tänkte prova på samma ställe så småningom. Dert verkar dock som om silver micas hyllningskör blir glesare ju högre värdena blir (>1nF?)...
Använder silver mica i alla pF-lägen i mina stärkare, RIIA och slutsteg, de är generellt bättre än MKT säger en del, en del säger att det inte hörs skillnad. Jag tycker iallafall diskantet har blitt lite bättre... |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
 |
|
Oblivion
Member

458 Posts |
Posted - 2004/09/01 : 19:27:54
|
OK
Jag fick tag på några ryska (K72) 0,056uF teflonkondingar som jag tänkte använda till ovan nämnda ändamål
finns det någon nackdel att parallelkoppla några st?
Tänkte experimentera med några olika kondingar å ta det som låter bäst :)
|
I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird... |
 |
|
mr. Triatic
Member

1476 Posts |
Posted - 2004/09/01 : 23:08:08
|
jag gillar oxå silver-mica, några nackdelar att paralellkoppla exempelvis teflonkondingar för att nå ett högra värde finns det inte så vitt jag vet, snarare är det riktigt bra med tanke på att man jämnar ut toleranserna lite, nackdelen skulle väl kunna vara att du får en "flervägsutbredning" av signalen och därmed kanske en pulsbreddning, knappast nåt att bry sig om såvida du inte har superhörsel.. 8-) |
Livet är för kort för mono |
 |
|
Zombie
Member

2502 Posts |
Posted - 2004/09/02 : 10:03:26
|
Kolla in Alfzpartz på eBay, han har en del godis också...och Gintaras på kwtubes förstås...finns en kille på hifimag som säljer utmärkta silverkondingar... |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
Edited by - Zombie on 2004/09/02 10:16:27 |
 |
|
|
Topic  |
|