HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Rör bygge för dummies
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2004/07/08 :  20:23:44  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Har funderat på att bygga något själv nu ett tag.
Och speciellt när man har suttit och läst om alla dessa fina byggen som dyker upp här, på forumet.

Det som fick mig att bestämma mig var en utav Bernts fina skapelser.
Tyvärr är jag total novis på detta, fast med lite envishet och en massa tid så borde det gå.

Jag har nu bestämt mig för att bygga rör steg både för och slutsteg (monoblock) Och jag tänkte att börja med försteget, då det borde rimligtvis vara enklast att knåpa ihop.
Tyvärr, får jag lov att säga så har jag inte hittat ett schema eller liknande som passar mig (eg förstår någonting av)
Så nu undrar jag om någon här inne vet vars man kan hitta böcker, kopplings scheman och liknande på dummie nivå?

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2004/07/09 :  00:28:09  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
förlåt om jag är hård: men rörbygge är inget för dummies... iofs kan du köpa en byggsats, en lödstation, ½kg lödtenn.....

men.... att för bygga "Bernts fina skapelser" krävs BETYLIGT mer !!

om du vill bygga från schratch måste du behärska:
Plåtteknik, ha tillgång till bl.a. hålpunchar, bockverktyg . osv..
Kunna löda
Veta vad som är farligt.... En rörförstärkare innehåller spänningar som KAN vara livsfarliga.
Elektronisk mätteknik.

DETTA BEHÄRSKAR INTE "DUMMIES" enligt mig...

Men om du trots detta vill prova på denna ROLIGA och INTRESSANTA hobby tycker jag du skall försöka få tag i John Schröders eminenta RADIOBYGGBOKEN 1-3 på bibblan...
Allt finns säkert på nätet också men här har du det samlat.
Det är INTE svårt.. men kräver att man tar sig tid och inte slarvar.

hoppas att jag INTE avskräckt dig.

björn

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/09 :  00:34:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det är helt sant att det förekommer livsfarliga spänningar i rörkonstruktioner, och Gammelnalles varning är befogad.
Jag kan rekommendera Bruce Rozenblitz´s böcker. Scheman till flera förstärkarkonstruktioner finns i boken
"Audio reality", bland annat hans Grounded Grid Preamp och flera slutsteg, däribland värstingen T8 OTL.
http://www.transcendentsound.com/
En annan intressant bok är Allen Wright´s "Tube Preamp Cookbook"
http://www.vacuumstate.com/
Det finns internetsiter man kan lära sig mycket på också:
http://www.tubecad.com/
http://members.aol.com/sbench101/
http://www.users.globalnet.co.uk/~valveamp/index.htm (Enkelt förstegsprojekt här)
http://www.fortunecity.com/rivendell/xentar/1179/projects/toccata/Toccata.html
http://www.triodedick.com/ (För den som pratar holländska, vi andra får titta på
bilderna och sådär, stor site med mycket bilder och scheman) Smakprov:




MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/07/09 00:37:00
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/09 :  00:39:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Sen ska jag passa på att göra reklam för en god väns site:
http://www.eng.umu.se/personal/morgan/Valvular%20Pages/

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/07/09 :  08:00:32  Show Profile Send Resonans a Private Message
Hej Labbe, jag är precis på g att bygga en bernt också. Jag är också novis men det skiter jag i. Jag har läst böcker, nosat runt på internet, samlat komponenter och trakaserat Bernt med frågor i ett halvår nu... Livsfarliga spänningar är bara eggande...

...music is the best...
Go to Top of Page

trippelbogey
Member

159 Posts

Posted - 2004/07/09 :  11:05:29  Show Profile Send trippelbogey a Private Message
Det finns oxå møjligheten med KIT:
www.worldaudiodesign.com
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/07/09 :  11:45:54  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Lockande:
http://www.worldaudiodesign.com/wadproducts/kit6550_pictures.html



Men som sagt...rörbygge är rätt komplicerat och det kräver en del av dig. Mer än de flesta dunnies tror från början...något som kan vara dyrköpta erfarenheter...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2004/07/09 :  12:38:21  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Gammelnalle: vad beträffar plåttekniken så är det lugnt då jag är utbildad verkstadsmekaniker med påbyggnad cnc, kruxet där skulle nog vara tillgång på verktygen isåfall.
Jo, jag har förstått att dessa spänningar kan vara livsfarliga, anser dock att iaktar jag extrem försiktighet och följer ritningen slaviskt (om det blir byggsats) så blir det förhoppningsvis inga problem.
Detta är tänkt att bli ett långtidsprojekt, dels på grund av att jag behöver fördjupa mig i ämnet och sen för att jag är student.
Tackar för boktipset.

Bernt: tackar för länkarna, hoppas dessutom att du är beredd på en del frågor.

Resonans: Friskt kopplat hälften brynnet kanske?

Trippelboogey: Orsaken till att jag är lite tveksam till byggsatser är priserna, eftersom jag är student så har jag inte speciellt mycket över varje månad. Det är dock ett möjligt alternativ om jag lyckas skrapa ihop pengarna.

EngelholmAudio: den är mycket lockande. och vad det beträffar riskerna så är det något jag har tagit med i beräkningarna. Som jag dock skrev tidigare så extrem försiktighet, och att följa ritningen är A och O för mig, beroende på om det blir en byggsats eller inte.

Hittade dessutom detta bygget som nog kan vara något att börja med kanske.
http://audionova.nu/docs/PASSIVTFORSTEG.htm

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2004/07/09 :  19:57:32  Show Profile Send gammelnalle a Private Message

http://audionova.nu/docs/PASSIVTFORSTEG.htm

ja där behöver du inte vara rädd för farliga spänningar iallafall...

Jag vill inte på något sätt avråda någon från denna fina hobby. Tvärtom!! Men i dag skall allt gå så fort .... och det gör det inte med rörbygge.

Kan rekomendera AIKINs goda råd. (Kan återkomma med länk, har den inte i huvet)

Dina förkunskaper med plåtslageriet är ju skönt att höra... många ger upp redan här..

Köper du en byggsats blir det nog inga svårigheter ... men... det brukar inte bli så i slutändan; att man köper byggsats alltså. Du kan ju dessutom tjäna in en hel massa surt förvärvade slantar på chassiet.


Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2004/07/09 :  20:20:12  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Gammelnalle. Det här projektet får ta den tid det tar, då jag dessutom helst vill fördjupa mig lite innan bygget, sen är det delvis en ekonomisk fråga också. Jag vet dock redan hur jag vill ha det i fråga om designen.

Nej man behöver ju inte det, och enligt beskrivningen så var det ju billigt också, fast frågan är ju hur det kommer att låta när man kopplar in slutsteget. (blir nog en aningen dyrare variant för mig)

Har turen att känna en lärare, så har jag tur så kanske jag får låna skolans maskiner, eller att han lägger ut det som "special arbete" på någon av sina elever.

Har inte bestämt mig huruvida det blir byggsats eller inte, då jag inte har hittat någon som passar mina önskemål hitills.
Anser att det skadar inte att gardera sig, och dessutom så blir det byggsats, så är det inte helt fel med lite förkunskaper ändå.


Edit: stavfel

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project


Edited by - Labbe on 2004/07/09 20:24:08
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/10 :  01:30:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Skall du bygga en riktigt enkel förförstärkare så ska du få ett tips:
Time här på forumet hade med sig ett bygge hem till mig som var något av det mest fantastiska
jag hört rent ljudmässigt. Det är nog svårt att hitta något enklare. Det är en liknande som
jag bygger just nu. Den är ungefär såhär, fast med 417-rör och Lundahltrafo:


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/07/10 02:21:41
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2004/07/12 :  13:33:49  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Får tacka än en gång Bernt.

Skall bli intressant att se hur detta utvecklar sig nu, när jag har dragit upp riktlinerna lite smått.

Sitter just nu och spånar på vilka komponenter man kan tänkas använda sig av.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2004/07/12 :  14:36:22  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Bernt: Konstruktionen verkar spännande, tips på var man kan läsa mer?

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2004/09/01 :  23:07:29  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Tänkte starta en tråd om boktips för rörbyggare, men denna diskussion passar ju bra:
Rent allmänt om rörbaserad elektronik håller jag med Gammelnalle om att John Schröders
samlade verk är bra läsning. Radiobyggboken i äldre upplagor innehåller massor av roliga
nybörjarbyggen. Schröder skrev också två mera utpräglade läroböcker, Elektronikens Grunder
där del två innehåller en del rörteknik. Lite mera djuplodande är Elektronrörsförstärkare
av Gunnar Markesjö, 1962 och 1969. Sedan får man inte glömma att Schröder var redaktör för
tidsskriften Radio & Television under åtminstone 50- och 60-talet. RT hade gott om hembyggarprojekt på den tiden, varav en hel del på HiFi-temat.
Samtliga lästips ovan går fortfarande att hitta på biblioteken. Den som inte orkar bläddra
igenom tusentals tidningssidor kan hitta både valda godbitar ur RT och böckerna ovan på
min sajt: http://johnsplace.homelinux.net (har dock inget ut boken Elektronrörsförstärkare)

Umeå stadsbibl. har en trevlig "historiebok" från 1949: "Radiorör och deras användning" av Deketh. Knappast bästa inspirationskällan för HiFi-byggaren men en mycket trevlig historisk vandring. Innehåller bl.a. en utförlig beskrivning av rörproduktionen på 30- och 40-talet.
På det stora hela tilltalar den nog en radiointresserad mer än en HiFi-byggare.

Bland de nutida läsesakerna har jag inte hunnit med så mycket ännu.
Jean Hiragas Rörförstärkare är en trevlig vandring genom historien och djupt ner i de japanska
audiofilträsken med svindyra single-ended triodförstärkare. Som lärobok eller DIY-inspiration
för nybörjare är boken däremot ingen höjdare.

Morgan Jones Valve Amplifiers som jag frenetiskt bläddrar i just nu verkar vara en riktig höjdare även om den gode Jones låter sina känslor och fördomar skymta fram här och där.
V.A. är av det jag läst hittills den bok som bäst beskriver hur och varför olika grundkopplingar
fungerar som de gör med utgångspunkt från verklig HiFi. Jones kryddar på trovärdigheten med massor av matematiska bevis och formler, samt visar verkliga provresultat.
Pratar han kvalificerad rappakalja har han åtminstone lyckats lura mig! ;-)
Vissa minuspoäng för skepsis mot SE-triod och OTL, men han ger åtminstone den förra en ärlig chans. Boken finns åtminstone på Göteborgs stadsbibliotek (utom just nu då den är i Uppsala ;-)

Build your own audio valve amplifiers av holländaren R.Linde är en mera lättsam bok för den
mindre erfarne rörbyggaren. Först en stadig historie- och teoridel som åtminstone i mina ögon
verkar seriös, därefter en rad kompletta DIY-projekt med försteg, RIAA, slutsteg, tonkontroller och t.o.m. gitarrförstärkare. Tyvär är projekten kryddade med allehanda digitalt lull-lull,
men det kan man ju enkelt såga bort. Det grafiska känns igen från tidningen Elektor (Allt Om Elektronik på svenska) och där har man tyvär en gammal tradition att slarva med allehanda småfel... Linde är uppenbart förtjust i SRPP (ett extra rör som anodlast till ett förstärkarsteg om jag inte pratar i nattmössan) som viktig del i förstegen. Är jag inte helt ute och cyklar har han konsekvent missat att det övre röret som utgör anodlast får katoden på en hög potential om ca 150-200 volt. M.Jones upplyser flera gånger läsaren om att det övre röret
i en SRPP i de flesta fall måste ha en separat flytande glödmatning för att inte riskera överslag mellan glödtråd och katod. T.ex. Är max Ufk för ECC83 bara 90 volt medan Linde glatt hissar upp katoden till 230 volt... Måste dock tillägga att jag inte är tillräckligt erfaren för att helt såga boken, men inte kan väl detta vara att rekomendera?
Även slutstegsprojekten innehåller en del detaljer som jag efter att ha läst M.Jones bok
tycker verkar lite slarviga.

Där var min lista över lästa böcker slut.

Har lite här och där sett referenser till Rosenblitt och hans Audio Reality.
-Kan någon berätta lite mer om denna bok? Gärna en jämförelse mot M.Jones Valve Amplifiers.
Vad säger ni lite mer erfarna hembyggare om Jones bok?
Var kan man förresten enklast köpa dessa två och till vilket pris?
Om ingen sågar Jones med övertygande argument kommer den att bli min bibel.

/John




Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/09/02 :  01:36:56  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej,

quote:
Har lite här och där sett referenser till Rosenblitt och hans Audio Reality.
-Kan någon berätta lite mer om denna bok? Gärna en jämförelse mot M.Jones Valve Amplifiers.


Jag tycker inte att Bruce Rosenblitts bok kan jämföras med Morgan Jones alls, MJ innehåller betydligt mer teori än BR och är mer matnyttig, av moderna böcker jag känner till är klart MJ den bästa. Jag tycker samtidigt att du har helt rätt i din beskrivning av MJ,
quote:
även om den gode Jones låter sina känslor och fördomar skymta fram här och där
, boken är tyvärr full av detta och jag upptäcker mer ju fler gånger jag läser den, trots detta så kan jag rekomendera denna bok om man vill börja med rör. En viktig del som saknas nästan helt i MJs bok är motkopplingsteori, MJ verkar inte tycka om motkoppling och en del vad han skriver är tyvärr inte helt riktigt eller åtminstone tveksamt, jag har inte hittat någon bra populistisk bok som beskriver motkoppling på ett bra sätt det kanske beror på att motkoppling inte är så populärt just nu, desto bättre skäl, (i mitt tycke) att förklara detta på ett bra sätt för att bli av med en del fördomar.

BRs bok är helt annorlunda med betydligt mindre teori, mycket kretsar kring det patent som BR fick för sin OTL koppling, numera är väl många införstådda med att kopplingen i patentet kanske inte helt löser det problem som den skulle göra, (och som kan lösas på många andra sätt) men detta kanske säger mer om hur lätt/svårt det är att få ett patent beviljat i USA än något annat. Jag tycker inte att BRs bok är i samma klass som MJ, boken av Linde och många andra jag har sätt är inte bättre än BRs bok. En bra sak med BRs bok är i alla fall att den har fått många att prova på OTL, vad jag vet är det en av de få nu tillgängliga böcker som beskriver hur man kan bygga en OTL.

Själv tycker jag om böcker som behandlar professionell rörteknik men de innehåller oftast inte så mycket om rörförstärkare för Audio, bland mina favoriter finns Valley and Wallman "Vacuum tube amplifiers", F. E. Terman, "Radio engineering handbook", ITT "Reference data for radio engineers" och många andra liknande, vissa rördata böcker tex från RCA innehåller också en del matnyttigt, tyvärr är dessa böcker gamla och svåra att få tag i som original men en del finns återutgivet.

Internet har inneburit en revolution för rörbyggare, nu är det betydligt lättare att få tag i gamla publikationer och tekniska pappaer om rör, det är mest en fråga om att söka på ett bra sätt. Tex här http://www.pearl-hifi.com/06_Lit_Archive/02_PEARL_Arch/Vol_01_Sec_1.html finns en del matnyttigt, jag hoppas att de fortsätter som de lovar att fylla på detta arkiv.

Två publikationer som inte bör glömmas bort är "The Williamson amplifier" av D. T. N. Williamson och Mullards bok "Valve amplifiers" speciellt den senare innehåller mycket, tex beskrivning av skillnaden mellan triod, pentod och ultralinjärkoppling samt många byggbeskrivningar som kan ge bra ideer om hur man lämpligen bör bygga upp en rörförstärkare.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare

Edited by - tubetvr on 2004/09/02 02:14:08
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/09/02 :  07:36:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Bernt: Konstruktionen verkar spännande, tips på var man kan läsa mer?
En del matnyttigt kan du hitta på http://www.vt52.com

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Roy-E
Starting Member

18 Posts

Posted - 2004/09/02 :  10:48:20  Show Profile Send Roy-E a Private Message
Her er ett tips på ett meget godt byggesett (pre) til en god pris:
http://www.mapletreeaudio.com/magic5.htm
Koster $575 som samlet byggesett med alle deler. Har inngått en avtale med eieren på at jeg kan få kjøpt kittet til $320 (+ frakt ca. $60) uten chassis, rør og potentiometer. Rørene (3-12SN7GT, 2-6R7G/GT) som brukes er billige i forhold til andre rør. Koster fra 100-150 NOK avhengig av hvilke merker du velger. Sjekket selv rundt hva prisen på kittet ville blitt hvis jeg kjøpte delene løst og fant ut at det ville bli dyrere pga. frakt. Grunnen til at jeg ikke kjøpte med potentiometer er at jeg bruker ett Alps pot fra Audio Electronic Supply som har fjernkontroll: http://www.audioelectronicsupply.com/cgi/view_services.cgi?request=detail&dept_id=15&aisle_id=156&prod_num=POT_ALP_RVC_2_KIT

Her er ett bilde på en av de jeg har bygget:


Lykke til videre med bygging.

Mvh

Roy-E

If it ain't broken keep on tweeking.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000