HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Multispelare eller CD+DVD
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2004/09/01 :  07:46:08  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Hej!
Jag har följt några trådar, på forumet, som tar upp frågor angående mulispelare och de olika formaten.
För min del börjar det klia i uppgraderingsfingrarna. Så min fråga till er alla; Hur ska jag göra? Ska jag köpa en ren CD spelare + en DVD. Eller kan jag få lika bra resultat med en Multispelare som tar alla format?
Som exempel har jag funderat på en SAT CDFix + Pioneer 668 eller "bara" en Primare DVD30.

Vad tror ni???
Andra förslag?

Idag sitter jag med en H/K DVD 25. (Som CD/DVD).
SAT Amplifix (stereo)
Rotel RSP-1066 + RB-993 (film,flerkanal)
Canton Karat S8 (front)+ center,surround.

Jag prioriterar 2-kanal men vill känna på flerkanal (DVD-Audio+SACD). Filmljud och bild tycker jag funkar bra med min H/K.
Men som sagt allt kan ju bli bättre.

Hoppas ni kan hjälpa att reda i beslutsvåndan.

mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/09/01 :  08:33:17  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag skulle ha en cd och en dvd, många multispelare är tyvärr för dåliga i musik för att kunna kallas bra, men allt beror självklart hur mycket man vill lägga ut, jag hörde en Arcam DV89 ( har jag för mig ) och den lät riktigt bra på musik, men då hamnar man runt 18000:- för den..

Och jag tror man måste få upp prislappen i minst dom regionerna för att få nån spelare som slår en cdspelare för en 12-13000:-...

Men detta är som sagt en ren generalisering...

Men för mig, 2 maskiner !!

/Martin
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2004/09/01 :  10:30:08  Show Profile Send C-Quence a Private Message
Ett annat tips kan vara Arcam DV79 (ca 16.000 kr) som innehåller samma ljudkort/kretsar som deras multikanalsförsteg AV8, vilken i sig är bättre än dem i både DV89 och DV27.
För multikanalsuppspelning (och DVD-videouppspelning) är denna spelare tydligen (enligt Engelsk press - se länk nedan) en dräpare och piskar både DV89 och DV27 på fingrarna. Hur den låter i 2-kanalsljud, vet jag däremot inte.

Men här finns två recensioner (i engelsk press ) av DV79: http://www.aslgroup.com/arcam/ReviewsDV79.htm
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/09/01 :  11:01:47  Show Profile Send Blue a Private Message
Eftersom du tycker att din HK funkar bra till film tycker jag du ska nöja dig med den när det gäller DVD och istället satsa på en ny, riktigt bra cd-spelare. Nånting i trakterna kring 10 kkr känns rimligt i din anläggning, och i den prisklassen finns det gott om riktiga godbitar där ute!


Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/09/01 :  11:02:33  Show Profile Send mapem a Private Message
Varför ska man ha allt i en spelare? Väldigt opraktiskt om man kollar TV och lyssnar musik i olika rum, till exempel. Om man sambor med någon kan det ju vara så att den ena vill kolla film och den andra lyssna på musik. Sånt inträffar i de lyckligaste äktenskap.
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2004/09/01 :  11:18:19  Show Profile Send Loopen a Private Message
Jag sitter själv på en Thule CD150B DIGIT som enl. Thule skall vara samma som deras DVA250B som även den kan utrustas med DIGIT kort. Enl. den förra generalagenten (ligger numera på hifiklubben) så låter DVA250B minst lika bra som deras cd men för en merkostnad på några tusen. Enl klubben kostar en DVA250B 13998:- och en med DIGIT kort kostar 18998:-.
Alternativet kan ju vara en billigare Thule DVA150B för 9998:- eller uppdaterad med DIGIT för 14998:-.

Se närmare på www.hifiklubben.se

Spirit DVA100: 2-kanals analogt ljud, digitalt hemmabioljud

Spirit DVA150B: balanserat 2-kanals analogt ljud, digitalt hemmabioljud

Spirit DVA150B Digit II: balanserad 2-kanals analogt ljud, Digit II-uppsampling

Sphere DVA120: 5.1-kanals analogt ljud, digitalt hemmabioljud, VGA-utgång

Space DVA250B: balanserat 2-kanals analogt ljud, 5.1-kanals analogt ljud, digitalt hemmabioljud, VGA-utgång

Space DVA250B Digit II: balanserat 2-kanals analogt ljud, 5.1-kanals analogt ljud, digitalt hemmabioljud, VGA-utgång, Digit II-uppsampling

Det enda som jag ser som ett aber är att inte Thule valt att satsa på SACD utan endast DVD-Audio.

Lycka till.
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2004/09/01 :  11:21:56  Show Profile Send Loopen a Private Message
.....annars så är ju faktiskt den nya Primare DVD30 en riktigt läcker maskin som verkar kunna allt och att den låter bra på cd kam man nog vara ganska säker på.......dock till ett merpris.
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2004/09/01 :  12:23:16  Show Profile Send C-Quence a Private Message
mapem; är det inte därför man har en TV och en DVD-spelare i sovrummet - dit man kan "förpassa" sin sambo!?
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2004/09/01 :  14:48:54  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Tack för alla förslag. Nu får det bli några besök till Hifi-butikerna och lyssna. Det lutar nog åt att satsa på två maskiner.

Jag vill klargöra ytterligare mina tankar.
Hela anläggningen kommer vara placerad i ett och samma rum.
Min H/K kommer att bytas ut. För att få just de andra formaten (DVD-Audio + SACD).
När det gäller det rena 2-kanalsljudet(CD) så kan jag snäppa upp nivån några steg. Eftersom jag senare troligtvis kommer satsa på Någon för-/slutstegskombination som är i en annan division än min nuvarande Amplifix. (Kanske Advantage).

Kanske en budget runt 25 kkr. Med fördelningen CD 17-18 kkr och DVD(multi) 7-8 kkr.

Vad tror ni om det?
Eller är jag ute och cyklar.

mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/09/01 :  14:54:05  Show Profile Send MartinH a Private Message
Tyvärr kan en multimaskin för 7 tkr inte alls säkert låta bättre än en cd för 18, inte ens på DVD-A....

Jag skulle nog hitta en CD/SACD maskin, en ren sådan... Och en vettig dvd för film, och jag skulle skippa DVD-A

/Martin
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/09/01 :  15:52:23  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Hoppas ni kan hjälpa att reda i beslutsvåndan.

Visst är det en djungel UFFE T, jag går också och funderar i samma banor som du, förutom att jag bryr mig inte om flerkanal. Sitter också med DVD25a och SAT

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2004/09/01 :  16:18:27  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
Hej, vi körde en ganska snabb test en gång mellan just cd fix och primare dvd 30. Jag tyckte primaren gick ganska enkelt segrande ur den kampen, men försök att få provlyssna de två och jämför..
mvh
micke
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2004/09/01 :  16:51:32  Show Profile Send Smackman a Private Message
Hej ! jag sitter med en hk dvd-25 jag med :) och är sugen på sacd/dvd-audio spelare samt ännu bättre cd-ljud ..."även om jag tycker att dvd-25 är bra på just cd ljud "
Jag har gått lite i Pioneer 868 tankar.....den spöade en hel del cd-spelare upp till 10 000 kr...
mvh


Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2004/09/02 :  13:15:30  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Tack för ännu mer inputs.
Det värsta är ju att det troligtvis aldrig går att komma till det stadiet att man sitter nöjd med det man har. Och nu när man står inför en uppgradering finns det allt för många varianter att ta ställning till. Och att marknaden öser ut nya modeller hela tiden gör ju inte saken lättare.

FBK och Smackman: DVD-25:an är ju OK men det finns ju som sagt bättre. Pioneer 868 har jag läst tester om men ännu inte hunnit lssnat på.
Micke76: Kul att höra om testen. Jag har ju varit inne på en cd-fix men efter dessa ord kanske inte ändå. Jag har ju också tankar på att uppgradera vidare på förstärkarsidan så då kanske inte fixen håller måttet. Det vore kul om du hade lite mer tankar kring ditt test CD-Fix och dvd30. Vad använde ni för kringutrustning mm.?

Vet någon skillnaden mellan Pioneers båda maskiner. 668 och 868. Är det bara anslutningsmöjligheterna och bilden som skiljer, eller?

Jag har även tänkt på Advantage S1. Vad tror ni?
Är det att ta till för mycket eller?
Varför jag sneglat på den är att jag ev. kanske uppgraderar till Advantage förstärkeri någon gång i framtiden. S1:an går ju också att uppgradera till multispelare.

mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

Svante F
Member

180 Posts

Posted - 2004/09/02 :  20:20:23  Show Profile Send Svante F a Private Message
UFFE T:
Har liknande "problem" själv. Men jag har mer eller mindre bestämt mig för att köra separata spelare och då satsa mer pengar på en ren musikspelare i två kanaler.Just nu är jag mest intresserad av
Advantage Freja CD/SACD-spelare som har premiär på Arken-mässan (nästa helg).
Fick nyheten från Hifi-Consult i denna tråd:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28974&whichpage=2

/Svante

oppo BDP-83 Nuforce ed. / NAD C390DD / B&W 703
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2004/09/02 :  20:46:12  Show Profile Send Sondek a Private Message
Enligt Norska Fidelity är en 868:a helt i klass med en 6000 kr cd

Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page

Magnus L
Starting Member

31 Posts

Posted - 2004/09/02 :  21:45:16  Show Profile Send Magnus L a Private Message
Hej!

En tripp till biblioteket och en liten koll i Musik & Ljudteknik Nr 1 2004 kanske ger lite ljus i mörkret..
Om man nu är intresserad av välljud.

Mvh Magnus

Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2004/09/03 :  07:05:10  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Tack för fler tips.
Nya Advantage spelaren verkar intressant. Runt 20000 alltså !?
Jag får väl vänta att lyssna på den tills den kommer till Stockholm.
Om Pioneers 868 skulle vara så "dålig" i cd ljud gör att den endast kan komma att platsa som filmapparat.
Ett besök till biblioteket ska inplaneras. Är det tidskriften som Ljudtekniska sällskapet ger ut, du menar?

Jag kutar runt bland hötapparna. Runt, runt, runt.

Just nu är jag inne på att ge Primare DVD30 en chans.
Men så kommer ju Advantage Freja.
Puh, svårt det där. Att man alltid måste välja.

Kom gärna med lite lyssningintryck på spelarna ni rekomenderar.

mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

MaS
Member

423 Posts

Posted - 2004/09/03 :  07:08:50  Show Profile Send MaS a Private Message
Tjena PÅ er

Uffe du nämner att Advantage har en ny spelare för 20 vad kan man hitt info om den.


Mvh MaS

I ain´t no nice guy after all.
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2004/09/03 :  07:46:10  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Jag visste inte själv att det var en ny spelare på gång.
Tipset kom från Svante F, se ovan. Verkar vara premiär på Arken mässan.
mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/09/03 :  08:17:18  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Jag visste inte själv att det var en ny spelare på gång.
Tipset kom från Svante F, se ovan. Verkar vara premiär på Arken mässan.
mvh,


Det kommer att spelas på Advantage Freja i Bladelius/HifiConsult rummet.

Välkommna.

// Jonas


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2004/09/03 :  16:01:59  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Ännu en ide på spelare. En rekomendation jag fick är en Wadia 6.

Vad tror ni om en sån´?

mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/09/04 :  02:45:58  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:


Det kommer att spelas på Advantage Freja i Bladelius/HifiConsult rummet.

Välkommna.

// Jonas



Okej mycket pengar, men en Freja skulle nog kunna passa mig,mmmm man skulle kanske åka till Göteborg ändå.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2004/09/06 :  06:45:37  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Någon som har erfarenheter av Wadia 6 ? Hur står den sig idag mot nya cd spelare?
Tyvärr kan jag inte åka till Arken och lyssna på nya Bladelius spelaren. Vore roligt att få kommentarer om den efter mässan.

mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/09/06 :  09:22:39  Show Profile Send eliot a Private Message
Wadia 6 är nog i samma klass som Sonic Frontiers SFCD1 med Ultraanalog DAC (och HDCD!)och den fick knappt ge sig mot en multinorm-spelare Primare DVD30 för 26'000 kr.

Primare hade mer dynamik och djupare bas medan Sonic Frontiers var mer "laidback" och gjorde större "rum" - den har rör på utgångssteget
- Denna jämförelse var med vanliga CD - på SACD/DVD-Audio blev Primare mycket bättre!

Mvh,
Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2004/09/06 :  10:39:21  Show Profile Send dali a Private Message
Alltid kul att följa hur nya format hanteras av etablerade märken. För närvarande rekommenderas ofta att man ska skippa DVD-A och i stället satsa på SACD ... konstigt nog rekommenderas det av de som inte har spelare för DVD-A i sitt sortiment.

Påminner en hel del om hur Linn sågade CD vid fotknölarna, tills de släppte en egen spelare. Då var det helt plötsligt OK att köpa CD-spelare ...

Min erfarenhet är att SACD ger marginell skillnad jämfört med vanlig CD, DVD-Audio ger mer. Har köpt 3-4 SACD och lika många DVD-A och jämfört med CD-utgåvor av samma skivor. Jag kan förstås ha knäck i lurarna (hör upp till ca 19.5 kHz) och för billig anläggning, men då gäller förmodligen det för ungefär 99.9% av konsumenterna. De prylar du har är för övrigt väldigt lika mina, vi handlar i samma prissegment.

Mitt råd är att låna hem de prylar du är intresserad av och se om kombopriset för CD+DVD kan matchas av en multispelare i samma prisklass. Köp sedan det du gillar. Du behöver för övrigt inte köpa en Pioneer 868, 668 innehåller samma ljudkretsar och brukar få lika bra eller bättre omdömen i tester. Bildsidan skiljer dock, men om du funderar på att köpa CD+DVD så antar jag att bilden kommer i andra hand. Den separata DVD du köper för pengarna som blir över efter CD-spelaren inhandlats lär inte kunna konkurrera med en 668 på bildsidan, än mindre 868.

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000