HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Livslängd på rör
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

erixon
Member

375 Posts

Posted - 2004/09/07 :  14:44:14  Show Profile Send erixon a Private Message
Efter många år med transistorsteg, där jag har varit van att alltid kunnat ha dem påslagna, har jag nu köpt en hybridförsteg från Copland. Sex rör, två i RIAA och fyra i linjesteget. Alla rör ECC88 (6922).

Någon som vet vilken livslängd rören har? Ett år har ca 9000 timmar, ett rörbyte per år är ju inte så stor kostnad. Men, är det exempelvis 2000 timmars livslängd blir det kostsamt att ha försteget igång kontinuerligt.

"life is to short for boring hifi"

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/09/07 :  14:51:11  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Köper du longlifeversionen av ECC88, E88CC så håller de minst 10000 timmar. Köper du NOS Telefunken E88CC blir det dock rätt dyrt att ha dem på konstant

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/09/07 :  15:22:36  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej,

Lång livs rör är garanterade att hålla vissa data även efter tex 10000 timmar, (det finns de som har tom längre garanterad tid) dessa 10000 timmar gäller om röret är utsatt för full belastning dvs max ström och max förlusteffekt. Om ett rör är använt i en koppling där det inte belastas fullt så har även vanliga rör, (ej långlivs typ) en livslängd långt överstigande 10000 timmar.

I din Copland vet jag inte om rören belastas hårt eller inte men jag skulle lätt räkna med att de håller minst 10000 timmar eller troligen längre även om de är vanliga rör av någurlunda kvalitet. Det är inte säkert att sk långlivsrör håller mycket längre men det är mindre risk att de går sönder betydligt tidigare. Själv har jag aldrig bytt ut ett småsignalrör pga det har blivit för dåligt, däremot har jag bytt slutrör ett flertal gånger, (EL34, 807 och 6146).

Jag tycker däremot det är viktigt att man åtminstone stänger av en rörförstärkare när man inte använder den tex på natten, själv så slår jag på förstärkare när jag vill lyssna på något och sen fär den stå på till kvällen då jag alltid stänger av den.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

erixon
Member

375 Posts

Posted - 2004/09/07 :  15:35:16  Show Profile Send erixon a Private Message
Vet inte hur hårt rören belastas, det enda jag kan säga är att de blir inte speciellt varma men det hänger kanske inte ihop. Den modell som jag har köpt är en hybrid, både rör och transistorer så den vill ha en stund på sig innan den låter ok. Jag har förstått att ett rent rörsteg kommer igång fortare.

Men, är det 10000 timmar som gäller så räcker det ju med ett rörbyte per år och den kostnaden blir inte så stor. Trots att man tycker den står på hela tiden så finns det ändå perioder jag stänger av den, jobb/semesterresor och liknande.

Tack för hjälpen!
//erixon

"life is to short for boring hifi"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/09/07 :  15:36:45  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag ägde ett rörförsteg under en tid och jag behövde aldrig byta rör pga fel (däremot bytte jag för att kolla om ljudet var olika). Jag fick och följde rådet att stänga av den när den inte användes.
Den blev ju ändå varm på några minuter så det var ingen större uppoffring.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/09/07 :  16:55:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Kör du inte med exotiska rör blir det inte så dyrt. Ett exempel på en bra nytillverkad typ som inte är orimligt dyr är JJ Electronics. Själv stänger jag av mina rörgrejor på kvällen innan jag lägger mig.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/09/07 :  17:25:17  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Men det har väl mer med ELräkningen att göra än rörens livslängd va ?! =)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/09/07 :  17:26:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
För min del, JA.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

StudioSound
Member

50 Posts

Posted - 2004/09/07 :  17:26:20  Show Profile  Visit StudioSound's Homepage Send StudioSound a Private Message
Effektrør bør stængas på kvællen, hvis signalrør inta køres for hårdt, så holder dom ofte længere ved inta at stængas.

Med venlig hilsen
Karsten
www.studiosound.dk
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/09/07 :  19:14:34  Show Profile Send eliot a Private Message
quote:
Men det har väl mer med ELräkningen att göra än rörens livslängd va ?! =)

- Det blir också varmt i rummet

Jag stänger av mina apparater när jag inte lyssnar och jag upplever inte att det tar någon nämnvärd tid innan de låter optimalt - i varje fall inte längre tid än det tar för mig att varva ner

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2004/09/08 :  01:26:40  Show Profile Send EAR a Private Message
Jag gör som så att jag alltid slår av på natten och om jag kör hemifrån.
Många gånger blir det så att jag slår på på dan och lyssnar sent på kvällen

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

erixon
Member

375 Posts

Posted - 2004/09/08 :  13:32:27  Show Profile Send erixon a Private Message
Det är många som nämner "NOS" när man pratar rör. För en novis - vad är detta för typ av rör?

//erixon

"life is to short for boring hifi"
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/09/08 :  13:44:02  Show Profile Send Sanoj a Private Message
NOS = New Old Stock , alltså nya oanvända rör/produkter från ett "gammalt" lager...typ.


// Jonas


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

erixon
Member

375 Posts

Posted - 2004/09/08 :  13:53:30  Show Profile Send erixon a Private Message
Ok, då förstår jag. Trodde att det var en speciell tillverkning. Det är det ju också i och för sig.

mvh
//erixon

"life is to short for boring hifi"

Edited by - erixon on 2004/09/08 13:55:26
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000