HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ny(?) högtalarteknik - vad hände sen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DukeII
Starting Member

48 Posts

Posted - 2004/09/06 :  18:29:55  Show Profile Send DukeII a Private Message
Jag hörde för kanske fem år sedan talas om en ny högtalarteknik som skulle revolutionera främst PA-högtalare. Jag minns inte något om denna teknik men den utmärkande egenskapen skulle vara att det lät lika starkt oavsett om man stod 1 eller 100 meter från "högtalaren". Det skulle visst krävas väldigt kraftiga förstärkare också...

Luddigt kanske men det var så det skulle funka. Någon som vet hur det det gick med detta projekt? Blev det något

När jag tänker efter tror jag det var i ett radioreportage jag hörde talas om detta.

/Robban

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/09/06 :  18:44:23  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Hej, fysikens lagar sätter tyvärr stopp för sådant. Ljuddtrycket avtar med kvadraten på avståndet, så är det liksom bara!;)

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/09/06 :  18:51:29  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Om jag minns rätt så krävs det en stor mängd element för att bygga dessa skapelser som dessutom var riktigt höga. Den troliga orsaken till utebliven succé torde vara kostnader, som vanligt. Pga höjde så skulle det nog vara möjligt att spela olika högt nere och uppe i stapeln och därigenom nå en hög volym långt bort utan att för den skull slita bort öronen på de som befinner sig i närheten.

Musiclover!
Go to Top of Page

Sanny_X
Member

181 Posts

Posted - 2004/09/06 :  19:11:05  Show Profile Send Sanny_X a Private Message
Är det Line-array ni pratar om?
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2004/09/06 :  19:37:01  Show Profile Send Bosco a Private Message
Håller med Sanny_X, det låter som en beskrivning på Line-Array.
Go to Top of Page

DukeII
Starting Member

48 Posts

Posted - 2004/09/06 :  19:40:21  Show Profile Send DukeII a Private Message
Njae... tror inte det, Sådana högtalare har jag sett på många konserter under åren.
Det jag är ute och far efter skulle vara en helt ny konstruktion av själva högtalarelementet, inga vanliga element med rörliga koner alltså.
Fler förslag...
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/09/06 :  19:43:12  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag tror jag vet vad som avses här, och även om Sanny X och Lt Andersson har endel poänger med linearray (vilket är mindre känsligt för avstånd, nåråt 2/3-delar av en normal högtalare vid optimala förhållanden) så är detta inte riktigt vad det handlar om här.

Linearraytekniken är mkt populär och bygger på principer som grundades redan på 60-talet, dessa system har rönt MKT stor framgång och nästa alla tillverkare har idag linearraysystem i sina produktprogram, detta för deras förmåga att bibehålla jämn frekvensgång och ljudtryck över mkt stora avstånd (upp mot 700ft eller 230m), detta har dock överträffats av extrema former av Phased Pointsource Arrays (över 1000ft (330m)), men det är en annan teknik helt och hållet.

Men eftersom det är NY teknik som det frågas efter här så antar jag att det rör sig om förljande.

Teknikens namn har för tillfället flytt mitt minne, denna teknik befinner sig fortfarande i "vaggan" och det finns en hel del att läsa om den på internet.

Det funkar i grova drag såhär :
Genom att skapa interferens mellan höga frekvenser (ultraljud) kan man generera toner som ligger i det hörbara området, detta på valbart avstånd och endast inom ett visst område.

exempelvis (beroende på högtalare i fråga) kan man få en röst att uppstå mellan 150 och 152 meter bort inom stridiningsfältet som är mkt smalt (ca 1-5m2) i tvärsnitt, och ingen anna stans, en person som står några meter brevid hör alltså ingenting, rösten dyker liksom "bara upp".

Denna teknik har hittills bara använts på flyplatser samt inom vissa militära tillämpningar och utvecklas fortfarande med avseende på bandbredd (hittills har detta bara fungerat för ett mkt litet "fönster" av det frekvensspecktra mäniskan hör, utmaningen är mkt stor, men mycket intressant.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

DukeII
Starting Member

48 Posts

Posted - 2004/09/06 :  19:48:26  Show Profile Send DukeII a Private Message
Jag tror Martinsson slog huvet på spiken. Det där med interferens mellan frekvenser låter mycket bekant.
Då återstår bara ett namn på tekniken då.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/09/07 :  13:06:08  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag kommer inte ihåg den exakta arbetspricipen, men det är något åt det här hållet, helt klart är ju att det har potential att undanröja många av de problem vi idag har vad det beträffar "noise-polution", tänk er ett dansgolv där folk röjer järnet, och allt DU hör är deras rörelser.

Det är på detta vis tekniken presenteras, hur mkt "verklighet" det ligger i detta skall vi väl vara skeptiska till, iallfall så här till en början.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/09/07 :  16:09:10  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag läste om en teknik där man kunde skapa en ljudbubbla där inget av ljudet hördes utanför bubblan.
Från vissa håll sades det att problem uppstod när man trädde in i bubblan med poppljud som kunde skada öronen.
Mitt minne är luddigt och det har varit helt tyst om detta ett bra tag.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/09/08 :  09:15:23  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Var inte Bo Bengtsson med i ett sådant projekt? Kommer tyvärr inte heller ihåg vad de kallade tekniken, men det skulle användas på typ flygplattser och mässor för att få en "ljudspot" där ljudet bara hördes inom ett begränsat omrråde.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/09/08 :  10:00:12  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Hittade ett beskrivande namn på tekniken och länkar om ämnet.
"Ultrasonic Acoustic Heterodyning Technology"

Länk till företaget som har patent på tekniken:
http://www.atcsd.com/tech_licensing.html
http://www.atcsd.com/

Flera länkar:
http://www.bandwidthmarket.com/resources/patents/data4/5889870.html
http://www.acoustics.org/press/133rd/2pea.html
Bild:
http://www.raven1.net/acouhetr.gif


Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2004/09/08 11:13:03
Go to Top of Page

mason
Starting Member

18 Posts

Posted - 2004/09/08 :  11:08:29  Show Profile Send mason a Private Message
Jag har något minne av ett radioreportage (i SR) för ca 1 år sedan som handlade om detta. Reportern och en till kille gick lägre och längre ifrån en högtalare som spelade musik på Gärdet. Bakgrundsljudet (ljudet från högtalaren) avtog dock inte som det borde utan var lika starkt. Var det inget svenskt företag som höll på med det?

Edited by - mason on 2004/09/08 11:09:16
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/09/08 :  11:18:32  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Tekniken kan tydligen användas till att hypnotisera mäniskor med oxså!?!?!
Citat "When voice-FM is used in place of normal, hearable audio, you have one method of targetting a person at a distance, even in a crowd, with hypnotic commands which cannot be heard by the ears but which are heard and understood by the mind."
bild:
http://www.raven1.net/voicefm.gif

Och kommunisera med hjälp av mickrovågor direkt utan att använda öronen:
http://www.nwbotanicals.org/oak/newphysics/synthtele/synthtele.html
Dr. James Lin of Wayne State University has written a book entitled: Microwave Auditory Effects and Applications. It explores the possible mechanisms for the phenomenon, and discusses possibilities for the deaf, as persons with certain types of hearing loss can still hear pulsed microwaves (as tones or clicks and buzzes, if words aren't modulated on). Lin mentions the Sharp and Grove experiment and comments: "The capability of communicating directly with humans by pulsed microwaves is obviously not limited to the field of therapeutic medicine."

Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2004/09/08 11:28:09
Go to Top of Page

DukeII
Starting Member

48 Posts

Posted - 2004/09/08 :  11:46:27  Show Profile Send DukeII a Private Message
Mason - Du har hört samma radioreportage som jag och jag har också för mig att det var ett svenskt företag som pysslade med detta.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000