HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Försämrat ljud av ej inkopplade högtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

MasterChief
Member

259 Posts

Posted - 2004/08/30 :  15:40:10  Show Profile Send MasterChief a Private Message
Igår kväll så dök ett gammalt HiFI-minne upp från ingenstans. Det hände i en dedikerad Linnbutik i Sthlm för sisådär 15 år sen. Innan provlyssningen så frågar säljaren vilken högtalaree jag vill lyssna på. Efter mitt beslut så börjar han kånka ut de andra paren som stod brevid! Jag blev lite paff och frågade varför det skulle vara bra. Han log bara och sa att han skulle visa det för mig. Efter lite provlyssning så bar han in en högtalare som han ställde brevid den andra spelande högtalaren. Ljudet blev märkbart sämre! Han menade att det blev en självsvängning i den icke spelande högtalaren som "förstörde" ljudet. Jag har varit rätt inaktiv inom HiFi sista åren och vet inte om det här är allmänt känt. Kan i så fall vara värt att tänka på när man åker runt och provlyssnar de kommande högtalarna.

Åsikter?!

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/08/30 :  15:51:03  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Råkade ut för i sort sett samma resonemang i Umeå då det begav sig. Den säljaren envisades med att jag skulle lämna mina freestylelurar och digitalklockan utanför lyssningsrummet . Jag gick till en annan butik .

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/08/30 :  15:52:44  Show Profile Send Haakan a Private Message
det e väl ganska givet att andra högtalare i samma rum påverkas...rent logiskt borde man få lite mer bas iaf, samt att den är slöare

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/08/30 :  16:27:09  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det borde bli mycket bättre med att ha andra högtalare i rummet.
Dom kommer att fungera som membrandämpare och dämpa överflödig bas.

Ähum.. man kan ju inte ha samma åsikter som Linn-handlare!

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/08/30 :  16:29:47  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Förresten, försökte Linn-handlaren förespråka att vi ska köra med mono, och endast ha en högtalare i rummet?
Vi kanske har hittat dom avgörande argumenten mot 5-kanal?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/08/30 :  16:30:57  Show Profile Send MartinH a Private Message
Det låter klart sämre att ha en massa högtalare i samma rum när man demar... Tyvärr har inte många handlar tänkte på det i sina demorum...

Visst kan man ha nått par stående i nått hörn men ska man vara noga så har man helst ingen alls i rummet, allt för att återskapa hur kunden hem kommer att se ut.....

"Singel speaker demonstration" har funnits ganska länge och körts väldigt mycket i england och USA....

/Martin
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/08/30 :  16:34:51  Show Profile Send MartinH a Private Message
Och det är inte bara Linn handlare som kör med denna teori....

Vi på HifiArt brukar hålla oss till detta vi med....

Och Björn-Ola.. börjar membran vibrera så skapar dom ljud, ljud är ju nämligen vibrationer.....

Så NEJ, ha så lite andra högtalare som möjligt stå och skräpa när det demas, i alla fall om du vill att det ska bli så bra som möjligt...

/Martin
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/08/30 :  16:38:31  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Nähäpp, ett bra försök iallafall.
Jag får väl ge mig.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/08/30 :  16:49:16  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ja det får du nog...

Men man ska ju lära sig minst en ny sak per dag vet du väll...

Men som nån sa från början så kan man faktiskt höra försämringen..så det stämmer....

När jag ser högtalarväggar hos handlare så ryser det i kroppen på mig, visst kunden kan ju låna hem, men ändå...Varför inte få grejerna att låta bra direkt istället ????
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/08/30 :  17:03:35  Show Profile Send Haakan a Private Message
tycker linn gör rätt sjyssta prylar om än dom kanske är lite övervärderade...mitt nästa köp blir då lätt en linn classik di

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/08/30 :  17:28:04  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Samtidigt så kvarstår frågan.
Vad händer med ljudet i ett 5-kanalsystem?
Är det omöjligt att få till ett bra ljud med 5 högtalare i ett rum?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/08/30 :  17:45:06  Show Profile Send Haakan a Private Message
jo om du bara kör 2kanaler.....kör du 5 så har du inte riktigt samma problem

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/08/30 :  17:51:50  Show Profile Send filkingian a Private Message
Var med om försämring när jag provlyssnade ett par JMlab 926 för ett tag sen...basen var inte vad den skulle vara! Senare här hemma vad det så jag märkte hur stor skillnad det var!

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

MasterChief
Member

259 Posts

Posted - 2004/08/30 :  18:59:48  Show Profile Send MasterChief a Private Message
Tydligen så yrade inte Linnsäljaren då...Och mina sinnen spelade inte mig något spratt.

Ska testa det här i helgen. Sitter på ett dedikerat 5.1 system med fullstora högtalare runt om. Ska testa att bära ut tre av dem och testa skillnaden...Lite jobbigt dock om man är tvungen att göra det varje gång man vill köra tvåkanal.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/30 :  19:40:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
En inte inkopplad högtalare fungerar som en helmholzabsorbent. Den är avstämd
till en viss frekvens och den frekvensen "äts upp". Intressant tråd!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/08/30 :  20:30:35  Show Profile Send Haakan a Private Message
¨borde inte basen förvrängas? iaf om högtalaren som står på sidan är basreflextyp

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/08/30 :  21:24:33  Show Profile Send filkingian a Private Message
Basen när jag provlyssnade blev helt svampig/diffus...lät inget kul alls faktiskt pch den blev inte på något sett bättre. Slutsats: Köp inte hela JMlab's cobalt och electra-serie, rada upp dem brevid varandra och spela endast med ett av paren

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/08/30 :  21:43:20  Show Profile Send Ayn a Private Message
Puh! Det var i sista sekunden jag fick det tipset, jag som precis var på väg ut för att köpa hela Electra-serien!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/08/30 :  22:49:04  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
"Och Björn-Ola.. börjar membran vibrera så skapar dom ljud, ljud är ju nämligen vibrationer....."

Membranabsorbent, någon? Märkligt att ingen nämnt det tidigare...
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/08/31 :  00:09:18  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
En membran absorbent påminner väldigt mycket om en sluten högtalarlåda. Om en helmholzt absorbent skall tillverkas så ser den ut som en portad låda utan element.

Tänker inte bära ut hörlurarna när jag skall lyssna ändå .

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/31 :  08:31:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nä, hörlurar är ju inte riktigt samma sak precis.

Ett tips Johnny Fiasco: http://www.hififorum.nu/forum/search.asp
En sökning på "membranabsorbent" här på forumet gav 10 trådar att läsa i. En sökning i arkivet gav ytterligare 27 trådar.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2004/08/31 :  09:03:47  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tja, det är ju samma sak med en akustisk gitarr i lyssningsrummet, den ska ut, låda med resonansfrekvens. :)
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/08/31 :  11:25:17  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Varför inte bära ut möblerna också, de borde ju påverka ljudet negativt.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/31 :  11:34:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Har du möbler som är resonanslådor?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/08/31 :  13:05:47  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Nja, en tygsoffa fungerar som en resistiv absorbent och en skinndito borde åtmindstånde kunna fungera som en membran absorbent. Men det är klart, en stor takplafond av glas eller ett vitrinskåp kan ställa till det. Mina rördiffusorer spelade faktiskt med ganska så ordentligt tills dess att jag dämpade dom invändigt. Visade sig väldigt tydligt vid sk klapptest.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Io
Member

473 Posts

Posted - 2004/08/31 :  22:46:42  Show Profile Send Io a Private Message
Min erfarenhet är följande; ett par högtalare i lyssningsrummet! Har precis testat ett gäng stativhögtalare och min NHT 3.3 reducerar de små högtalarnas bas – och fungerar som absorbenter. NHT:arna väger 60 kilo styck och är inget man baxar runt direkt…

En hygglig kompromiss är att kortsluta de högtalare som inte används. Det fungerar bra för mig, kanske för dig?

/Io

  • Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

  • Pioneer 668, PC, Chord Qutest

  • Bladelius Saga MkII

  • Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

  • Tannoy Arden

  • Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000