HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 "Clasisjön" vet inte om det men... (högtalarkabel)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

urban
Member

317 Posts

Posted - 2004/09/11 :  22:54:16  Show Profile Send urban a Private Message
Jag skriver detta eftersom jag inte kunnat hitta någonting skrivet på internet om detta som jag tycker, oslagbara kap. På Clas Ohlsson finns det i min vetskap kanske bästa högtalarkabelköpet man kan göra just nu!! Och det är inte en kabel utan ett rör !! Nämligen det oljerör, 3/16 diam, glödgad koppar som dom kursar för 136 spänn per 7.6m-längd. Låter kanske lite vansinnigt men tänk "Intermezzo" så kanske det inte verkar så orimligt. Jag har för mig att det såldes en kabel under det namnet för ett antal år sedan som var gjord av kopparrör och som fick fina recensioner, jag är dock inte säker på om det var högtalar- eller signalkabel? I alla fall så har en bekant använt liknande kopparrör (prisol) i några år och jag har alltid tyckt att hans anläggning har låtit lite bättre än vad den egentligen hade rätt till! (bestående av Zapsolute+B&W602+ArcamCD+Linn LK-1) Detta utan att jag direkt kopplat detta välljud till högtalarkablarna (-rören!).Själv har jag kört med Supra Ply 2.0 och nu senast med LTS-kabeln, som verkligen fungerat bra. Hur som helst tog nyfikenheten överhanden för ett par veckor sedan och jag beställde rören från Clas Ohlsson, och efter lite kapande, böjande och montering av isolering på rören ( Jag undrar om inte denna insändare egentligen hör hemma på DIY-sektionen?) så var rören på plats. Men när stereon gick igång så lät det verkligen inte bra, förkrympt ljudbild och stelt och kantigt i framförallt mellanregistret, och det ska det inte göra då jag kör med ett Andersson Triod-slutsteg aktivt i just mellanregistret! I diskanten använder jag ett Hiraga 8W-slutsteg,aktivt och i basen ett litet NAD912. Det sistnämnda är dock anslutet med LTS-kablar,Men även det aktivt. Men efter ungefär en veckas inspelning, kanske ca 40 timmar och en massa fibblande på det aktiva delningsfiltret så började musiken falla på plats. Värmen och övertonerna hade nu kommit tillbaka. Dock så infann sig från allra första stund en känsla av "musiken mot en svart bakgrund" som hi-fi recensenter kan nämna då och då! Och det hade jag aldrig upplevt så extremt tydligt tidigare, nästan som att ett förstoringsglas i kollosalformat hade monterats upp framför musikerna! Så långt som att börja beskriva ljudbilden som holografisk kanske jag inte vill gå men det är helt klart att kopparrören kör i åttor runt dom kablar som jag tidigare använt.Min kompis med prisolrören har även han provat några olika kablar men även han har upplevt att dom har inte varit i närheten av vad dessa rör har presterat !! Ett kanske talande fenomen vid finjusteringen på delningsfiltret är att jag har fått sänka utnivån till mellan- och diskantregistren jämfört med basregistret där jag alltså fortfarande använder LTS-kabeln med 3-5 db, enligt graderingen på filtret! Att det alltså är betydligt mindre förluster i kopparrören! Att det inte säljs (vad jag vet) högtalarkablar av denna karaktär är ganska lätt att förstå, vem vill betala en massa pengar för att få brottas med uppsnofsade "bromsrör" !! Dessutom för antagligen betydligt mer pengar än vad Clas Olsson begär för dessa rör! Hur som helst så vill jag verkligen rekommendera detta och det vore kul om det till äventyrs är någon som har erfarenhet av något liknande eller om någon nu vill prova och senare dela med sig av hur det fungerar, mvh Urban

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/09/12 :  00:10:22  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
så var rören på plats. Men när stereon gick igång så lät det verkligen inte bra, förkrympt ljudbild och stelt och kantigt i framförallt mellanregistret, och det ska det inte göra då jag kör med ett Andersson Triod-slutsteg aktivt i just mellanregistret!


Självklart. Rören var ju inte inspelade från början. Vänta ca 100 timmar till så får du se

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2004/09/12 :  10:07:55  Show Profile Send Leif B a Private Message
Undrar lite om det skulle bli bättre med dem som har större diameter 5/16" resp. 3/8" diameter, dvs mer genomsnittsarea.
Hur har du gjort med anslutningarna till förstärkaren resp. högtalarna?
Hur fixade du till isoleringen?

mvh Leif B
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/09/12 :  10:50:51  Show Profile Send lasselite a Private Message
Undrar om man får ett ljud som är lite lugnare om man fyller rören med bromsvätska?
Undrar om man får ett ljud med bättre flyt om man fyller rören med vatten?
Undrar om man får ett ljud som är lite ljusare om man fyller rören med lysol?

Kunde inte låta bli Men faktum är att jag tänkt på samma sak (fast med biltema rör då) men som du säger så finns det en del praktiska hinder Som IC däremot, med ett mindre rör i eller lackisolerad koppartråd[:q] snacka om välskärmat

Har du fyllt rören med olja lr nått för att undvika oxidation?

Edited by - lasselite on 2004/09/12 11:20:30
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2004/09/12 :  10:54:20  Show Profile Send Leif B a Private Message
Bilrör låter snabba...
Bromsolja.. haha. Kan inte hastigheten bromsas då??

mvh Leif B
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/09/12 :  11:32:24  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Ingen som har provat intermezzokablarna

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Io
Member

473 Posts

Posted - 2004/09/12 :  11:58:24  Show Profile Send Io a Private Message
Jag har använt Intermezzo periodvis sedan 1989. Första gången jag hörde kablarna var det en chock! Dynamik!!!

Jag har använt såväl låg- som högnivåkablar.

De låter mycket bra - d v s påverkar ljudet i relativt låg omfattning. Men är ett aber att använda... :-).

Idag använder jag Supra Sword samt en prototyp av samma konstruktör (Johnny Svärd) till en lågnivåare byggd efter samma koncept. Och sitter nöjd! Men nu blev jag sugen på att plocka fram Intermezzo-rören.

Klart intressant pris på Clasisjöns rör. Lycka till!

/Olle

  • Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

  • Pioneer 668, PC, Chord Qutest

  • Bladelius Saga MkII

  • Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

  • Tannoy Arden

  • Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/09/12 :  12:18:53  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Kul med billiga alternativ som fungerar!
Men en minskning på 3-5dB låter lite (väldigt) konstigt.. då skulle du haft flera ohms motstånd i din gamla kabel, typ 100 meter lång, 0.2mm tvärsnittsarea.. (R=(rå*A)/L, tror jag formeln lyder). Kan det inte bero på något annat?

Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2004/09/12 :  12:30:58  Show Profile Send urban a Private Message
hej, jo jag är medveten om betydelsen av inspelning av kablar, men så här stor skillnad har jag aldrig upplevt tidigare vid någon form av komponentbyte! Första tanken var att det här kan aldrig bli bra! Jag har klätt kablarna/rören med skosnören! Klippte bara av ändarna och sedan formade skosnörena en perfekt strumpa för rören. Dock gick det inte att hitta skosnören som var lika långa som kablarna så det blev till att skarva. Dessutom såg jag till att köpa skosnören av bomull! Tydligen ska ju bomull vara ett gynnsammare isoleringsmaterial. I apparatändarna använde jag bananer. Jag lyxade till det med expanderande bananer , mest för att det vid ena förstärkaren är väldigt trångt att komma åt så om bananerna skulle glida ut där så är det trångt som f-n att komma åt. Vid högtalarna kopplades rören fast med Clas Olssons kopplingslist click, 10mm2, s.k sockerbit, den förefaller faktiskt vara guldpläterad! Jag använde den eftersom jag gärna ville att kabeln ska sitta fast om man vill flytta på högtalaren lite och rören stretar emot ganska duktigt !! Om någon provar detta med rör så kom bara ihåg att rörparen MÅSTE ligga tätt mot varandra, buntas med buntband eller som jag gjorde-linda rören runt varandra. Annars blir diskanten väldigt matt. Jag har ju inte jämfört dessa rör mot några riktigt esoteriska varianter så jag kan inte säga att det är dom ultimata kablarna, det lyxigaste jämförelseobjektet har nog varit en Clou Cable bi-wirekabel i 2000kronors klassen som kompisen provade men även den fick stryka på foten. Men pris/prestanda förhållandet måste vara snudd på oslagbart. Bara dom expanderande bananerna kostade dubbelt så mycket som enbart rören och skosnörena kostade mer än hälften av vad rörena kostade. Så det kan bli! mvh Urban
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2004/09/12 :  12:43:49  Show Profile Send urban a Private Message
Hej igen , ja Gerhard 46, det där med volymskillnaden är inte jag så tekniskt insatt så jag kan förklara. Men jag upplevde samma fenomen då jag tidigare provade kompisens rörkablar. Jag hade då en annan förstärkare, en Edison 60 och jag körde då utan aktivt delningsfilter. Jag noterar också att den största volymskillnaden är på mellanregistret där alltså Anderson Trioden huserar, där jag alltså fått dämpa utsignalen kontra det orörda basregistret med runt 5db. Diskanten/Hiragan har alltså inte reagerat lika mycket men det kanske har någonting med inspelningsperioden att göra så att jag i slutändan får göra ytterligare justeringar på deningsfiltret. mvh Urban
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2004/09/12 :  14:41:22  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Man kan få fylligt ljud med ett helrör.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/09/12 :  15:47:39  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Hmmm, Hiragan är en transistorförstärkare va? Och Andersson en rörförstärkare (triod). Det skulle ju kunna vara så att du har betydligt högre induktans och/eller kapacitans med bromsrören än med tidigare kablar. Rörförstärkare kan vara mycket mer känsliga för mer induktiva eller kapacitiva laster och ge stora skillnader i frekvensgång beroende på last.

Edited by - Johnny_Fiasco on 2004/09/12 15:48:20
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2004/09/12 :  19:05:16  Show Profile Send urban a Private Message
Hej Johnny, ja det kan nog kanske vara så att dom elektriska parametrarna är mer gynnsamma för en rörförstärkare ihop med rörkablar !? Men kompisen kör heltransistoriserat och som sagt så upplever även han att dessa kablar fungerar jättebra. En tanke kring dessa rör är den som lasselite ställer om oxidation. Och det finns antagligen en risk att rören på lång sikt oxiderar och tappar i kvalitet. Det kanske vore ide att fundera ut ett sätt att silverplätera rören vilket kanske skulle ha ytterligare gynnsamm inverkan på ljudet, något jag ska undersöka ! mvh Urban
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/09/12 :  21:05:49  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
"ja det kan nog kanske vara så att dom elektriska parametrarna är mer gynnsamma för en rörförstärkare ihop med rörkablar !?"

Nej, det är nog snarare tvärtom. Skulle jag tro. Men jag vet inte hur stor induktansen blir med rörkablar, det är ju dirket beroende på hur nära varandra rören är, ju närmare desto bättre.

Intermezzo var ju jätte poppis ett tag, men nu hör man inte mycket om dom. Det är väl kanske lite krångligt att stå och bocka rör hit och dit istället för att bara hänga på en kabel...
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2004/09/13 :  19:41:00  Show Profile Send urban a Private Message
Hej, gynnsamt för ljudet verkar det vara i alla fall, men det kanske slutar med härdsmälta i rörhäcken pga någon snedbelastning inom det elektriska !? Och som jag skrev tidigare så förstår jag att det kan vara knepigt med rörkablage men då endast pga hanterbarheten! Ljudmässigt är det nog mindre problem och nu när mina rör börjar var relativt färdiginspelade så måste jag säga att detta är det bästa "tweak" per krona jag provat!!! mvh Urban
Go to Top of Page

stice
Member

152 Posts

Posted - 2004/09/14 :  16:18:39  Show Profile Send stice a Private Message
urban: Det låter som ett kul höst-projekt. Skulle det möjligen kunna gå att fixa några bilder på underverken?


mvh Stice...
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2004/09/14 :  19:05:09  Show Profile Send urban a Private Message
hej, tyvvär så har jag varken tillgång till digitalkamera eller kunskap om hur man laddar ner bilder på datorn , men rören är i för sig inte så mycket att skryta med visuellt! Som höstprojekt så bör det vara ett snabbt sådant. När väl rören var hemma så tog det inte mer än kanske ett par timmar att få dom på plats, med kapning och bockning och vad annat som krävdes! Lycka till om det är så att du tänkte prova! mvh Urban
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000