HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hörlursterapi
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2004/08/29 :  20:50:35  Show Profile Send secanbj a Private Message
Hej

Var sugen på att bygga nått som gick någorlunda snabbt och var lite kul. Snubblade över den här sidan och kunde inte motstå att testa.

http://www.geocities.com/dip16amp/dip16amp.htm

Och eftersom jag hade de flesta grejjorna så lyckades jag knåpa ihop följande

Nu fattas bara den "klassiska" Altoidburken som den skall sitta i. Återkommer efter provlyssning. Tänkte oxå att eftersom det är någorlunda lätt att byta opampen så kan man ju oxå jämnföra olika för att få en uppfattning hur de olika låter.

/Anders

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2004/08/29 :  23:37:28  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Sånt där är kul att se! Jag gillar små projekt. Byggde själv en hörlursförstärkare av precis samma anledningar som du. Den bereder mig fortfarande glädje, efter... vad är det, sex år tror jag.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/08/30 :  01:54:41  Show Profile Send ILLY a Private Message
Usch och fy, vad pilligt det där såg ut. Lödde såna där röda wimakondingar igår och höll på att bli tokig när jag skulle få något så litet på plats med mina parkinson-prinskorvar till fingrar.

Men, men... Det problemet verkar inte du ha, snyggt! Ska den drivas med batteri?

OT: Vad är det för kamera du har?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2004/08/30 :  08:35:20  Show Profile Send secanbj a Private Message
Batteri skall det vara till drivning. Schemat är baserat på en "klassiker" i hörlursforumen, CMOY. Kameran jag har är en numer gammal Minolta Dimage 7 med 5 MegaPixels upplösning, lite klumpig men jag tycker det blir bra bilder. Och blir det inte det, så beror det i alla fall inte på kameran

/Anders
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/08/30 :  11:08:13  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Kul projekt! Hunnit provlyssna den än?

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2004/09/03 :  14:48:50  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message
Haloj!

Jag byggde precis ihop en sån hörlursstärk, men min distar och brummar samt att den har väldigt hög mikrofoni. Vad kan det bero på??

Edited by - Ljudjesus on 2004/09/03 14:56:15
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2004/09/03 :  14:59:45  Show Profile Send secanbj a Private Message
Jag har tyvärr inte haft tid att koppla vidare i min så jag har inte provlyssnat än själv. Brum (och dist) brukar ju ofta vara jordningsproblem om jag inte misstar mig. Så kolla att den har blivit rätt.

/Anders
Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2004/09/03 :  18:27:42  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message
Har kollat två gånger, men får kolla igen. Men det skulle ju kunna vara så med tanke på att när man tar på potten så kommer ett brum. det är ju inte så mycket som kan vara fel med tanke på antalet komponenter! :-)
Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2004/09/03 :  23:14:23  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message
Hittade felet. Hade glömt att koppla in "nollan" från batterierna till jord. Nu fungerar den. Det finns brum när jag kör med mina HD-20 70 ohms lurar men då jag kör med HD-600 så är det knäpptyst. Ljudet är betydligt närmare, direktare och djupare än hörlursutgången från min SONY AV-reciver. S-ljuderna kan vara lite påträngande men det kan vara den billiga SONY DVD:n som inverkar.
Kul grej iallafall. Den fungerar säkert bra som "booster" till en bärbar MD eller MP3-spelare.
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2004/09/04 :  08:54:29  Show Profile Send secanbj a Private Message
Grymt kul, nu blir jag sugen som bara den att koppla klart. Har fått tips om att kronhusbodarna i GBG(där jag bor) har godismetallburkar a'la Altoids. Så jag skall se om jag inte kan svänga förbi där idag å köpa en sådan så jag blir klar.

/Anders
Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2004/09/04 :  11:50:49  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message
Jag använde mej av denna låda från Elfa

Samt 3,3uF kondingarna från SCR

Blev trångt kan jag lova.
Jag använder mej för övrigt av Burr-Browns OPA2604AP.
Elfa hade inte 2134:an hemma.

Edited by - Ljudjesus on 2004/09/04 11:57:56
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2004/09/22 :  21:05:16  Show Profile Send secanbj a Private Message
Nu har jag äntligen hittat en låda till mitt lilla hörlursprojekt

/Anders
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/09/22 :  21:32:31  Show Profile Send Uniper a Private Message
Det här var ett bygge i min smak!
Godisaskar och kakburkar är mycket roligare att bygga i än vanliga lådor
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2004/09/22 :  22:36:00  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Snyggt byggt, Anders!

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000