HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Digital överföring från dator till förstärkare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MrIcE
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/09/21 :  13:37:30  Show Profile Send MrIcE a Private Message
Jag har en digital utgång från mitt ljudkort, skulle det blir någon skillnad i ljud (förbättring?) om man kopplar digitalout från ljudkortet (SB Audigy 2 Platinum) och digitalin på en HK-675?

Förbättring? försämring? är det överhuvudtaget möjligt?

HFLS 1
HK 675 (förslag på nytt?)
Van Den Hul

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/09/21 :  13:44:59  Show Profile Send marens a Private Message
Skillnad mot vaddå? Analoga utgångarna på SB:s kort är inte roliga. Kolla den här testen tex:
http://www.tomshardware.com/consumer/20020115/index.html
Jag tror att det skulle bli en stor förbättring om du kopplade kortet digitalt in till din förstärkare och använde D/A-omvandlarna i den.
Go to Top of Page

MrIcE
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/09/21 :  17:44:59  Show Profile Send MrIcE a Private Message
till skillnad från analogt som jag använder nu! :) borde ha sagt det men det är ju lätt att glömma när man är exalterad! ;)

HFLS 1
HK 675 (förslag på nytt?)
Van Den Hul
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/09/22 :  08:45:41  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Beror naturligtvis på hur välgjord digitalutgången är i förhållande till analogutgångarna på kortet.
Det är nog bara att testa. En skillnad är att man kan förbättra en dålig digital signal med jittermumsare o.dyl. medan en analog signal aldrig kan förbättras.
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/09/22 :  10:51:59  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Jag tror att det skulle bli en förbättring. Strömförsörjningen till de analoga delarna på ett ljudkort brukar inte vara den bästa om man inte går upp i pris en del.
Jag vill minnas att Audigy omsamplar från 44.1kHz till 48kHz vilket ställer till det om man lyssnar på CD. Det gör den oavsett om det är digitalt eller analogt.
Lyssnar du ofta på CD så skulle jag försöka få tag på en Creative Blaster MP3+, sätta den i 'digital only' läge och testa att koppla den till digitalingången på stärkaren.
En billig lösning som ger ett rätt så bra ljud.

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

RoboDuCk
Member

106 Posts

Posted - 2004/09/22 :  16:19:41  Show Profile  Visit RoboDuCk's Homepage Send RoboDuCk a Private Message
Du måste skaffa en separat DAC om du ska kunna genomföra det här då HK 675 inte har någon inbyggd digital
del och därför inte kan avkoda eller konvertera någon digital signal, men visst skulle det låta mångfaldigt bättre om du skaffade en DAC.

De digitala in och utgångarna finns som en möjlighet för att kunna spela in mellan olika digitala källor.

/Alex
"Vill man nå toppen finns det inga järnvägar."

Edited by - RoboDuCk on 2004/09/22 16:20:53
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2004/09/22 :  21:05:34  Show Profile Send kjb a Private Message
Till alla SB live eller audigy så kan man använda sig av en upsampler (iallafall i winamp) som samplar upp frekvensen till 48 eller 96 kHz på ett bra sätt. dvs distortionen blir försumbar.
http://www.winamp.com/plugins/details.php?id=141806
Torde förbättra både analogt och digitalt :)

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000