HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Köra balanserat och obalanserat "samtidigt"?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/08/29 :  17:55:06  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Mina meridianblock har både en balanserad och en obalanserad ingång och min fråga är om jag kan använda koppla in kablage på båda ingångarna samtidigt eller om jag bara kan koppla in och använda en i taget.

Jag tänkte köra min cd balanserat direkt mot monoblocken och försteget obalanserat där jag kopplat in dvdn, tvn och datorn. Självfallet kommer inte cdn och försteget skicka information samtidigt (vad händer om det skulle bli så?).

Är detta möjligt eller är det bara en vision från min sida?

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2004/08/29 :  19:02:39  Show Profile Send weezer a Private Message
Jag ser inga hinder för att det skulle funka, själv körde jag med både balanserade ingångarna samt RCA-ingångarna (och bytte mellan dessa) när jag testade kablage på min Primare DVD30.

Edited by - weezer on 2004/08/29 19:07:21
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/08/29 :  19:11:15  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Ja mellan cd och försteg borde det inte vara några problem men gäller samma sak mellan för- och slutsteg? Det kanske det gör. Jag får väl testa och hoppas på att det inte poofar .

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2004/08/29 :  19:57:40  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Jag har Krell-slutsteg med samma möjlgheter.Jag testade att göra en egen V- eller Y-kabel. Detta fungerade inte. Jag tror att den inaktiva kabeldelen helt plötsligt agerade som en jättestor induktans eller kapacitans. Detta kan bli fallet även för dig om ena "fasen" av den balanserade kopplingen är direkt sammankopplad med RCA-ingången. Jag hoppas att min förklaring är begriplig.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/08/29 :  20:22:06  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Attans också, det gick inte. Nåväl, då får jag väl krypa in och koppla om varje gång jag ska byta mellan cdspelaren och någon apparat som är ansluten till försteget.

Jo jag förstår vad du menar Pinhead, tack förresten.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/08/30 :  02:28:24  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
I manuallen till mitt Classe slutsteg står det att man inte ska köra båda samtidigt, om jag inte minns fel.
Edit: Har kollat manuallen nu och det står; Either one may be used SEPERATELY BUT NOT SIMULTANIOUS.

Nu i North Carolina, USA.

Edited by - LarsTokyo on 2004/08/30 02:36:40
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000