HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Upsampling till Tjoeb 4000
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2004/08/28 :  10:14:46  Show Profile Send boombox a Private Message
Hej
Funderar på att uppgradera med upsamplingsenheten till min tjoeb 4000 cd. Är det någon här som testat? Hur förändras ljudet?

Ger upsampling alltid en förbättring eller är det en fråga om smak och ljudpreferenser (som det mesta inom hifi)?

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/08/28 :  14:45:38  Show Profile Send gcs a Private Message
Nej det är tyvärr så att uppsampling inte ger någon speciell ljudförbättring. Man kan säga så att det som inte finns kan man inte återskapa. Jag har testat att samplaupp vanliga CD-skivor med hjälp av en extern enhet och ingen kunde höra någon skillnad. Jag är helt övertygad om att det bara handlar om en ytterligare ny pryl som man vill kränga.
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2004/08/28 :  16:33:26  Show Profile Send soren a Private Message

När jag växlar mellan uppsampling och inte på mitt meridian G68 försteg så hörs det skillnad. Det blir mer "luft" runt allt i ljudbilden .. svårt att förklara!

/Sören
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/08/28 :  20:24:57  Show Profile Send gcs a Private Message
Det tror jag inte ett ögonblick på för då måste det betyda att det i så fall sker en förhöjning över 10KHz. Saken är den att en CD-skiva inte har något över 21.6KHz och man får anta att D/A´n är helt linjär alltså bör inte ljudet förändras. Man hör det man vill höra.
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/08/29 :  00:36:25  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Hej Boombox!

Har själv Tjoeben med sampler och tycker det låter utmärkt! Faktum är att det är mycket stor skillnad på tjoeben med sampler och utan! Faktiskt inte bara min åsikt, utan även alla andra recensioner som skrivits om denna fantastiska cd-spelare säger samma sak...

Visst kan det även naturligtvis vara en fråga om smak! (som alltid )
På spelare där men kan växla mellan samplat och o-samplat, tycker jag akustisk musik låter mycket bättre samplat, medan rå rock kanske låter "distinktare" o-samplat. På Tjoeben upplever jag dock att ljudet blir mycket "fylligare" och "större", mer kropp, samt massor med upplösning...

Mvh Sebastian

edit: "rå rock kanske låter "distinktare" o-samplat." menade jag!

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman

Edited by - SebastianG on 2004/08/29 21:16:31
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/08/29 :  01:13:05  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
quote:
gcs:
Jag har testat att samplaupp vanliga CD-skivor med hjälp av en extern enhet och ingen kunde höra någon skillnad


quote:
SebastianG:
Faktum är att det är mycket stor skillnad på tjoeben med sampler och utan!


Gcs:
Varför är det du inte hör som "vi" skall gå efter ?
Om Sebastina hör skillnad, så måste vi väl lika gärna kunna gå på det ?!

Tycker det är aöötid lika kul när försa reply börjar med
" Nej det är tyvärr så att uppsampling inte ger någon speciell ljudförbättring". Då är ribban satt.


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

StudioSound
Member

50 Posts

Posted - 2004/08/29 :  01:14:39  Show Profile  Visit StudioSound's Homepage Send StudioSound a Private Message
tjoeb upsampleren er en af de bedre, faktisk tilvirket af Anagram Technologies som også leverer en, omend lidt mere avanceret model til Audio Aero Capitole m.m.

Med venlig hilsen
Karsten
www.studiosound.dk

Edited by - StudioSound on 2004/08/29 02:21:11
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2004/08/29 :  01:34:42  Show Profile Send soren a Private Message

gcs,

Det som är bra med meridanförsteget är att jag kan växla fram och tillbaka utan att veta utgångsläget... så det blir lite av en blindtest.
Ok .. den växlar alltid mellan de två lägena, men jag har alltid lyckats pricka rätt när jag testat, så nog är det skillnad alltid.

/Sören
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/08/29 :  02:15:02  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har två uppsamplare i min anläggning. Den ena är en Rostec och den andra är en TC-Finalizer och med dessa båda kan jag välja mellan 44,1-48-96KHz. Jag säger bara vad jag kommit fram till och om ni tycker annat så får ni naturligtvis göra det men eftersom Rostec och TC är högklassiga produker så måste jag lita på det jag hör.
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2004/08/29 :  05:00:02  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Det finns faktist en teknisk förklaring till varför det ska/kan/bör låta bättre. Bara för att man inte är medveten om fysiken bakom det ska man inte förkasta idéer rakt av. Samma sak som med digital överföring mellan CD och försteg. Tror man att det inte finns mer än ettor och nollor i kabeln så är det lätt att undra över den mentala hälsan på personer som slänger ut 5-10 tusen på en enkel coax. Tittar man lite noggrannare under stenarna hittar man massor med liv...

Sampling och översampling: Problemet är bland annat "aliasing"
en vanlig CD-skiva har samplings-frekvensen 44.1KHz. Det betyder att man har kantiga signaler som kommer ut från DAC:en som måste filtreras. Lågpass-filtret ska släppa igenom 21KHz men ska blockera 44.1. Det betyder att filtret måste vara väldigt brant. Stor branthet på filtret innebär problem.

Väljer man att översampla interpolerar man signalen man får från skivan. Istället för att man får stora trappsteg ut ifrån DAC:en så får man många små trappsteg. Så när man gör lågpass-filtret behöver man först och främst inte göra den lika brant, eftersom det är 96KHz som ska filtreras. Dessutom är skillnaden mellan varje steg så mycket mindre att de störningar som ändå slinker igenom blir mindre.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2004/08/29 :  13:33:26  Show Profile Send boombox a Private Message
Ja, jag har också läst en del recensioner i hifipressen men brukar ta dem en nypa (läs näve) salt. Tack för kommentaren om Tjoeben. Deras uppsamplingsenhet kanske helt enkelt är en lyckad design som kan vara värt att testa.

Det finns tydligen delade meningar om uppsampling eller ej. Kanske är uppsampling inte alltid en genväg till bättre ljud utan beroende av hur det appliceras. Hur är det egentligen med nya high-end spelare. Kör alla med den här typen av upsampling för bättre ljudkvalite, månntro?
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/08/29 :  19:31:39  Show Profile Send crion a Private Message
Bladelius Gondul är en annan DVD/CD spelare som kan levereras med upsampling. En kompis kör denna och vi upplever precis som soren med sin G68 att det blir mer luft och mer detaljer och vi känner mer av rummet inspelningen gjordes i. Dock är det lite av en vanesak med upsamplat ljud. I början tyckte jag att tongången gick lite åt det ljusare hållet utan att för den delen tappa bas (snarare tvärtom). Nu tycker jag ljudet blir lite "tråkigare" utan uppsampling, man är van att höra mer av inspelningen med upsampling. Dock kan jag tänka mig att det finns olika effektiva implementationer av upsampling så jag skulle inte vilja gå så långt att säga att det alltid är av godo. Lyssna och se, och gör det ingen skillnad så betala för guds skull ingenting extra för det.
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/08/29 :  21:53:09  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Vill absolut inte påstå att mina subjektiva upplevelser av Tjoeben med sampler skulle innebära något slutligt svar på vad som är bäst samplat eller o-samplat rent generellt...
Men jag tror "Studio Sound" är inne på en förklaring vi kan enas om, nämligen den att samplern och D/A-omvandlaren från Anagram Technologies är mycket bättre, än de andra D/A-omvandlarna som sitter i de billigare varianterna av Tjoeben! (På Tjoeben byter man nämligen ut de gamla komponenterna och sätter dit ett helt nytt kort, ungefär som när man uppgraderar en PC)

När det gäller grad av förbättring brukar det ju vara populärt att sätta kronor och ören för att få en ungefärlig bild. Jag tycker Tjoeben utan sampler är en mycket trevlig spelare för sina 7000kr som mycket väl kan konkurrera med dyrare spelare utan att göra anspråk på att hamna i HiEnd, men med "Uppsamplern" sker en dramatisk förbättring! Tjoeben låter plötsligt lika bra eller bättre än spelare som kostar 2-3ggr pengarna. Och ska man ha en klar förbättring får man nog hosta upp rejält med pengar.

Här är en länk till vad Dick Olsher skrev om Tjoeben med sampler http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/0104/tjoeb.htm

Så mitt råd boombox blir att naturligtvis ska du satsa på samplern, tror inte du kan få en större förbättring för pengarna någonstans!

Mvh Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000