Author |
Topic |
|
Smulgeten
Member
162 Posts |
Posted - 2004/08/27 : 22:32:08
|
Jag var i sthlm här om dagen och tänkte svänga in och lyssna på audiovectors nya högtalarserie. Eftersom jag har tänkt att uppgradera högtalarna såsmåningom så vill man ju ha lite referenser. Glad i hågen klev jag in i butiken, och frågade om man fick lyssna lite. Jo det skulle gå bra. När jag frågade vilka kablar de körde med så var det visst bara ett märke eftersom de var "bäst". Jag försökte då säga att "det beror väl lite på smak och hur bra de passar till högtalare och elektronik", men detta föll inte i god jord utan jag fick tillsagt mig att det var nog inte så. När jag och mina vänner lyssnat ett tag så var vi alla överrens om att det lät lite hårt och vasst och väldigt "essigt" i diskanten. Så jag frågade då personen i butiken om det inte kunde bero på elektroniken (arcam) som väl är kända för att vara ganska ljusa i karaktären, med påfäljden att jag fick till svar att så var det inte alls det. Nu börjar han att flytta kartonger medan jag och mina vänner lyssnar och säger att han måste "flytta lite skit". Jag sänker den höga lyssningsnivån varvid den äldre av de två i butiken kommmer och frågar lite surt om vem det egentiligen är som lyssnar. Jag sade att det var jag och att jag tyckte att det lät lite vasst, och frågar då den äldre personen om det skulle kunna vara elektroniken. Surt så avfärdade han min fundering med att "nä det är det inte alls", varvid jag tröttnade och gick därifrån.
Jag blev faktiskt lite ledsen över ett sånt bemötande. Jag har varit i många butiker och fått mycket bra service men det här var nog ett bottenrekord. Jag kan säga att jag aldrig fått ett så dåligt bemötande och kommer aldrig mer att sätta min fot där igen.
Var bara tvungen att skriva av mig. Kan inte säga att jag förstår hur de kan få en butik att gå ihop om de har en sån "service" |
|
Joacim
Member
337 Posts |
Posted - 2004/08/28 : 00:02:24
|
Har Du varit inne på Hiend? Helt åt andra hållet, och de har bra grejer också så de rekommenderas (i mina ögon "bland det bästa" i relation till pris) |
Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!? |
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2004/08/28 : 00:07:01
|
hiend e klockrent va inne å tjuvlyssnade en rast på jobbet iklädd snickarkläder å han ville genast packa in ett par quad 12l i min bil för å kunna lyssna i hemma miljö, svinsjysst snubbe de där! |
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
|
filkingian
Member
716 Posts |
Posted - 2004/08/28 : 03:59:48
|
Kan inte mer än beklaga! Men som 22 åring så blir jag aldrig tagen på allvar när jag kommer in i en hifibutik med dyrare sortiment...de drar igång värsta dB-kaskaden med uppskruvad bas till max... |
This space intentionally left blank.™ |
|
|
Poe
Member
808 Posts |
Posted - 2004/08/28 : 08:02:15
|
Ja, sånt där oproffessionellt bemötande är tyvärr vanligare än vad man tror. Jag var själv inne i en stor känd hifi-kedja för ett tag sedan och lånade hem en förstärkare för att prova hemma. När jag dagen efter skulle lämna tillbaka apparaten (den lät inte bra) blev jag mycket otrevligt bemött och blev aggressivt utfrågad om vad jag egentligen var ute efter. Jag blev naturligtvis först helt paff, men sedan förbannad och säljaren insåg väl sitt dåliga bemötande. Jag säger bara, den kedjan gick miste om en affär inte bara då, utan för överskådlig framtid. |
eof Min anläggning |
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång
3276 Posts |
Posted - 2004/08/28 : 08:24:09
|
Det finns nog inget som gör mig så trött och irriterad (vad gäller hifi) som detta eviga... "Säljer jag det är det världsbäst, säljer jag det inte är det skräp".
Många inom hifibranchen (inte alla) verkar mycket dåligt utbildade på säljteknik, om dom öht gått någon säljutbildning. En av de första lektionerna är i alla fall att bygga upp ett förtroende och en relation hos/med kunden och det gör man INTE genom att prata ner konkurenter, tvärt om så skapar man osäkerhet och misstroende.
Och jo, en duktig säljare är inte den som kränger mest och fortast... |
|
|
Lt Andersson
Member
600 Posts |
Posted - 2004/08/28 : 08:32:56
|
En duktig försäljare är väl den som bygger upp ett slags förtroende som gör att man kommer tillbaka när nästa pryl ska inhandlas? Tyvärr så är det nog allt för vanligt att försäljarens fördommar lyser igenom om kunden är relativt ung. Själv har jag inte råkat ut för det vid hifiinköp men om man går och tittar på lite dyrare bilar är det slående vilken skillnad det är mellan olika bilmärkens handlare, faktiskt större skillnad än mellan olika ställen av samma märke. |
Musiclover! |
|
|
rokk
Member
181 Posts |
Posted - 2004/08/28 : 09:35:05
|
Jag i mina ringa ålder av 19 år tas väldigt sällan på allvar i de flesta hifibutiker. Detta är synd då jag verkligen har ett genuint intresse och lägger mer än gärna ner mina surt fördärvade slantar på min anläggning.
kan dock ge en eloge till hifiklubben som både bemötte mig bra, gav mig seriös service och försökte hjälpa mig så gott de kunde. Sådant betyder ofta mer för mig än priserna i butiken.
Blev en gång utkörd ur en hifibutik av säljaren Efter en 25-30 minuters spatserande och en snabb visuell genomgång av deras 'utställda' sortiment. Hon tyckte det var olämpligt för mig att kolla på alla sakerna så mycket sa hon. Ingen hjälp fick man heller... |
Edited by - rokk on 2004/08/28 09:37:42 |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2004/08/28 : 10:16:37
|
Tråkigt Smulgeten, jag vet hur du känner dig !
Vill du lyssna på Audiovectors nya serie och få service i toppklass kan jag rekommendera Lefflers i Linköping, extremt trevliga och kompetenta killar.
|
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2004/08/28 : 10:19:03
|
Pjotre
Du har så rätt så och ett bra exempel på detta är Malmsjö Hifi i Helsingborg, har nog aldrig hört Berndt prata illa om några andra konkurrenter och sådant skapar förtroende. |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
Edited by - Larsho on 2004/08/28 10:21:17 |
|
|
sker
Member
488 Posts |
Posted - 2004/08/28 : 10:43:36
|
>filkingian och rokk Är själv 23 år och vet precis vad ni talar om Har många gånger varit med om att säljaren skruvat ner volymen efter ett par minuter av provlyssningen och direkt frågat vad man tyckter, med den där tonen -"ska vi slå till då?!" Tråkigt att inte bli bemöt på allvar bara för att man är ung. MVH |
Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987 |
|
|
Smulgeten
Member
162 Posts |
Posted - 2004/08/28 : 10:43:46
|
Jag är trots allt 33 år gammal så det kunde inte vara för att jag är för ung. Jag bor själv i Gävle så jag har lite långt till några hifiaffärer tyvärr. Närmast ligger väl uppsala, där har jag däremot fått ett trevligt bemötande. Jag blev bara lite chockad av bemötandet, jag trodde inte att detta existerade. Men det är väl deras problem, de lär ju inte ha så många nöjda kunder om de bemöter dem på det sättet. |
|
|
Hinken74
Member
1102 Posts |
Posted - 2004/08/28 : 11:37:48
|
Trist. Nästan lika trist är att rubriken som ej säger någoting som vanligt..... |
Mvh/Henrik --------------------------------------------------------------------------------------------------- Mitt system: Von Schveikert db99, Audio aero capitole Prestige SACD SE Octave V70 samt strömrenare från Agile
|
|
|
MasterOfPuppetz
Member
786 Posts |
Posted - 2004/08/28 : 11:52:33
|
Du skulle begett dig till ljudmakarn istället, för där hade nog ingen betett sig som på *****, som jag tror du syftar på. Visst är det trist att bli behandlad på det sätt som du blev. |
Rock And Roll Ain't Noise Pollution! |
|
|
Mikaell
Member
1046 Posts |
Posted - 2004/08/28 : 12:30:40
|
En hifi handlare sa till mig en gång att: Det viktigste är inte vad det står på apparaterna, utan det viktigaste är att du i slutändan är nöjd.
Han tyckte att jag skulle åka runt lite och lyssna innan jag bestämde mig för att köpa nåt. -Fint sagt.
/Mikaell. |
|
|
orthanc
Member
627 Posts |
Posted - 2004/08/28 : 13:07:38
|
Smulgeten: Har du varit i falun ? Där finns väl 1 butik där. lazzes eller vad den heter. Har dock aldrig varit där själv. |
Undersöker för tillfälle. |
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2004/08/28 : 14:50:36
|
Jag som 17-åring har också varit med om väldigt dåligt bemötande en gång. Det kändes som att en i butiken såg mig mer som turist än som en kund. Fast det var en kille i butiken som var riktigt sjysst fast det verkade som den andre var "högsta hönset" så att säga. Jag letade då efter en pickup. Jag frågade lite om en men handlade inget...pga bemötandet! |
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
långhåret
Member
296 Posts |
Posted - 2004/08/28 : 19:08:34
|
Är 23 år. Aldrig blivit bemött otrevligt / oseriöst (vad jag vet) i någon butik. Kanske har det med mclooken att göra?
Annars tror jag tyvärr att "snabba säljare" ofta dömmer folk efter utseéndet. Synd att det ska hända i "seriösa" butiker bara. |
Musik... Vad skulle man göra utan det? |
|
|
C-Quence
Member
553 Posts |
Posted - 2004/08/28 : 21:26:24
|
Jag håller med MasterOfPuppetz; Ljudmakarn är (enligt mina erfarenheter i alla fall) väldigt serviceminded och de värnar om "kundvälmående" (inom HiFi dårå, hehe) istället för sabbförsäljning och avfärdning p.g.a. utseende/ålder/vad-det-nu-än-må-vara, eller p.g.a. negativ kritisims mot konkurrenter.
Jag har exempelvis personligen aldrig blivit illa bemött hos de, inte ens när jag för många många år sedan som första-gångs-besökare hos Ljudmakarn kom in till butiken i slappa/baggy:ga kläder och med en frisyr som närmast kunde tolkas som en ultrablond spikboll hahaha, för att köpa vad-det-nu-än-var vid det tillfället. Jag blev väldigt väl bemött, vilket jag tycker (precis som många andra här tycker), spelar stor roll i valet av butik.
PS. Min frisyr ser inte ut som en ultralblond spikboll i dagsläget, IFALL någon nu skulle undra det! |
|
|
nurfen
Member
484 Posts |
Posted - 2004/08/28 : 22:02:40
|
Va.. Är Ljudmakarn en butik?! Jag trodde det var ett välgörenhetscafé med bakgrundsmusik, man får ju gratis fika |
Sweetspot är överskattat! |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2004/08/29 : 17:26:09
|
Synd att du valde fel Audivector butik i stan smulgeten, sådant här råkar en del ut för ibland tyvärr. Så jag blir inte ett dugg förvånad, vi har våra sorgebarn (butiker)i Stockholm, men så har vi också underbra butiker. Men som Pjotre skrev så behöver en del gå lite säljtekniks utbildningar. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2004/08/29 : 17:36:49
|
hehe, jag vet exakt hur det är. Jag är dock 30 år men långt hår, piercingar, hårdrocks t-shirts och sånt. Så i många affärer så tittar dom lite på en som om man inte kommit fel. Men då kan dom glömma cash från mig kan jag lova. Är säljaren en idiot så tänker inte jag sponsra hans välling. |
|
|
Smulgeten
Member
162 Posts |
Posted - 2004/08/29 : 18:20:45
|
Tack för era sympatier. Får prova lite andra butiker i sthlm nästa gång jag är där. |
|
|
|
Topic |
|