HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 primare a 30.1 vs. Vincent SV 238????
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2004/08/27 :  09:54:36  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
Hej, har för närvarande primareförstärkaren men har läst några tester på vincentförstärkaren och den verkar ju få rätt bra kritik. Finns det någon där ute som har lyssnat på båda och har några åsikter om dess för och nackdelar jämfört med varandra.

I hifitidningarna står det ju alltid att allt är bra så det vore intressant att höra åsikter från något på forumet. Jag har ganska trögdrivna högtalare så jag skulle kanske vilja ha lite mer effekt. Annars är jag jättenöjd med primaren men det kan ju alltid bli bättre, är vincent sv 238 något jag bör titta (lyssna) på.

PS. är korsun V8i ett intressant alternativ också?

mvh
micke

Edited by - micke76 on 2004/08/27 10:01:21

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/27 :  11:43:31  Show Profile Send Blue a Private Message
Lite klassiskt exempel på "gräset är grönare..." tycker jag det verkar som? Du har ju en riktigt bra förstärkare redan idag som dessutom borde vara kraftfull nog för att driva det mesta. Hur pass trögdrivna är dina högtalare? Det verkar som att många hamnar i watt-karusellen. Man ersätter sin 100-wattare med en 200-wattare som snart får ersättas med en 500-wattare. Många tusenlappar på vägen, men har ljudet egentligen blivit så mycket bättre?

Låna hem Vincenten om du kan tycker jag, och jämför med vad du har. Tycker du att det verkligen låter bättre, så börja fundera på att byta. En uppgradering i watt, men nergradering i ljudupplevelse (enligt din egen subjektiva uppfattning) är inte så kul att åka på, om det nu skulle visa sig att så blir fallet.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2004/08/27 :  13:11:02  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
Hej, nja det är så att jag kör mest vinyl och det blir så låg signal så ibland maxar jag förstärkaren och man skulle vilja spela lite högre, händer inte så ofta men ibland. Ska dock in med en ny strömförsörjning i riia:t så det kanske blir bättre då,

Jag är medveten om att jag har en bra förstärkare, var mest nyfiken på om det är ide att byta till vincent, det är inte alls bara watt jag är ute efter, det ska ju bli bättre också annars är det ju som sagt ingen ide att byta.

mvh
micke
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/27 :  14:05:44  Show Profile Send Blue a Private Message
Ett sätt att öka på "vinylvolymen" kan också vara att byta pickup. Vet ju ej vad du har idag men det är rätt stor skillnad i utnivå mellan olika modeller. Med en Rega-pickup som ligger på 6-7 mV nånting så får man hyfsat med kräm, men visst, upp i cd-nivå kommer man inte.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2004/08/27 :  14:09:54  Show Profile Send pewe a Private Message
Tror inte att det kommer att bli bättre. Jag har hört Vincenten, i affär och ej med mina egna högtalare, och anser inte att den slår Primaren. Det är min åsikt...

Korsunen var jag på vippen att köpa av ren nyfikenhet men frugan sa nej när hon såg bilderna på den. Herregud, vilken koloss! Är nog beredd att hålla med...
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2004/08/27 :  15:09:09  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
tack för intressanta synpunkter, kör med grado platinum reference, har ingen aning om den har låg eller hög utnivå. Korsun förstärkaren är ju bara för maffig, lite annan visuell framtoning än primaren.

Med tanke på dess amerikanska motsvarighet så undrar man ju var felet ligger prismässigt, skiljer ju en del på den amreikanska och den kinesiska varianten prismässigt

Kanske kör vidare med primaren ett tag till.......

h
micke
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/27 :  16:18:28  Show Profile Send Blue a Private Message
Korsun-stärkaren har diskuteras livligt i annan tråd. Värt att söka upp och läsa kanske, om du är intresserad!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2004/08/27 :  17:42:58  Show Profile
quote:
Det verkar som att många hamnar i watt-karusellen. Man ersätter sin 100-wattare med en 200-wattare som snart får ersättas med en 500-wattare. Många tusenlappar på vägen, men har ljudet egentligen blivit så mycket bättre?


Jag äger själv slutsteget SP-993 som är nästan identiskt med den integrerade 238:an.
Jag tror att kraftfulla förstärkares syfte ofta missuppfattas. Jag har själv 50w Klass-A och 200W rms A-B. Jag har en display som visar uteffekten för varje kanal och jag spelar sällan över 1watt=HÖGT. Vad ska jag då med så mycket effekt till..? Så gott som alla bilar gör mer än 110km/tim trots att vi inte får köra fortare. Ändå har idag en modern bil inte sällan en toppfart på kanske 250 km/tim. Samma sak där,vad ska man med en bil som gör 250 om man ändå oftast håller sig kring max 100km/tim? Prova att åka "lagligt" med en bil som toppar 120-130 och en som gör ca.250. Vilken känns tryggast och mest komfortabel tror du..

Micke 76: Jag tror 238:an har ett ganska snällt ljud (allt är relativt) med en ganska mäktig bas som sticker ut en aning. Mellanregistret är på gränsen till rörliknande med en påtaglig värme. Bra upplösning överlag tycker jag. När du lyssnar på förstärkare av denna kalibern förstår du vad alla kilon är till.
Första gången jag kopplade upp mitt var till Celine Dion "Power of love" tillsammans med mina dåvarande Kappa 8:or. Ojojoj...Vilket första intryck. Det roliga är att detta intrycket består än idag. Kraft,kontroll,RYTM!
På minussidan skriver vi en aning förlåtande ljud men som sagt:Allt är relativt... Lycka till!

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...

Edited by - mje1 on 2004/08/27 17:44:06
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2004/08/27 :  21:34:32  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
quote:
Blue Posted - 2004/08/27 : 14:05:44
--------------------------------------------------------------------------------
Ett sätt att öka på "vinylvolymen" kan också vara att byta pickup. Vet ju ej vad du har idag men det är rätt stor skillnad i utnivå mellan olika modeller. Med en Rega-pickup som ligger på 6-7 mV nånting så får man hyfsat med kräm, men visst, upp i cd-nivå kommer man inte.


Varför inte? Om ditt phono-steg har tillräcklig förstärkning så kan du mycket väl komma upp i samma nivå. Jag skulle tycka att det var mycket irriterande om jag var tvungen att sänka volymen varje gång jag gick från vinyl till cd.

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2004/08/27 :  21:36:37  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
quote:
Blue Posted - 2004/08/27 : 14:05:44
--------------------------------------------------------------------------------
Ett sätt att öka på "vinylvolymen" kan också vara att byta pickup. Vet ju ej vad du har idag men det är rätt stor skillnad i utnivå mellan olika modeller. Med en Rega-pickup som ligger på 6-7 mV nånting så får man hyfsat med kräm, men visst, upp i cd-nivå kommer man inte.


Varför inte? Om ditt phono-steg har tillräcklig förstärkning så kan du mycket väl komma upp i samma nivå. Jag skulle tycka att det var mycket irriterande om jag var tvungen att sänka volymen varje gång jag gick från vinyl till cd.

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

gudmundsson
Member

166 Posts

Posted - 2004/08/28 :  12:43:34  Show Profile Send gudmundsson a Private Message
micke76: Ifall du saknar effekt, kan du väl koppla ihop din A30.1 med ett A30.2 för att få lite mera kräm?

Fast sen är jag kanske lite partisk, har gått ifrån Vincent till Primare

Jag får oxå kräma på som fasen när jag lirar vinyl, men som sagt... det beror väl på både pickupen och riaa steget.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/28 :  17:56:13  Show Profile Send Blue a Private Message
Pipes: "Varför inte? Om ditt phono-steg har tillräcklig förstärkning så kan du mycket väl komma upp i samma nivå. Jag skulle tycka att det var mycket irriterande om jag var tvungen att sänka volymen varje gång jag gick från vinyl till cd."

Pipes: Lägg gärna ut tips på sådana phono-steg! Även jag skulle också gärna slippa denna "volymskillnad". Jag har bara hört om hembyggen som har högre gain än ca 40dB för MM-pickuper (vilket är en nivå som icke ger "cd-volym").

mje1: "Jag har en display som visar uteffekten för varje kanal och jag spelar sällan över 1watt=HÖGT. Vad ska jag då med så mycket effekt till..? Så gott som alla bilar gör mer än 110km/tim trots att vi inte får köra fortare. Ändå har idag en modern bil inte sällan en toppfart på kanske 250 km/tim. Samma sak där,vad ska man med en bil som gör 250 om man ändå oftast håller sig kring max 100km/tim?"

Precis, men även 100 W är ju långt över den kraft som krävs för lyssnande vid lyssnande på rimliga nivåer och med rimliga högtalare. Vad ska man säga... en 100-wattare kan kanske jämföras med en bil som kan göra 200 km/h och en 500-wattare kan liknas vid en som kan göra 300 km/h. Eller nåt sånt...


Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2004/08/28 :  19:45:09  Show Profile
Blue:Ska du citera mig föredrar jag att du tar med hela resonemanget från mina inlägg. Så som du "klippt" nu har du ju utelämnat sammanfattningen av mitt resonemang vilket bara blir förvirrande.

Jag märker av din skeptiska inställning till mycket effekt men få det inte att framstå som en "fluga" med många watt och biffiga (oftast dubbla) nätdelar. Detta är något som fler och fler upptäcker att det många gånger förhöjer ljudupplevelsen.Jag talar om parametrar som rumsinfo,perspektiv,realism och för att inte nämna basoktaven (40-80hz) som ofta en kralligare förstärkare har full kontroll över. Detta resonemang grundar jag på att jag testat,testat och åter testat.
Jag kan dock inte säga åt dig vad som är "rätt". Funkar det för dig med något mindre så är ju det bra.
Själv är jag svag för d y n a m i k,inte siffror. Fast det ena ger ofta det andra...

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/28 :  20:11:47  Show Profile Send Blue a Private Message
mje1: Nämen det var väldigt vad du verkar vara på bråkhumör. Kom igen, jag har inte varit det minsta bitsk, dessutom är det ju lördag!

Jag läste nu om ditt inlägg ock kan fortfarande inte se någon skillnad i innebörd på det stycke jag valde att citera och stycket i sin helhet. För guds skull, jag håller ju med dig om vad du säger! Det enda jag försöker säga är 2 saker:

200W/kanal och däröver kan inte anses vara "nödvändigt" för de flesta högtalare, lyssningsrum och volymvanor. (Men precis som du är inne på, fler watt gör ingen skada, och har man kluriga högtalare eller andra krävande omständigheter kan det ge klara förbättringar i bla dynamik).

Den andra grejen som många oinvigda (och nu menar jag INTE dig) har dålig koll på är kopplingen watt - volym. Man tror att 200W kan spela "dubbelt så högt" (det som man subjektivt uppfattar som "dubbelt så högt") som 100W - när sanningen snarare ligger i att det krävs uppåt 1000W för att spela dubbelt så högt som 100W.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2004/08/28 :  20:43:12  Show Profile
quote:
mje1: Nämen det var väldigt vad du verkar vara på bråkhumör. Kom igen, jag har inte varit det minsta bitsk, dessutom är det ju lördag!

Tror du har rätt...
quote:
Den andra grejen som många oinvigda (och nu menar jag INTE dig) har dålig koll på är kopplingen watt - volym. Man tror att 200W kan spela "dubbelt så högt" (det som man subjektivt uppfattar som "dubbelt så högt") som 100W - när sanningen snarare ligger i att det krävs uppåt 1000W för att spela dubbelt så högt som 100W.

Instämmer faktiskt helt o hållet.
Det trodde du inte...



Edit: Ber trådskaparen om ursäkt för ett par bitska OT-inlägg...Jag skall försöka att inte skapa så mycket "effektdebatter" i fel trådar.

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...

Edited by - mje1 on 2004/08/28 20:45:47
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2004/08/30 :  09:51:48  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
Ingen fara, tack för alla inlägg, kör nog vidare med min primare så länge, får försöka titta över pickup förstärkningen. Problemet med utmaxad förstärkare uppstår ju bara på skivor med lite infor på elle lågt ljud, ja ni förstår vad jag menar.

Vore som sagt intressant att ta del av hur man kan modifiera ett riia steg för att få högre utnivå som någon nämnde tidigare.

mvh
micke
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.4 sekunder. Snitz Forums 2000