HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 mkt men dålig bas, hjälp!?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

twostroke
Member

180 Posts

Posted - 2004/08/26 :  23:14:28  Show Profile Send twostroke a Private Message
hej jag har ett problem och det är det att basen inte riktigt är som jag vill, den är som seg och som "ligger kvar" en liten liten stund efter när den ijentligen skulle sluta. funderar på om det skulle hjälpa att sätta spikes under högtalarna eller puckar eller något liknande? basen känns rätt mycket i golvet och ena högtalaren måste stå nära en vägg pga utrymmesskäl, ca 30cm ifrån väggen.

sen undrar jag också på om jag kommer märka nån skillnad om jag byter ut mot en bättre auxkabel? har "hemmabyggen" just nu. och har inte råd med att köpa dyrare kablar än för ca 300kr, skratta på ni bara men har man inte råd så har man inte!

rummet är en en riktig katastof för den som villa ha bra ljud, många skåpluckor och sånt som vibrerar och sånt..

har en rotel Ra-550 förstärkare och eltax millenium 500 högtalare och kör dden mesta musiken gemon datorn.

nån som har nått bra förslag på hur jag kan fixa till ljudet med ganska billiga metoder

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2004/08/27 :  00:09:00  Show Profile Send Amatören a Private Message
Välkommen till Sveriges kunnigaste forum!
Här brukar man kunna få hjälp med det mesta.

Till ditt problem har jag några förslag:
Eftersom du har datorn kopplad så tanka ner en tongenerator och kör några frekvenssvep mellan ca 20 till 200Hz med en högtalare i taget för att mer precist lokalisera i vilka områden problemet finns.
Du kommer troligen att märka att den vägg/(hörn?)placerade högtalaren ger betydligt mer bas vid vissa frekvenser och lite eller inget vid andra än den mer "fritt" placerade högtalaren.
Fenomenet heter stående vågor, ALLA normala bostadsrum uppvisar mer eller mindre av detta.
Lösningar:
1) Har du möjlighet så prova alternativa placeringar.
2) Prova med några billiga spikes (3 under varje) för att bättre "koppla" högtalarna till underlaget. Brukar normalt göra basen tajtare.
3) Hjälper inte "2" så kanske lösningen är att "frikoppla" högtalarna från underlaget, prova med några frigolitbitar, skumgummi eller något liknande.
4) Fixa ordentliga lås till dina skåpluckor, ev. skumgummilister, så de håller sig tysta. Ta hjälp av tongeneratorn för att spåra de värsta "syndarna".
5) Känner inte till dina högtalare i detalj men antar att de är av basreflextyp. I såfall prova med ett hoprullad papper som du placerar i basreflexporten som en förlängning av den samma för att ge högtalarna en lägre avstämning (flackare avrullning), brukar göra underverk på problem liknande dina.
6) Plugga basreflexporten med en socka, handduk eller liknande.
7) Kanske högtalarna kräver ett kraftigare slutsteg som bättre kan koppla "grepp" om konerna.
8) En kombination av ett eller flera av ovan förslag.
9) Fler förslag från andra forumdeltagare.

Angående kablar, Kjell & Company (www.kjell.com) har billiga kablar av skaplig kvalite. Prova att byta ut "lakritssnörena" mot dessa.
Högtalarkablar bör vara minst 2,5 kvadrat, gärna grövre. HifiKit (www.hifikit.se) har i olika prisklasser.

Lycka till!

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/08/27 :  00:59:52  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
"hej jag har ett problem och det är det att basen inte riktigt är som jag vill, den är som seg och som "ligger kvar" en liten liten stund efter när den ijentligen skulle sluta. funderar på om det skulle hjälpa att sätta spikes under högtalarna eller puckar eller något liknande? basen känns rätt mycket i golvet och ena högtalaren måste stå nära en vägg pga utrymmesskäl, ca 30cm ifrån väggen."

Nej, spikes gör bara att högtalaren rör sig mera (jfr mjukt uppställd, dock är spikes bättre än att bara ställan lådan rakt på golvet.). Lågbudget variant som fungerar ganska bra om man vill minska högtalarens rörelser: Vanliga sudd! KOmmer dock inte hjälpa mot dina problem i basen, som med all sannolikhet beror på rummet. Som amatören skriver: Prova alternativa placeringar, det är gratis!

"sen undrar jag också på om jag kommer märka nån skillnad om jag byter ut mot en bättre auxkabel? har "hemmabyggen" just nu. och har inte råd med att köpa dyrare kablar än för ca 300kr, skratta på ni bara men har man inte råd så har man inte!"

Nej.

"rummet är en en riktig katastof för den som villa ha bra ljud, många skåpluckor och sånt som vibrerar och sånt.."

Få fast luckorna, eller åtminstone dämpa med möbeltassar där dom ligger an så slipper du höra så mycket av eländet.

"har en rotel Ra-550 förstärkare och eltax millenium 500 högtalare och kör dden mesta musiken gemon datorn.
nån som har nått bra förslag på hur jag kan fixa till ljudet med ganska billiga metoder"

Ja, det klassika: Dämpa i rummet. Man behöver inte göra det krångligt. Stor pösig soffa (gärna soffgrupp, om det går att fixa möbleringsmässigt, hyllor, tavlor på väggarna, matta i hela rummet etc etc. Ofta kan sådana här saker fixxas billigt och man kan samtidigt passa på och fixa mer praktiska/bekvämare möbler. Vill man gå ett steg till så kan man köpa/bygga rena absorbenter, men det kan du ju ta sen. Börja med alternativa placeringar, det kan du ju göra direkt, utan att köpa grejor.
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/08/27 :  02:40:19  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Prova suddgummi under högtalarna som Johnny skriver. Du kan kanske flytta högtalarn lite, kan bli märkbara skillnader. Möbeltassar på luckorna var ett jäkla bra tips. Kostar inte så många kronor för ett gäng tassar.

Och jag tror inte det är någon som skrattar åt att du inte har mer än 300:- att lägga på sladdar. Vissa är skeptiker till sladdarnas betydelse, andra är övertygade. Men nu ska vi inte dra in din tråd i en diskution ang sladdarnas betydelse eller ej. Har du pengar så prova, annars vänta. Jag tror dämpning av rummet, flytta högtalare osv kommer ha mer betydelse.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2004/08/27 :  08:06:01  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Det här låter som stående vågor. jag skaffade en rums eq, och fick lite bukt med det, basen blev så mycket snabbare, hänger inte kvar som du skriver. Så sudd, eller halvera squash bollar och ställ på, sen flytta runt lite så kan du nog göra en rejäl skillnad.
Go to Top of Page

twostroke
Member

180 Posts

Posted - 2004/08/27 :  08:57:07  Show Profile Send twostroke a Private Message
amatören: vart kan man hitta en tongenerator att ladda ner??

Claes Ireland:rums eq vad är det?
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/08/27 :  10:01:53  Show Profile Send Micke Y a Private Message
twostroke

Läs "kokboken" (sticky högst upp) och du kommer få massor med tips för att fixa ditt problem.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2004/08/27 :  10:42:44  Show Profile Send Amatören a Private Message
"amatören: vart kan man hitta en tongenerator att ladda ner??"

http://www.speech.kth.se/music/downloads/smptool/

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

twostroke
Member

180 Posts

Posted - 2004/08/29 :  20:30:11  Show Profile Send twostroke a Private Message
om man vill ta bort den här trdåden hur gör men då? för allt har fixat sej nu.
Go to Top of Page

Unkan
Member

119 Posts

Posted - 2004/08/29 :  20:46:40  Show Profile  Visit Unkan's Homepage Send Unkan a Private Message
Det gör man inte. Man talar om vad man gjorde för nått för jag är också nyfiken!

//Mvh. Daniel
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2004/08/29 :  23:54:22  Show Profile Send Amatören a Private Message
"Det gör man inte. Man talar om vad man gjorde för nått för jag är också nyfiken!"

Håller med, jag är också nyfiken!

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/08/30 :  07:03:27  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Vi har väl alla stött på detta "fenomen", själv kontrade jag med att hänga upp 2st tjocka mattor på väggarna (160x120cm vardera) blev riktigt snyggt och det gjorde en hel del för ljudet, tjejjen blev glad (för det var snyggt), och jag blev glad för det lät bättre.

Förbättringen kan väl beskrivas som att allting blev tightare, snabbare, mer "korrekt", nu infinner sig en studiolik atmosfär i ljudet som jag känner är mkt trevlig, total kostnad ca 800kr (det går säkert att lösa billigare).

Nu har jag bara en puckel kvar (48.75Hz), jag har EQ'at ner ca 9dB och nu märker man inte av det så mycket längre, rumsresonanser eller stående vågor kan vara mkt kraftiga, i mitt fall runt 10dB.


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/08/31 :  09:15:42  Show Profile Send Micke Y a Private Message
twostroke

Vad gjorde du för att få bort problemet??

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000