HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur det låter i ett annat rum...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2004/08/30 :  12:41:42  Show Profile Send pewe a Private Message
Nyfiken som man är ville jag naturligtvis testa hur min anläggning låter i ett annat rum...Frun är på jobbet och pojkarna är i skolan resp. dagis. Här skall det flyttas runt, bäst att vara ensam!

I vanliga står anläggningen i vårt stora vardagsrum på 50 m2. Frun bestämmer inredningen och då blir det stilrent och ganska spartansk. Tack vare stora mattor och gardiner har det ändå låtit bra, är mycket nöjd.

Men i anslutning till vardagsrummet finns en närmast kvadratisk hall på 25 m2. På väggarna är det fullproppat med pocketböcker från golv till tak och på parketten ligger en lurvig ryamatta. Fina förutsättningar för välljud alltså...Måste prova!

Baxa in allt, koppla upp och lyssna...Ja, men herregud vad bra det låter! Det är som natt och dag, kan inte tro vad jag hör. En bas som är så fast och torr att man blir gråtfärdig, lätt lätt diskant, röster som svävar i rummet. Var finns elektroniken, var är högtalarna? Skiva efter skiva lyssnas igenom, gamla bekanta låtar som jag hört hundra gånger känns som de gått igenom ett reningsbad. Allt låter bättre, utan undantag! Sluter jag ögonen kan jag svära på att Van Morisson står framför mig.

Överdrivet? Nej, inte i mitt fall. Jag har aldrig hört en sådan radikal förbättring någonsin och jag har ändå i mina dar lyssnat på en hel del system, före och efter tweaks och komponentbyte. Och jag bytade inte en enda komponent...Nu är det ju så tyvärr att av praktiska skäl kan grejorna inte stå på denna tillsynes optimala plats. Tror inte att det kommer att accepteras av den övriga familjen...

Summan av kardemumman är att alla ni som rekommenderat att först och främst titta över rummet och förbättra akustiken, ja ni har rätt! Bättre CD-spelare, förstärkare och högtalare javisst! Men rummet, här finns det oerhört mycket välljud att hämta.

Nu skall jag ställa tillbaka grejorna på sin vanliga plats. Frun kommer inte att märka något. Och när hon frågar mig ikväll vad jag gjort under dagen skall jag svara: "Ah, inget speciellt, bara njutit av min lediga dag..."

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2004/08/30 :  13:03:05  Show Profile Send Nagra a Private Message
Finns många inlägg om det här, det viktigaste är just rummet.

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/08/30 :  15:41:49  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Vissa av oss har 20 års erfarenhet så något vi väl lärt oss.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/08/30 :  15:49:27  Show Profile Send mace a Private Message
Tack för ett roligt inlägg pewe

Stärker mig ytterligare i min lust att fixa vardagsrummet

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2004/08/30 :  21:37:29  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Jag antar att det är VÄLDIGT tungt att bära tillbaka anläggningen till det "gamla" rummet.

/Mikaell.
Go to Top of Page

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2004/08/30 :  23:59:13  Show Profile Send Lepra a Private Message
Får själv lust att flytta.

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/08/31 :  00:06:59  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Men tänk så lycklig hon blir när hon ser att den där stereon nu står i det där lilla rummet som inte gör så mycket nytta *puh* Då finns det plats med mer inredningsattaraljer.

Jag hade inte flyttat tillbaka prylarna , pokerface på !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2004/08/31 :  08:39:15  Show Profile Send pewe a Private Message
Hmmm, tilläggas bör kanske att vid köp av de nya högtalarna så valdes de inte bara på grund av sina ljudmässiga kvaliteer utan även de rent estetiska. Tyvärr kan inte anläggningen stå i det "nya" rummet av rent praktiska själv, dels är där inga sittplatser (jag satt provisoriskt på en pall) och dels var jag tvungen att placera elektroniken på golvet.

Men förbättringen var otrolig, sanslöst egentligen. Tror att det först och främst beror på den fina dämpningen med alla böcker på väggarna samt att jag vant mig vid det ljud som presenterats i det "gamla" rummet. Men har ni möjlighet skall ni definitivt prova att flytta anläggningen till en mera optimal plats.

Och ja, det kändes tungt att flytta tillbaka den till sin gamla plats...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000