Author |
Topic |
|
Calle G
Member
521 Posts |
Posted - 2004/08/26 : 08:52:21
|
Damping factor ser man lite då och då i slutstegssammanhang, vad innebär det och är det bättre med hög eller låg?
|
|
nurfen
Member
484 Posts |
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/08/26 : 09:10:51
|
Det är förhållandet mellan slutstegets inre resistans och en 8 ohms last. Således är en dämpfaktor på 800 det samma som ett slutsteg som har en inre resistans på 0.01 ohm (alltså 8/0,01).
Tekniskt sett är det bra att ha låg inre resistans.
Alltså - är det bra med hög eller låg dämpfaktor?
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Calle G
Member
521 Posts |
Posted - 2004/08/26 : 09:20:43
|
Ååååh här ställer man en enkel fråga och vad händer? Vips är man tillbaka i klassrummet igen. Att man alltid ska behöva tänka själv. ;)
Hög dämpfaktor = bra, alltså. Tänk om man fick såhär snabba svar på alla frågor här i livet, man blir allt lite borskämd ibland. Tack för hjälp och länk :)
|
|
|
Calle G
Member
521 Posts |
Posted - 2004/08/26 : 09:41:24
|
Efter att ha läst länken blir jag lite konfunderad när jag jämför tex Rotel RB-970 och RB-980, två slutsteg med 2x60 resp. 2x120 W. Lite till åren komna men ändå. Det första har en damping factor på 280 vid 8 ohm, det andra har 1000 vid 8 ohm. 280 låter OK, 1000 låter jättehögt?
Sidofråga: Vad innebär det när Input impedance skiljer sig åt? Tex 27 kohm kontra 33 kohm? |
|
|
DasKapital
Member
614 Posts |
Posted - 2004/08/26 : 09:58:25
|
Är ingångsimpedansen mycket låg så kan vissa feldimensionerade signalkällor/försteg få problem om man har väldigt långa kablar. |
Ino Audio for life |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2004/08/26 : 10:15:29
|
Min erfarenhet är lite åt det här hållet:
Det går att nyansera tanken att hög dämpfaktor alltid är bra lite. Flera sitationer finns när en väldigt hög dämpfaktor kan vara mindre bra och det gäller samspelet mellan slutsteg och högtalare. Eller mer precist, högtalarens basavstämning.
Hög dämpfaktor ger mycket liten påverkan på frekvensgången oavsett vilken last högtalana har och stor kontroll av basmembranets start och stopp. I många fall är det en fördel men lite beroende på högtalarens basförmåga, rummets inverkan och slutstegets egenskaper kan en mindre dämpfaktor vara mycket välljudande och korrekt.
Det finns högtalar konstruktörer som medvetet har anpassat högtalarna för rörförstärkare med lite sämre kontroll och kan då ha en "torr" basåtergivning som tillsammans med rörstegets mindre kontroll av basmembranet kan ge mycket lyckat slutresultat.
Likaså finns det de personer som tycker att många transistorsteg ger en häftig basförmåga men som tyvärr inte låter som ett riktiga instrument gör live. Andra alternativ är i detta fall bättre på just det.
Som vanligt är det inte svart eller vitt som gäller utan mer grått som vädret idag.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2004/08/26 : 12:42:23
|
På Radiolagret i Göteborg anpassar dom förstärkarens dämpningsfaktor till högtalarna genom att prova ut olika längder på högtalarkablarna. För QLN Signature hade dom över 10 m kabel ihop med en Cyrusförstärkare tror jag att det var. Jag håller helt med om att det är för och nackdelar med hög dämpningsfaktor. När jag själv experimenterat med olika högtalarkabel-dimensioner så har jag tyckt att högtalarna spelat ut mer med tunnare kablar. Det känns mer stumt med tjockare kablar. Samtidigt försämras precisionen i ljudbilden med tunnare kablar. Vilken hö-tapp ska man välja? |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2004/08/26 : 13:22:15
|
Högre dämpfaktor och lägre utgångsresistans kan betyda en högre grad av feedback, något som SET-fantaster hatar. Baskontroll eller nyansrikedom
Martin |
|
|
Calle G
Member
521 Posts |
Posted - 2004/08/26 : 13:44:03
|
Vad betyder SET? |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2004/08/26 : 13:48:17
|
single ended triod
(rörförstärkare som vanligen har 2-10W effekt)
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Calle G
Member
521 Posts |
Posted - 2004/08/28 : 13:32:50
|
Jag lånar min egen tråd till en närbesläktad? fråga.. :)
Hur vet man ett slutstegs gain? Såvitt jag förstått det är det gain man tittar på för att se hur mycket steget förstärker, om man vill tex biampa. Men var hittar man den siffran? Rotel tex, som i övrigt är rätt duktiga på specar, visar inga sådana siffror?
|
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2004/08/28 : 13:42:22
|
Jag tror utan att veta, att dom flesta slutsteg ligger på 29 dB som standard. Alla mina slutsteg, inkl. Rotel har gjort det. Ingångsimpedansen kan ju däremot variera, vilket påverkar några dB. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Calle G
Member
521 Posts |
Posted - 2004/08/28 : 13:44:05
|
OK så är steget specat till 2x60W så låter det hälften så högt som ett på 2x120? Eller man behöver bara vrida upp volymkontrollen till hälften med 2x120W-steget och få samma ljudtryck? |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2004/08/28 : 13:49:46
|
Förstärkningen är samma på alla slutsteg oavsett effekt. Effekten talar bara om när slutsteget slår i taket. Dubbla effekten innebär att man kan dra på 3 dB extra innan slutsteget protesterar. Inte mycket. Men det finns ju annat än ljudnivå som också spelar in. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Calle G
Member
521 Posts |
Posted - 2004/08/28 : 14:56:20
|
Aaaah ok då är jag med. Jag är absolut inte ute efter att få steget att protestera :) Tack! |
|
|
T.A. Edison
Member
559 Posts |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2004/08/30 : 08:29:04
|
Det visar bara att dom har slarvat med konstruktionerna. Som sagt, jag vet inte, men mina olika slutsteg har legat på 29 dB. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2004/08/31 : 07:48:22
|
Jag har frågat runt lite angående det här med dämpningsfaktorn och fått detta svar som jag känner är mkt pålitligt :
I would like to know how QSC go about finding out the dampingfactor of the different series of amplifiers.
I noted that in some cases you relate to a certain frequencyrange and load (rmx, powerlight) while in most cases there are no references.
"Greater then 500" for example (powerlight2, plx), what does this mean ?
the folloving text is taken from the website http://www.trueaudio.com/post_013.htm
"An audio power amplifier's damping factor is defined as the ratio of the load impedance to the output impedance of the amplifier."
I´m very happy with your products, and I like the way they seem to have "control" over the load (speakers), is this in some way related to the damping factor ?
Thank you for all your support. Best regards // Anders Martinsson
-------------------------------------------------------------------------------- SVARET JAG FICK : --------------------------------------------------------------------------------
Dear Anders,
QSC uses the IHF method for specifying damping factor, which stipulates measurement up to 1 kHz.
The series inductor in the output network on QSC and most other amps causes the output impedance to rise somewhat with frequency, so the worst-case damping factor measurement would tend to be at the upper frequency limit, at 1 kHz. Some companies measure at lower frequencies, such as up to only 100 or 400 Hz, in order to obtain higher numbers that look better on paper.
At bass frequencies, where damping is most important, an amp's damping factor may actually be several times what its IHF damping factor spec indicates.
Almost all amp companies use 8 ohms as the load impedance because it offers numbers that are more marketing-friendly than 4 or 2 ohms.
In the real world, though, the speaker cabling will almost always overwhelm whatever effect the amp's output impedance has on damping factor. That's why the difference between, say, a damping factor of 200 and one of 2000 is just a few milliohms to begin with, and becomes mostly irrelevant when you add wire between the amp and speaker.
Essentially, minimizing the resistance of the speaker cabling (use cables as short and with conductors as large as is practical) is more important than the amp's damping factor spec.
-------------------- Bob Lee Applications Engineer QSC Audio Products, Inc.
|
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2004/08/31 : 09:08:21
|
OK då har vi alltså fått (ytterligare) förklarat varför olika kablar låter just olika och varför det skiljer sig i olika system.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Calle G
Member
521 Posts |
Posted - 2004/08/31 : 09:15:09
|
Så det borde också vara ett argument för långa signalkablar och korta högtalarkablar, istället för tvärtom? |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2004/08/31 : 09:28:09
|
Mja, det kan det nog finnas olika sätt att lösa men det får vi nog starta en ny tråd om annars måste moderatorerna ingripa mot moderatorn :(
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
|
Topic |
|