HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 I väntan på Vadeau...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2004/08/26 :  12:18:29  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Komponent-väntan är tråkigt, så tankarna flyger.
Hittade en intressant recension av Behringer Ultra-Curve av Thorsten Loesch, på enjoythemusic.com. Det där med rumskorrektion är ju ett grymt stort ämne, men idén jag fick, och som jag vill dryfta med er, är om det inte skulle gå att
1. Hyra en enhet som t.ex. Behringer Ultra Curve över en helg och mäta upp ljudet i rummet, och låta enheten komma fram till en bra rumskorrektions-kurva. Lyssna, finjustera lite till och få fram en slutlig korrektionskurva för respektive högtalare.
2. Bygga ett aktivt korrektionsfilter med den karaktäristik som man får fram från mätningen.

Varför bygga filter istället för att köpa korrektionsapparat?
Tja, dels bör man väl kunna få ett specialbyggt analogt filter mer transparent, bättre ljud alltså. Eller?
Sen är jag inte särskilt intresserad av att hålla på och platta ut ljudkurvan för varje enskild skiva jag sätter på, och då känner jag att jag kanske hellre lägger pengarna på svindyra filterkomponenter än på en apparat som Behringer Ultra Curve (för att inte tala om tact rcs 2.0). Ännu en anledning är ju att om man ska ha digital filtrering, som de här apparaterna ger, är det väl bättre att ha det direkt innan CD:ns D/A-omvandlare, för signalnivåns skull om inte annat (för låg signalnivå in i ett digitalt filter = lägre upplösning => sämre ljud)... Här ligger ju apparaten mellan för- och slutsteg.

Det jag inte vet, men som det säkert finns kunniga personer här som vet, är:
1. Låter det sig göra att knåpa ihop ett sånt filter? Jag ser framför mig ett aktivt eller passivt filter på linjenivå mellan försteg och slutsteg. (Om man har subwoofers så bör man kanske lägga in deras korrektion i tillägg till deras lågpassfilter)

2. Ett alternativ vore förstås (för de som bara använder CD/DVD/hårddisk) ett digitalt filter direkt innan D/A-omvandlaren. För den som behärskar digital signalteknik, vilket alla nu förstår att jag inte gör , är det kanske t.om. lättare att göra?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/26 :  12:31:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Intressanta frågor. Fråga 2 har jag funderat lite på: dela upp signalen digitalt först och sedan ha dubbla D/A etc. Aktiv delning på digital nivå direkt efter transporten alltså. Är det möjligt så skulle jag vara intresserad.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/08/26 :  14:07:01  Show Profile Send UrSv a Private Message
zix:

Jag tror följande på nedre numreringen:

1.
Låter sig nog svårligen göras. Vad som krävs är en mycket komplicerad EQ och dessutom en parametrisk EQ ovan på det. Minns inte om fashanteringar och efterklangsjusteringar också görs. Det går nog inte att rimligt implementera för mindre en flera gånger vad UltraCurven kostar. Att bygga detta analogt med bättre ljud än en UC är jag definitivt inte människa att göra.

2. Detta är som det skall se ut. Digitalt in för digitala källor typ CD. Analoga källor får naturligtvis AD-omvandlas först..

Det handlar ju inte om att kompensera skivor utan att UCn mäter upp frekvensgång för DINA högtalare i DITT rum placerade i aktuell POSITION. Därefter spelar man på smo vanligt utan att ändra några inställningar om man inte ändrar på placering av eller byter högtalare. Dvs så som jag ser det skulle det blir så här från källa till högtalare:

A. Källa CD/DVD/VCD/DAB eller annan digital direkt in i UC.
Analoga källor med nivåanpassning analogt in -> AD.
Detta betyder att alla källor tas in med max lämplig signal.

B. UltraCurve trimmad efter rummet med aktuell högtalare
(flera inställningar kan sparas för olika högtalare).
UCn arbetar med maximal nivå för bästa ljudkvalitet.

C. "Förförstärkare" eller volymkontroll för att reglera den
fulla nivån ut från UC till lämplig lyssningsvolym. Notera
UltraCurvens korrektionskurva gäller nivåoberoende.

D. Slutsteg.

E. Högtalare.

Bernt:

Varför på det viset? Kan du utveckla?

Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2004/08/26 :  15:47:53  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
ok UrSv! Tack så mycket för den detaljerade förklaringen! Jahapp, det låter definitivt som om man ska handla en UC istället för att löda analogfilter...
Din uppställning verkar vettig för mig, kanske kan man modda buffert/linjesteget som jag antar sitter efter D/A:n i Ultra Curve ungefär som Bernt (och en del andra) gör med CD-spelarna. Rör ut... och då är det frågan om man inte till och med låter den utgången bli linjesteg, med volymkontroll och sånt. Kanske rör in också, för nivåkontrollen. Alltså om man nu inte skulle vara nöjd med UC:n som den är. Tankar, tankar... måste rusa.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/26 :  15:56:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Bernt:

Varför på det viset? Kan du utveckla?


Jo, just nu delar jag efter försteget och kör separata slutsteg till huvudhögtalare och dipolbasar.
MEN om man i stället delar den digitala signalen INNAN D/A-omvandling och alltså har en D/A-omvandlare för bas och en för diskant och ett fyrkanaligt försteg så kanske signalen förstörs mindre? Dela i digitala domänen och slippa en massa kondingar och annan skit i den analoga signalvägen. Jag har ingen aning om detta är möjligt över huvud taget.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/08/26 :  16:14:01  Show Profile Send UrSv a Private Message
Jahaja.

Detta var dock en UltraCurve (den gamla 8024:an egentligen men mitt svar gäller likaväl den nya DEQ2496) dvs rumskorrigering snarare än ett delningsfilter (dvs det populära DCX2496).

För att svara på din fråga dock så går det naturligtvis att göra på det viset men det verkar vara lite ihopblandat här. OM du skulle dela den digitala signalen i flera, vilket enkelt låter sig göras, så måste du ju ha två, eller flera, digitala delningsfilter för att fortsätta med delning i digitaldomänen. Detta är ju "exakt" vad som görs i det digitala delningsfiltret (just detta är 3-vägs) dvs den digitala signalen behandlas ("delas") och skickas med rätt egenskaper till för varje kanal och register individuella DA-omvandlare. Detta betyder att all delning sker i den digitala domänen och varje bas och varje diskant faktiskt har sin egen DA-omvandlare. Detta betyder att allt du vill åstadkomma faktiskt sker med glädje inne i denna enda låda. På utgångarna av delningsfiltret får du sedan koppla flerkanalig volymkontroll (om du inte vill använda den interna -> troligt sämre ljud vid låg volym) för att ställa lyssningsvolym. På volymkontrollen hakar du sedan alla dina slusteg.

Läs Paradigms tråd om flerkanalig volymkontroll för en ingående diskussion om volymkontrollen...

Edited by - UrSv on 2004/08/26 16:46:56
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/26 :  17:11:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Okej, tack för svar.
Fortsatt OT:
Kan man bygga den typen av delningsfilter själv och var (gärna på nätet) kan jag läsa om detta?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2004/08/26 :  17:39:04  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
tycker nog att det ligger en del i Bernts idé om digital delning. Om man ändå är inne och filtrerar digitalt så kan man kanske lika gärna göra all filtrering där? Sen kostar det ju efteråt förstås, med dubbla D/A, dubbla förförstärkare o.s.v.
Men å andra sidan behöver man ju oftast ställa nivå till de olika högtalarna ändå efteråt, och vid aktiv delning har man ju ofta ändå i praktiken byggt en linjesteg till i signalvägen med nivåkontroll, impedansanpassning och sånt.
Så slår man ut det så blir det i princip bara en extra D/A... ungefär. Jag tycker att det låter bra, jag.
Kanske en trafovolym direkt efter buffertsteget i D/A:n? Hmmmm...

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/08/26 :  18:02:06  Show Profile Send UrSv a Private Message
zix:
Exakt. Det är ju vad som sker. Inget extra behövs. Detta om du inte menar att du vill köra din rumskorrigering i samma burk som ditt delningsfilter. Då talar vi min våta dröm DEQX 2.6P...

http://www.deqx.com/dsp-product/PDC26P-Preamp.html

Bernt:
Fortsatt OT (med hänvisning till att zix verkar nöjd med svaren):

Visst kan man bygga det själv och det finns massor av litteratur om ämnet. Sök på DSP på lämpliga siter och du skall finna. Det finns massor med utvärderingskort som liknar ändamålet men tyvärr har jag inte sett något DIY-projekt komma nånstans. Det startades för inte alls länge sedan en tråd på DIYAudio om just detta och man försökte skapa ett projekt för att bygga just en plattform för digitala filter.

Vad som talar mot att bygga själva är inte själva hårdvaran eftersom det går att klara av och det gåra att använda utvärderingskort direkt om man vill det. Det som är svårt är mjukvara och chansen att komma till något användbart skulle jag tro är obefintlig. I fallet färdigbyggt har man ju datorprogramvara med direktkoppling till filter och man kan ändra småsaker, spara inställningar och göra vad man vill mycket enkelt. Med ett självbygge skulle det handla om att programmera filterfunktioner med allt vad det innebär i högre matematik, avancerad realtidsprogrammering och avancerade signalbehandlingskunskaper. Låt oss säga att jag själv med illa dold stolthet kan glänsa med att besitta strax under 0.001% av de kunskaper som krävs.

DÄREMOT:
Det finns massor med info om hur man i sann DIY-anda rycker ut prylar i dessa enheter (DEQ2496 eller främst DCX2496) och tweaker industrihedern ur dem. Se Yahoo-gruppen om dem t.ex. Det pågår allehanda tweak där man tappar signalerna på olika ställen med bättre ljud, utgångsbuffertar med rör (den borde väl smaka), nya nätdelar och det pågår ett projekt hos Sowther med in och utgångstransformatorer till dem.

Edited by - UrSv on 2004/08/26 18:07:20
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/26 :  18:17:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tyckte bäst om "DÄREMOT"-avsnittet...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2004/08/26 :  18:39:06  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Bernt: samma här...

UrSv: jag tycker tvärtom att det känns väldigt on-topic. Nu kom jag upp på banan, känns det som! Intressant med DCX2496. Jag har också tänkt att jag nog inte skulle klara mjukvaruprogrammeringen, det är liksom lite småkomplicerat... men det blir att börja gräva då!

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2004/08/26 18:39:56
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000