Sökfunktionen är rätt bra på Hififorum också... Sök på "ribbon" under DIY, "Subject Only", kryssa i "Archived Posts" så har du att läsa flera timmar, det lovar jag.
Det är flera här på forumet som använder hembyggda band, jag bland annat. Men det är alltså färdiga element du söker? På Jan Nielsen´s (High Fidelity) sida finns väl lite intressanta saker också: http://www.soundimage.dk
Detta blir en klassiker! En liten försmak av Dahlbergs kommande artikel:
"Jag har byggt ett antal banddiskanter med lite olika form och funktion genom åren. Dom har i stort sett varit ganska så snarlika det som Apogee bland annat hade i sina duettor. Konceptet är igentligen väldigt enkelt och lämpar sig väldigt bra för den händige välljudsälskaren. Just den här sidan kommer dock att avhandla konstruktionen av en lite mer avancerad lösning.
Apogee har faktiskt stått för inspirationen till den här lösningen också. Dom använde en lite speciell uppsättning av magneterna i mellanregistret till sin "Diva". Men där dom använde särskilt formade ferritmagneter har jag valt en lösning med neodymer."
Inressanta grejer detta! Men när man säger att det är billigt att bygga banddiskanter själv vad menar man då med billigt? Och jag tycker inte att all information framgår av den länken du skickade mig gonken! Men jag tycker helt klart att detta var en intressant banddiskant! //Thomas
Kan väl inflika att den neodymiumbestyckade diskanten inte blir "billig". Ca:5000kr totalt för ett par diskanter som är 100-130cm långa, beroende på inköpspriset på magneterna (mängd-rabatter).
Jag har en känsla av att det inte går att köpa så mycket som låter bättre över huvud taget. Mina nästa högtalare ska ha såna här diskanter, helt klart.
BENT: "...Jag har en känsla av att det inte går att köpa så mycket som låter bättre över huvud taget...." Håller med.
Det är som sagt skillnad på diskant och diskant. En banddiskant med en kostnad på runt 1000:-/st med ca70mm band slår alla andra diskanter inklusive diamantdiskar.
Orsaken till den stora kostnaden för Dahlberg's diskanter är att diskanterna är väldigt långa och jobbar som dipoler. De som använder vanliga högtalare går det bra med 50 till 100mm band. Då blir det betydligt färre magneter (=billigare).
Dahlberg: Kan du inte göra byggbeskrivningen på en nivå som alla kan förstå? En beskrivning typ "Ribbon tweeter for dummys", där allt är dokumenterat både i bild och text. Eventuellt länkar till sidor som förklarar det som kunniga anser självklart.
Jag tycker själv att den beskrivning jag håller på med är både lättförståelig och väl illustrerad. Jag tar bilder eftersom jag bygger dom nuvarande med just det ändamålet. Byggbeskrivningen kommer även att uppdateras löpande på hemsidan när förbisedda punkter dyker upp. Förmodar att editering av artikeln inte kommer att bli något problem heller.