HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 HFSL, filterkvalitet och ljud?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

trango
Member

360 Posts

Posted - 2004/08/23 :  15:44:32  Show Profile Send trango a Private Message
Har har någon lyssnat på hur olika kvaliteer av filterkomponenterna påverkar ljudet? Det är ju ganska stora skillnader i priset beroende på vilken toleranser/kvaliteter man väljer... Vad är en rimlig nivå? Vad har ni som har byggt använt?

Nästa projekt, PASS F4

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/08/23 :  16:13:35  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Sök efter Micke Y:s lyssningsträff med HFLS-1 i bildrepotagedelen. Det är den tråden jag känner till med lyssningsintryck.

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/23 :  16:19:42  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag kanske inte längre har fötterna på jorden...men jag tycker inte att det är stora pengar på filterkomponenter av kvalite. När jag ställer det i relation till vad förstärkarbyte kostar är det småpengar!

..sen om man HAR dom pengarna, ja det är en annan femma!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2004/08/23 :  17:13:02  Show Profile Send trango a Private Message


Du har nog rätt i att det kanske inte är så stora pengar för de bästa komponenterna (EngelholmAudio), jag är bara intresserad av att veta om de bästa komponenterna ger hörbara skillnader i ljudet... Om jag tolkar dig rätt så ger de alltså en förbättring?

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/08/23 :  18:29:10  Show Profile Send Haakan a Private Message
alltså mina filter-komponenter kostade ca 3papp dvs mer än elementen...å jag kan väl inte direkt tycka att det är värt det, hade elementen kostat 8-10flagg då hade det varit lite annorlunda..dock ska jag inte svära på det eftersom jag inte gämfört mina med några andra

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2004/08/24 :  12:48:57  Show Profile Send aolite a Private Message
Sen kan man fråga sig varför inte alla högtalartillverkare inser vikten av "bra" filterkomponenter? I nr 5 av HF ser man en bild på filtret till Micro Utopia BE. Det ser ut att vara "keramikmotstånd" liknande dem man köper på Hifikit för 6 kr/st samt något som ser misstänkt likt ut en järnkärnespole. Hittar givetsvis inte den filen på hd:n men i "byggbeskrivningen" till B&W signature står det med entusiam att nu används inte längre järnkärnespolar i basfiltret. En vanlig diy:are skulle inte ens ta i en dylik med tång. Varför inser inte två av världens bästa högtalartillverkare vikten av bra filterkomponenter?

Vill dock inflika att jag personligen ej jämfört filterkomponenter...
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/24 :  12:57:19  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
aolite:
Stora företag kan pressa priserna på andra sätt och ändå vara "bra" pris/prestandamässigt. Stora serier är en helt annan sak än 1-styckstillverkning. Just JM LAb's filter förvånar mig kopiöst inte bara map filterkomponentkvaliten utan också map placeringen av spolarna.
Jag är ändå övertygad om att andra filterkomponenter skulle lyfta upp ljudet ett par snäpp men samtidigt fördyra högtalarna avsevärt.

Mcap, MOX-motstånd och Cross Coil till ett par HFLS-1 kostar en bra bit under 2000kr och jag anser att det är värt det så länge som allt annat är OK i övrigt (lådan är tät, vettigt internkablage t.ex. Supra Ply 2.0, vettig förstärkare, etc).


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/08/24 :  14:12:26  Show Profile Send UrSv a Private Message
Sen kan det ju vara mer eller mindre känligt vart man sätter saker och ting. Om man t.ex. skall ha en konjugatlänk/notch eller liknande kanske crosscoil är att ta i lite för mycket.
Go to Top of Page

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2004/08/25 :  12:39:09  Show Profile Send aolite a Private Message
UrSV:
Givetsvis har det betydelse var de sitter.

EngelholmAudio:
I min värld är det fortfarande lite konstigt att de inte lägger ner lite mer pengar på filterkomponenter. Får nog ta och göra en egen undersökning i framtiden. Tony Gee's test är onekligen intressant.
http://home.zonnet.nl/geenius/Cap.html
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/08/25 :  16:08:16  Show Profile Send Haakan a Private Message
intressant test där aolite :) skönt att mina komponenter fick näst högsta betyg, var lite orolig att det inte alls skulle vara nån skillnad men lyssnar man på honom så

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/08/25 :  16:19:09  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Sen har vi nånting som heter "voicing" JMLbas värld. Dom tycker helt enkelt att foliespolar m.m gör deras mer analytiska osv att det helt enkelt blir för mycket av det goda.

Mvh Johan

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/25 :  16:26:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Högsta betyget till papper/olja. Vettig kille!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mantra
Member

138 Posts

Posted - 2004/08/25 :  16:35:24  Show Profile Send mantra a Private Message
Jag läste någonstans på forumet att någon börjat labba med att sätta en basreflex neråt eller om det var bashögtalare neråt för att få bättre bas ur hfls-1. Kanske var detta början på hfls-2?

Rotel RA-11 - NAD T557 BD - B&W DM685 - Eichmann eXpress 4 - VAN DEN HUL The CLEARWATER
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/08/25 :  17:24:57  Show Profile Send Haakan a Private Message
maxmartin jag har lite svårt att se det framför mig bara...

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2004/08/26 :  20:53:27  Show Profile Send aolite a Private Message
Haakan:
Vilken tur

Ber om ursäkt till trango för att jag kapar hans tråd lite. Vad är det för material i "benen" på en vanlig kondensator? Om Mcap supreme silver/oil står det att silver är ledarmaterial. Menas det att "benen" är i silver?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000