HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Triodkopplade effektpentoder
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2004/08/25 :  18:55:34  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Har börjat förstå teoretiska fördelen med trioder framför pentoder i samband med slutsteg. Läser just nu Valve Amplifiers av Morgan Jones och börjar bli både lite klokare och mer förvirrad. Efter en del egna test och massor av läsning lutar det mot att första riktigt seriösa bygget blir en PP-förstärkare med triodslutsteg.

Riktiga effekttrioder är mig veterligen relativt dyra, men jag sitter på en bunt begagnade effektpentoder i varierande storlekar. Vår vän Jones ställer sig negativ till de effektstarka TV-rören som t.ex. PL519. Jones menar att dessa rör ofta har stora variationer på linjäriteten mellan enskilda exemplar eftersom linjäritet har låg prioritet i de tänkta applikationerna. Enligt Jones kräver dessa rör
ofta stark motkoppling som kompensation och att detta i sin tur är dåligt eftersom det medför en kompression av ljudet.

Detta att triodkoppla en pentod har jag inte begripit helt och hållet.
Varför ska skärmgallret kopplas till anoden? Vad händer om det lämnas flytande? Har hört att vissa rörtyper kan bli instabila om g2 läggs direkt mot anoden och att detta bl.a. gäller för EL84. -När jag provat blir det knorr och tut... Vad är lämpligt motstånd?
Hur stor effekt utvecklas över motståndet? (antar att g2 tar en mindre del av strömmen)

När man triodkopplar en pentod sjunker uteffekten markant och ibland
påverkas även Ra. Kan man enkelt kompensera effektminskningen med att parallellkoppla flera identiska rör per "sida" i ett PP-steg?
(naturligtvis förutsatt att utgångstrafons omsättning anpassas)

Jag vill alltså triodkoppla ett antal EL84 och köra dem i klass A1 med en sammanlagd uteffekt av 20-30w per kanal. Jag inbillar mig att detta ger optimalt ljud, -ge gärna motargument!
Kan det bli problem för drivsteget att driva en bunt rör även om man håller sig från gallerström?

Som fasvändare och drivsteg har jag fastnat för differentialvarianten med en dubbeltriod. 6SN7 anses åtminstone av M.Jones som den perfekta småsignaltrioden med avseende på distorsion, så det borde vara bäst att stoppa in dessa så sent som möjligt i kedjan där svinget är stort.
En mindre pentod som konstantströmkälla till diff-parets katoder ser också intressant ut i Morgans bok.

Hur förhåller sig ovanstående fasvändare till den ofta sedda varianten med en ensam triod där ena fasen plockas ut på anoden
och den andra vid katoden? (kallas av M.Jones för Concertina)
Borde vara svårare att få till bra symmetri i den senare konstruktionen. Har den ljudmässiga fördelar eller är det främst besparingen av en triodfunktion som gjort kopplingen populär i fabriksbyggen?

Som ingångssteg funderar jag på detta med långsvansat och mu-följare.
Tycks ge bättre linjäritet än simpla enrörssteg.

Så vad säger forumfolket om mina funderingar?
/John

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/25 :  19:32:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Varför ska skärmgallret kopplas till anoden? Vad händer om det lämnas flytande?
Då går det ingen ström alls.
quote:
Har hört att vissa rörtyper kan bli instabila om g2 läggs direkt mot anoden och att detta bl.a. gäller för EL84. -När jag provat blir det knorr och tut... Vad är lämpligt motstånd?
100 ohm är ett vanligt värde. Dessa blir inte varma med PL519 i alla fall.
quote:
När man triodkopplar en pentod sjunker uteffekten markant och ibland påverkas även Ra. Kan man enkelt kompensera effektminskningen med att parallellkoppla flera identiska rör per "sida" i ett PP-steg?
Exakt vad jag gör i OTLen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/08/25 19:34:43
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7783 Posts

Posted - 2004/08/25 :  21:22:16  Show Profile Send Fuling a Private Message
Förvisso anses triodkopplade EL84:or låta väldigt bra, men det för de effekter du nämner kommer det att krävas några par och parallellkoppling sägs ha sina nackdelar det också. Om inte annat så blir det ganska dyrt att köpa så många matchade EL84:or.

En idé som ploppar upp i mitt huvud är att ta någon av de dubbeltetroder för sändarbruk som finns i omlopp.
En polare har byggt en SE-förstärkare med QQE06-40 på utgången och den låter mycket, mycket bra. Nackdelen är att det inte brukar finnas triodkurvor tillgängligt men för just det röret kan jag nog skaffa fram sådana.
Sen vore det ju lite kul att köra med dubbelrör eftersom det då skulle se ut som en SE-stärkare (ett slutrör per kanal)

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2004/08/25 :  22:14:38  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Fuling, jag behöver nog inte köpa några EL84 förutsatt att jag kan matcha ut tillräckligt många och fräscha ur mina skrotburkar. Har ett 20-tal EL84 och ungefär lika många EL86 om nu de är användbara. EL86 fick mig veterligen mycket fina data i Jon Idestam-Almqvists 16W/800ohm OTL från mitten av 1960-talet. 86:an dyker upp ganska ofta i gamla radio och TV, men inte lika frekvent som EL84. Har undrar lite hur en tillverkare resonerade i valet mellan de två.

QQE06 kändes bekant och jag hittade ett QQE03 i skrotburken. Jag minns att detta rör förbryllade mig både med beteckning och utseende. I databladet talas det av förklarliga skäl mest om PP i klass C för telegrafi och då är förstås effekten hög. För audio antar jag att det inte blir mer än kanske 5-8W per rör i AB. Är dessa rör alltså lätta att komma över?
Inget för mig dock, jag säger som nekrofilen: "man tager vad man kadaver" och nöjer mig med
sådant som hittats gratis på sophögen. Nackdelen är förstås rörens okända och varierande skick. Jag testade nyligen igenom ett 30-tal EM80/84 visuellt och skillnaden var stor med allt från helt utbrända till helt perfekta. På indikatorrören är det kanske mera känsligt
eftersom lysskärmen bränns ut säkert långt före elektrodsystemet.
När jag är på det klara med vad jag ska bygga måste jag börja med att prova rör...

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2004/08/25 :  22:26:49  Show Profile Send time a Private Message
Trioder och triodkopplade pentoder är helt skilda saker, Amerikanarna kallar sina triodkopplade slutsteg för triodsteg, bluff ! Ska du bygga ett triodsteg så köp ett par 6B4G, kostar inte många kronor i single plate utförande och har 6.3 V glöd. EL84 tycker jag inte vinner så mycket på triodkoppling som andra rör och det kommer inte i närheten av 6B4G ( i praktiken alltså,ljudet) Du kan få nästan 30W ur ett ppp kopplat slutsteg i AB. 2A3 och 6B4 är lika förutom glöden, lätt att hitta massor med scheman. Du hittar mitt förslag under Forumförstärkaren men det finns fler. Ett särskilt intressant är Brooks 22A.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7783 Posts

Posted - 2004/08/25 :  22:44:41  Show Profile Send Fuling a Private Message
Aha, då ter sig saken lite annorlunda. Fast kanske inte egentligen, chansen att du skulle få ihop säg fyra matchade kvartetter ur ett tjugotal begagnade rör i okänt skick är minst sagt liten.

Time är inne på någonting här med 6B4G. Det finns kvalitetsversioner att köpa billigt och kör man PP så borde brum från glödtrådarna inte vara något problem heller.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/08/26 :  01:43:00  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
quote:

Hur förhåller sig ovanstående fasvändare till den ofta sedda varianten med en ensam triod där ena fasen plockas ut på anoden
och den andra vid katoden? (kallas av M.Jones för Concertina) Borde vara svårare att få till bra symmetri i den senare konstruktionen. Har den ljudmässiga fördelar eller är det främst besparingen av en triodfunktion som gjort kopplingen populär i fabriksbyggen?


Split load, eller Concertina har betydligt bättre symmetri än differential typer, balansen mellan katod och anod signalerna är i princip endast beroende av anod och katod motståndens värde och ej beroende av rör parametrar. I differentialtyper så är balansen beroende både av katod motståndets värde och rör parametrar, varianten med konstant strömkälla i katoden är bäst av dessa men fortfarande beroende av att u i båda rörhalvorna är lika. Split load har inte dessa problem.

En anledning till att split load ibland har fått dåligt rykte är pga missuppfattningen att utimpedanserna från anod och katod är olika, jag har för mig att även Morgan Jones gjorde det misstaget i tidigare upplagor av sin bok men han har rättat till det nu och förklarar på ett lättfattligt sätt varför utimpedansen är lika från anod och katod.

Den enda nackdel jag kan se med split load är att den ger ca halva utspänningen jämfört med en differential typ med samma matningsspänning men det kan kompenseras med antingen högre matningsspänning eller drivsteg mellan fassplitter och slutrör.

Ang triodkopplade pentoder så beror sluresultatet mycket på vilket rör som används, tex KT66 blir mycket linjärt vid triodkoppling och kan jämföras med tex 300B medans andra rör inte blir lika bra i triodkoppling, jag har inte titta på EL84 speciellt så jag vet inte hur det blir men det blir bättre som triod än som pentod förstås.

Jag håller inte med om påståendet att motkoppling ger kompression, jag hävdar att motkoppling fungerar bra utan någon negativ inverkan på ljudet om det görs på rätt sätt men det är en debatt som troligen kräver en ny tråd.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare

Edited by - tubetvr on 2004/08/26 01:49:34
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2004/08/26 :  22:00:46  Show Profile Send time a Private Message
Det är ganska enkelt att minimera brum i PP, det går att vända glöden på det ena röret. Kan rekommendera Sovteks version av 6B4 som har single plate (annars är det egentligen paralella 45or) dubbeltriod med gemensam anod och katod. Låter nästan lika bra som en gammal Sylvania. Har byggt fem sådana med fixed bias i klass AB och alla funkar fortfarande och de verkar kraftigare än vad effekten säger. Jag har slaktat Edison och Anderson och använt chassie och transformatorer, de är billiga

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7783 Posts

Posted - 2004/08/26 :  22:31:47  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag kör också med Sovtek, jag tycker det är helt otroliga rör för priset. Rykten säger att de tål ganska mycket mer än de femton watts anodförlust som "vanliga" 6B4G klarar.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000