HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Kondensatormärkning... och urladdning...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/08/25 :  20:13:09  Show Profile Send gongken a Private Message
Med risk för att bli utnämnd till forumets åsna skall jag nu ställa följande fråga...

Jag hade för mig från fysiklektionerna i högstadiet att man märkte ut +sidan på en kondensator... Men jag noterar nu att det är något som liknar ett litet minustecken och undrar därför helt sonika: Är det minussidan som är märkt på en kondensator? se bild...

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.

Edited by - gongken on 2004/08/25 22:30:55

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/08/25 :  20:28:01  Show Profile Send perob a Private Message
Visst är det så, att det är minus som är märkt på din kondensator. Likaså brukar nästan alltid "plus-benet" vara lite längre än "minus-benet" om kondensatorn är ny. Mvh /Per

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2004/08/25 :  20:29:50  Show Profile Send MartinX a Private Message
På radiella kondensatorer (benen ut på ena sidan) är det alltid -polen som är märkt. På axiella kondensatorer (ett ben ut ur var ände)är det alltid +polen som är märkt(eller inte alls man ser det ändå på var isoleringen sitter, höjet är -). Det är nog gammal praxis, så har komponenttillverkarna alltid gjort. Undantag finns säkert, fast jag kan faktiskt inte påminna mig om att ha sett några när det gäller elektrolytkondensatorer.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2004/08/25 :  20:33:13  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
En liten google image search visar att alla radiella kondensatorer verkar vara märkt på -

Edited by - zvenzzon on 2004/08/25 20:34:18
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/08/25 :  20:36:07  Show Profile Send gongken a Private Message
Jag tackar och bockar...

En liten fråga till om kondingar, hur urladdar man lämpligast en kondensator så att man kan ta i den lite mer oförsiktigt utan att få sig en stöt?

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/08/25 :  21:46:49  Show Profile Send UrSv a Private Message
Låter den ligga eller kopplar ett motstånd på lämpligt värde över terminalerna. Normalt sett är den ju inte laddad och i de flesta fall sysslar vi med lågspänning så mycket till stötar brukar det inte bli. Jobbar du med rörstärkare är det dock LIVSFARLIGT!
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/08/25 :  22:02:23  Show Profile Send gongken a Private Message
Jo jag vet UrSv... Har skaffat ett par 80V 27000uF till mitt slutstegsbygge... Hur urladdar man dem? Hur beräknar man ett "lämpligt" motstånd?

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2004/08/25 :  23:26:34  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Det var tufft...

Tau=R*C upp/ur-laddningstiden för en kondensator till ca 63%.
ELFA-katalogen säger att man bör beräkna 5*Tau för att få den helt urladdad.

Om vi tar en 1kOhms motstånd får vi den korta urladdnings-tiden 27 sekunder, och den fullständiga urladdningstiden 2minuter 15sekunder.
Bleeder-motståndet kommer vid 80volt att dra 6,5 watt.


Edit: om du dubblar motståndet dubblar du urladdningstiden, och halverar effekt-förbrukningen.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Edited by - Gaffa on 2004/08/25 23:31:19
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/08/26 :  08:38:29  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Vanlig glödlampa (240V) kan man använda den går ju garanterat inte sönder (för 80 v i alla fall) och man har dem gärna hemma. Resistansen kommer dock att variera med temperaturen så hur lång tid det tar att ladda ur den vet jag inte, mät när den inte lyser längre.

Hjelm
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/08/26 :  09:43:20  Show Profile Send gongken a Private Message
Tackar!

Mattematiken blev för svvår för mig... Men glödlampan var helt klart på min nivå... Tror ni man kan paralellkoppla en voltmätare och en glödlampa och helt enkelt följa processen??

Jag har mätt mina 80V kondingar nu, de har ca5,5V i sig, hur lite bör det max vara för att det inte skall vara farliga spänningar längre?

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/08/26 :  10:02:55  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Farliga och farliga. 5V är ju inte farligt att ta på. Det som kan hända med såpass stora kondensatorer är att du kan smälta någon lågohmig komponent (eller skruvmejsel) som kortsluter polerna.

Hjelm
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/08/26 :  10:06:36  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Liten varning dock. Vissa kondensatortyper kan verka urladdade direkt efter urladdning men ändå om man tar bort urladdnings hjälpmedlet krypa upp i spänning igen. För 200-300 v laddade kondensatorer kan det vara värt att hålla i minnet, har i och för sig för mig att det mest gällde papperslindade oljekondensatorer förr i världen.

Hjelm
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/08/26 :  10:20:10  Show Profile Send UrSv a Private Message
Gäller lika mycket andra kondingar.
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/08/26 :  10:20:45  Show Profile Send Peter S a Private Message
På bipoläre kondensatorer är ofta den yttre "linding" märkt med ett streck, prick eller på annat sätt.
Jag ställde frågen här och fick dessa svar från dom stora pojkarna:

http://hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=31470&SearchTerms=,streck,på
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/08/26 :  14:12:08  Show Profile Send gongken a Private Message
Att iaktaga allmän försiktighet är alltså ett tips....

Tack så mycket!

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000