HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Trafo fråga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/08/25 :  10:35:15  Show Profile Send paradigm a Private Message
Jag har sett att det kan skilja en hel del i vikt och storlek mellan två ringkärnor med samma VA och en förklaring jag fått från en tillverkare är att det oftast beror på vilka kostnader man har hos sina leverantörer för koppartråden resp. järnet. Men sen har jag inte fått något svar på vilket som kan vara fördelaktigare i Audiosammanhang.

Så därför ställer jag frågan här, om det är någon som har en uppfattning om vilket som kan vara bäst i en Audio förstärkare.

Är det bättre med en trafo som har mer koppar i förhållande till järnet, d.v.s. är lättare, eller en trafo som har en större andel järn, d.v.s. är tyngre?

/Roland

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/08/25 :  11:19:55  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej,

jag har också sett att det skiljer en del mellan olika fabrikanter men jag tror själv inte det är pga det skäl du anger, (kostnader för koppar och järn) istället tror jag det mer beror på vilken arbetstemperatur man tillåter, (temperaturhöjning) och om trafen är gjord för kontinuerlig drift eller inte. För många applikationer såsom i audioförstärkare som går i klass AB så dimensioneras trafen oftast mycket knappt, normalt så knappt att förstärkaren inte kan ge kontinuerlig effekt på båda kanaler under mer än ett antal sekunder, detta gäller förstås inte klass A förstärkare, (även om det finns mycket få riktiga klass A förstärkare som drar konstant effekt oberoende av uteffekt)

Jag tror inte att man dimensionerar en traf med onödigt tjock tråd eftersom den kostar pengar och tar plats, tråden väljs för att klara max ström och för att ej max temperatur skall överskridas. Kärnan måste väljas efter max kontinuerlig effekt, vid en viss magnetiseringsgrad så uppkommer mättning och då kan den ej överföra mer effekt.

Mitt svar på din fråga är trafen med större kärna då den klarar kontinuerlig drift med högre effekt, själv så har jag valt trafar som klarar riktig kontinuerlig drift, den traf som jag tex har i mitt försteg är på 145VA och väger 1.6kg med diameter 115mm och höjd 42mm, jag tar ut ca 100VA från den kontinuerligt och då blir den inte mer än ljummen, kanske 35-40 grader.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/08/25 :  11:56:35  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Tyngre trafo betyder i regel att företaget inte har en så avancerad teknologi. Det som skiljer är lindningsjämnhet som kan skilja avsevärt mellan fabrikat. Det andra är hur tvärsnittet på kärnan ser ut, är den fyrkantig eller har den avrundade hörn? Det kan också skilja mellan hur isoleringen är gjord. Ett bra exempel är att kolla Iskra from Jugoslavien och Toroid från Sverige.

På din direkta fråga så inbillar jag mig att skillnaden inte är så stor, om eventuellt brum, storlek, värmeutveckling inte är av någon framträdande betydelse.

tubevr, jag antar att vi pratar olika trafos med samma VA-märkning?

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/08/25 11:58:28
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/08/25 :  12:58:15  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej,

Peranders, jo det stämmer, jag kanske skulle uttrycka mig lite klarare, det finns vad jag har sett företag som erbjuder ganska små trafar med samma effekt som andra tillverkare och då blir jag misstänksam om de klarar kontinuerlig effekt även om det ibland kan förklaras med högre tillåten temperaturhöjning. De trafar som jag har använt från Transformatorteknik är beräknade för lägre temperaturhöjning än många andra, (40 grader istf 50 eller ibland 60 grader) dvs Transformatorteknik använder tjockare tråd, (ca 80% av förlusterna är i kopparn i en toroid) men de är också större än konkurrenternas för samma effekt. Jag har inte tittat på ISKRA men jag hittade någon Kinesisk traf som var betydligt mindre än andra och då tror jag det är något lurt, kärnmaterialet är i princip samma i alla toroider dvs kornorienterad plåt typ M6 eller liknande så en kärna för en viss effekt blir samma storlek oberoende av tillverkare.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/08/25 :  13:01:41  Show Profile Send paradigm a Private Message
Jag har gjort direkta jämförelser mellan Toroids 800VA trafo som Elfa säljer:
http://www.elfa.se/se/index0.html med artikelnr. 56-139-97
(Toroids trafo har en diameter på c:a 19cm en höjd på 9cm och en vikt på 11Kg.)
...och den trafo som Trafoshop i Tyskland säljer:
http://www.trafoshop24.de/store/viewitem.asp?idproduct=118
som har en diameter på 15cm, en höjd på strax under 9cm och en vikt på 6,55Kg. Trafoshops ringkärnor är dessutom jämnare och mer fyrkantiga, jämfört med Toroids trafo.

Alltså, ska jag tolka det som att Trafoshops trafo är att föredra i Audiosammanhang?

Jag vill gärna beställa en så bra trafo som möjligt till mitt nästa UcD400 bygge som ska driva två moduler, eller kanske att jag rent av skulle välja deras 1000VA trafo som väger 8,15Kg och kostar 75€ ink. moms + frakt, för då kanske jag förbereder lådan för en ev. utbyggnad till fyra UcD400 moduler.

Jag var bara tvungen att känna på trafon till mitt första UcD180 bygge, för att se om Toroids 200VA trafo blir varm, men jag kan konstatera att förstärkaren efter flera dygns nonstopkörning håller på sin höjd en grad över rumstemperatur.

/Roland
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/08/25 :  13:33:03  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Elfa:s 800VA audio trafo misstänker jag kommer från några av Herr Bladelius aktiviteter. Det kan röra sig om en felbeställning av en specialdesignad trafo. Den är kraftigt överdimensionerad. Den är mäktig att se live! 6.5 kg är väl normal "industrivikt" 11 kg för 800 VA är lika med ett monster. Notera också att denna trafo har skärm!

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/08/25 13:35:44
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/08/25 :  13:42:28  Show Profile Send paradigm a Private Message
Kan jag tolka det som att du skulle välja Elfas "monster", trots den mkt stora prisskillnaden?

/Roland
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/08/25 :  14:09:40  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Jag hade valt den om den passade mig, prismässigt och på andra sätt. Man får som alltid sätta upp för- och nackdelar.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/08/25 :  14:14:06  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej,

Jag håller med Peranders, 11kg verkar vara i mesta laget för en 800VA toroid, tex Transformatortekniks traf på 775VA väger 6kg och de är mycket konservativt dimensionerade. Viken traf ör billigast? har du tittat på andra tillverkare?

Eftersom det inte är ett klass A steg du skall använda den till så kan du även använda en mindre traf än vad som behövs för kontinuerlig drift, frågan har debatterats på DIYaudio.com om hur en nättraf skall dimensioneras och jag tror de flesta som har komersiell bakgrund hävdar att man kan klara sig med en betydligt mindre traf, men det är ett personligt val, själv dimensionerar jag alltid för kontinuerlig drift med max effekt.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/08/25 :  14:24:14  Show Profile Send paradigm a Private Message
Jo jag har jämfört med Trafoshop i Tyskland som har avsevärt lägre priser. En 1000VA trafo som för mig som amatör framstår som en välbyggd trafo, kostar 75€ ink. moms men + frakt.
http://www.trafoshop24.de/store/listCategoriesAndProducts.asp?idCategory=15
800VA trafon kostar lika mycket.
http://www.trafoshop24.de/store/viewitem.asp?idproduct=118

/Roland

EDIT:
Jag har tänkt att det ev. ska gå, att senare hänga på ytterligare två st. UcD400 moduler på samma nätdel, för driva såväl midbasen (2*JBL2225H) från 60Hz - 300Hz och senare även lågbasen (2*JBL 2215H) från 23Hz - 60Hz. Så därför gör det mig inget om jag nu tar i lite i överkant s a s.

EDIT 2:
Just nu fick jag sent omsider svar från TransTec, som tillverkar de trafo som Trafoshop i Tyskland säljer och översatt från Tyska säger de ungefär, att det är viktigare att välja en så brus/brum fattig trafo som möjligt och att det då inte alls är säkert att den större och tyngre skulle vara bättre och om man vid beställningen anger att det rör sig om en trafo för Audio, så ser TransTec till att den levererade trafon på alla punkter är optimerad med avseende på just Audioanvändning.

Edited by - paradigm on 2004/08/25 15:11:48
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/08/25 :  15:51:22  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej,

Trafarna från Trafoshop verkar i alla fall inte vara extremt små utan i normal storlek så de fungerar säkert bra. Mekaniskt brum kan vara irriterande i vanliga EI trafar men även i toroider om lindningarna ligger löst men dessa verkar ju vara hårt lindade, har de statisk skärm också? det är bra för att minska brus som kan komma från nätsidan, toroider har nackdelen att de har betydligt större bandbredd än EI trafar och därför kan man få problem med högfrekventa nätstörningar som letar sig igenomm, därför är statisk skärma att föredra.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/08/25 :  16:24:42  Show Profile Send paradigm a Private Message
Det är väl också därför som det ibland rekommenderas att använda nätbrunn med s k X-2 filter, eller!?

Sen när det gäller Trafon från TransTec i Tyskland, tror jag vi kan glömma dessa!!!

Fick just ett nytt mail från dom, där dom vill ha, hör och häpna, 60€ plus moms i fraktkostnad!!!

Jag svarade dom att de får behålla dem, om de inte kan sänka fraktkostnaden och att de därmed blev 40€ dyrare än de dyraste trafon i Sverige, jag skrev också att jag har handlat tidigare från Tyskland och att jag då handlat både tyngre och ömtåligare saker och fått dessa levererade med DHL för 15€.

/Roland

EDIT:
Vad kostar de stora trafarna från Transformatorteknik och var kan de köpas? Nån som vet?

Edited by - paradigm on 2004/08/25 16:38:39
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/08/25 :  23:13:07  Show Profile Send paradigm a Private Message
Nu när Hypex större UcD400 moduler snart är leveransklara, undrar jag om det är fler i Sthlmstrakten som tänker köpa en 800VA trafo från Elfa till sina byggen och om ni isf är intresserade av ett samköp.

/Roland
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/08/26 :  01:05:33  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej,

Du kan köpa från Tansformatorteknik direkt även i små kvantiteter, jag har bara köpt specialtrafar från dom, (för rörförstärkare) så jag vet inte vad standard trafar kostar, se http://www.transformatorteknik.se/x/index.asp för mer info.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/08/26 :  11:14:06  Show Profile Send paradigm a Private Message
-tubetvr
Tack, jag har mailat efter deras prislista.

-peranders
Har du möjligen någon adress trafotillverkaren i Jugoslavien?

/Roland
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2004/08/26 :  14:44:54  Show Profile Send MartinX a Private Message
Tubetvr- Jag måste bara fråga, har du köpt specialbeställda enstaka trafo från transformatorteknik enligt egen spec? Om svaret är ja kan du ge ett prisexempel? Det skulle vara högst intressant då jag tycker att en av dom stora problemen med att köpa trafo till rörförstärkare är just nättrafon, det finns nästan större utbud av utgångstrafo, speciellt om man vill ha halvledarlikriktning och därmed låg resistans i lindningarna.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/08/26 :  15:06:10  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej MartinX

Jo det stämmer men det är mer än en även om det är mindre serier på mellan 2 och 5st av samma typ, att bara beställa en blir nog ganska dyrt antar jag men om man beställer 2 eller fler blir priset genast bättre. Man kan anta att engångs kostnaden för att beräkna en traf och göra programmering och uppsättning av en lindningsmaskin är en viss summa som kommer att slås ut på antalet trafar man beställer. Jag vill inte ge några exakta priser eftersom det är en sak mellan mig och Transformatorteknik men räkna med att en toroid på 500VA blir minst 2 eller 3 ggr dyrare jämfört med en standard traf om man bara beställer en, de är vänliga på den firman så det är bara att ringa och fråga. Förut fanns många olika transformator tillverkare i Sverige som gärna gjorde specialare men det finns inte så många kvar och tex den andra stora tillverkaren av toroider vill inte göra specialare i små kvantiteter.

BTW Transformatorteknik har bra priser på EI trafar också.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare

Edited by - tubetvr on 2004/08/26 15:10:12
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.68 sekunder. Snitz Forums 2000