Author |
Topic |
|
datar
Member
657 Posts |
Posted - 2004/06/20 : 19:00:40
|
Hej!
Jag har spanat lite på HFLS högtalaren och undar nu följande:
Jag funderade på att bygga en HFLS-1 men göra sidorna längre ned så att det ser ut som en golvhögtalare.
Det borde väl fungera lika bra som att göra en HFLS-1 som ska stå på ett stativ som att göra en golvmodell?
Jag är nämligen mer förtjust i golvhögtalare.
Deta är ju möjligt men kommer den att låta lika bra?
mch Johan! |
Vänligen Johan Linnarsson |
|
Ipsen
Member
232 Posts |
Posted - 2004/06/20 : 19:19:19
|
Hela högtalaren är beräknad som stativmodell så allting är anpassat efter detta, vad det gäller filtervärden m.m.
Vet att liknande frågor varit uppe. Använd sökfunktionen eller titta igenom den lååååånga stickyn om HFLS. |
---> Mitt system <--- |
|
|
rosbacke
Member
301 Posts |
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/06/20 : 19:30:51
|
Det är väl bara till att bygga!??
Bygg lådan som du vill ha den, se till att få samma volym och håll frontbaffelns övriga mått (bredd och rundningsradie) till samma men gör den högre (med riktning nedåt så att säga).
Bygg, testa, jämför och beskriv vad du upplevde. MDF'n kostar ju en bra bit under 600kr för en OK testlåda.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
datar
Member
657 Posts |
Posted - 2004/06/20 : 20:08:48
|
Tack alla för hjälpen! ja jag tänkte spana lite vidare om detta... när man är sjukskriven har man ju inte mycket att göra så då är ju ett sådant projekt kanske en idé...
mvh Johan |
|
|
Andreas A
Member
407 Posts |
Posted - 2004/06/22 : 02:02:33
|
Bygg annars en HFLS i golvhögtalarformat bara att du lagar lådan till själva elementen i stativformat, alltså att du inte utnyttjar hela golvhögtalarens låda fast det ser ut som det? |
|
|
Mattias S
Member
461 Posts |
Posted - 2004/06/22 : 04:02:53
|
Som Andreas A föreslår är det inte svårt att göra en konvertera stativarna till golvhögtalare. En del kommersiella högtalare har kavitéter för sandfyllning så du kan gå tillväga på samma sätt. Bygg efter samma dimensioner med ett stag som separerar båda volymerna och simsallabim, en golvhögtalare.
Mvh // Mattias S |
Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless |
|
|
datar
Member
657 Posts |
Posted - 2004/06/22 : 23:11:54
|
det är detta jag funderar på.. fick en fet lön trotts sjukskrivning... |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma
1098 Posts |
Posted - 2004/06/23 : 00:08:18
|
Nja, det va nog inte det ekpeng föreslog. Och inte jag heller för den delen. Det ni fnular med är en stativhögtalare med underrede.
Om man skall bygga en golvare, genuint, så skall man nog följa ekpengs förslag, och ett instämmande från mig. Alltså att hålla volymen intakt, liksom baffelbredd. Sedan kan man leka lite med höjd och djupmått. Självklart följer andra mått på reflexrörsparametrar, men det går att räkna ut tämligen enkelt.
Det ena följer med det andra sas.
Slutresultatet vet jag inget om, men jag kan inte se att det blir annat än bra. Kanske annorlunda, men inte alls dåligt.
edit: Jag refererar till ekpeng vilket är felaktigt. Jag avser engelholmaudio enligt den post som inlades av densammes nick. Alla missförstånd som uppstått av detta är mitt fel. |
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
Edited by - akktustakki on 2004/06/23 00:18:18 |
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2004/06/23 : 01:14:04
|
Vad jag förstår så vill du helt enkelt bygga en lika stor låda men göra sidostyckena längre? Så att det framifrån ser ut som en högtalare med två ben, fast från sidan ser ut som en golvare?
Om det är det du menar så borde det bara vara att bygga, baffelns utseende ändras obetydligt och volymen och avstämningen blir ju exakt samma så om det är så du menar är det bara att bygga på. Då kanske du kan bygga någon slags basunderdel mellan benen senare också? |
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
Didde
Member
145 Posts |
Posted - 2004/08/25 : 23:36:25
|
Är det någon som har provat att bygga om HFLS till något liknande som sen låtit bra. T.ex. med 2 6,5 eller med 5a istället för 6,5a.
Thomas |
"De e bara å spackla"
|
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2004/08/25 : 23:58:51
|
byter man element är det ju ingen hfls-1? filter måste ju dessutom konstrueras nytt |
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
|
Gerhard46
Ej medlem längre
525 Posts |
Posted - 2004/08/26 : 00:31:31
|
Ogenomtänkt:
Vad händer (förutom uppenbara spridningsegenskaper) om man skapar två kaviteter med identisk form/avstämning som HFLS-1 och anpassar dämpningen av diskanten därefter?
Jag tror inte så mycket på idéen då det är så mycket att ta hänsyn till men ett experiment för den som vågar kanske är på plats? Högre dynamik lär det bli men de elektriska parametrarna lär falsera en del. Undra vad som är "viktigast" och för vem.
Spontan idé, säkert full av felaktigheter.
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/08/26 : 08:41:50
|
Gerhard: Menar du att man dessutom skall använda sig av dubbla PL18 (bas/mellanregister) eller varför två "kvaiteter"?
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
|
Topic |
|