HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 HFLS-1 som golvhögtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/06/20 :  19:00:40  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Hej!

Jag har spanat lite på HFLS högtalaren och undar nu följande:

Jag funderade på att bygga en HFLS-1 men göra sidorna längre
ned så att det ser ut som en golvhögtalare.

Det borde väl fungera lika bra som att göra en HFLS-1 som ska stå på ett stativ som att göra en golvmodell?

Jag är nämligen mer förtjust i golvhögtalare.

Deta är ju möjligt men kommer den att låta lika bra?

mch Johan!

Vänligen
Johan Linnarsson

Ipsen
Member

232 Posts

Posted - 2004/06/20 :  19:19:19  Show Profile Send Ipsen a Private Message
Hela högtalaren är beräknad som stativmodell så allting är anpassat efter detta, vad det gäller filtervärden m.m.

Vet att liknande frågor varit uppe. Använd sökfunktionen eller titta igenom den lååååånga stickyn om HFLS.

---> Mitt system <---
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/06/20 :  19:26:16  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Titta i HFLS tråden på sidan 20. (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15403&whichpage=20). Där kommer samma fråga upp så du kan nog hitta lite matnyttigt där.

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/20 :  19:30:51  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Det är väl bara till att bygga!??

Bygg lådan som du vill ha den, se till att få samma volym och håll frontbaffelns övriga mått (bredd och rundningsradie) till samma men gör den högre (med riktning nedåt så att säga).

Bygg, testa, jämför och beskriv vad du upplevde. MDF'n kostar ju en bra bit under 600kr för en OK testlåda.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/06/20 :  20:08:48  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Tack alla för hjälpen!
ja jag tänkte spana lite vidare om detta... när man är sjukskriven har man ju inte mycket att göra så då är ju ett sådant projekt kanske en idé...

mvh Johan

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2004/06/22 :  02:02:33  Show Profile Send Andreas A a Private Message
Bygg annars en HFLS i golvhögtalarformat bara att du lagar lådan till själva elementen i stativformat, alltså att du inte utnyttjar hela golvhögtalarens låda fast det ser ut som det?
Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2004/06/22 :  04:02:53  Show Profile Send Mattias S a Private Message
Som Andreas A föreslår är det inte svårt att göra en konvertera stativarna till golvhögtalare. En del kommersiella högtalare har kavitéter för sandfyllning så du kan gå tillväga på samma sätt. Bygg efter samma dimensioner med ett stag som separerar båda volymerna och simsallabim, en golvhögtalare.

Mvh // Mattias S

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/06/22 :  23:11:54  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
det är detta jag funderar på.. fick en fet lön trotts sjukskrivning...

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2004/06/23 :  00:08:18  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Nja, det va nog inte det ekpeng föreslog.
Och inte jag heller för den delen.
Det ni fnular med är en stativhögtalare med underrede.

Om man skall bygga en golvare, genuint, så skall man nog följa ekpengs förslag, och ett instämmande från mig.
Alltså att hålla volymen intakt, liksom baffelbredd.
Sedan kan man leka lite med höjd och djupmått.
Självklart följer andra mått på reflexrörsparametrar, men det går att räkna ut tämligen enkelt.

Det ena följer med det andra sas.

Slutresultatet vet jag inget om, men jag kan inte se att det blir annat än bra.
Kanske annorlunda, men inte alls dåligt.

edit: Jag refererar till ekpeng vilket är felaktigt. Jag avser engelholmaudio enligt den post som inlades av densammes nick.
Alla missförstånd som uppstått av detta är mitt fel.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor

Edited by - akktustakki on 2004/06/23 00:18:18
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/06/23 :  01:14:04  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Vad jag förstår så vill du helt enkelt bygga en lika stor låda men göra sidostyckena längre?
Så att det framifrån ser ut som en högtalare med två ben, fast från sidan ser ut som en golvare?

Om det är det du menar så borde det bara vara att bygga, baffelns utseende ändras obetydligt och volymen och avstämningen blir ju exakt samma så om det är så du menar är det bara att bygga på. Då kanske du kan bygga någon slags basunderdel mellan benen senare också?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Didde
Member

145 Posts

Posted - 2004/08/25 :  23:36:25  Show Profile Send Didde a Private Message
Är det någon som har provat att bygga om HFLS till något liknande som sen låtit bra. T.ex. med 2 6,5 eller med 5a istället för 6,5a.

Thomas

"De e bara å spackla"
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/08/25 :  23:58:51  Show Profile Send Haakan a Private Message
byter man element är det ju ingen hfls-1? filter måste ju dessutom konstrueras nytt

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/08/26 :  00:31:31  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Ogenomtänkt:

Vad händer (förutom uppenbara spridningsegenskaper) om man skapar två kaviteter med identisk form/avstämning som HFLS-1 och anpassar dämpningen av diskanten därefter?

Jag tror inte så mycket på idéen då det är så mycket att ta hänsyn till men ett experiment för den som vågar kanske är på plats? Högre dynamik lär det bli men de elektriska parametrarna lär falsera en del. Undra vad som är "viktigast" och för vem.

Spontan idé, säkert full av felaktigheter.

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/26 :  08:41:50  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Gerhard:
Menar du att man dessutom skall använda sig av dubbla PL18 (bas/mellanregister) eller varför två "kvaiteter"?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000