HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Hörlurar m.m - Hjälp en gröngöling!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/08/25 :  18:35:02  Show Profile Send Anders47 a Private Message
"Men säg så här, om jag satsar en 20000kr på ett vanligt system, kommer jag då kunna lyssna på ex. Nick Drake och känna värmen, höra den härliga rytmen hos exempelvis en jazzig Cannonball Aderley eller en svängig Manu Chao. Jag är helt enkelt ute efter en närhet - ett live sound."

Det här måste du själv avgöra. Enligt min mening får man inte den närvaron med ett högtalarsystem för 20 tusen men kan få en hel del av det med hörlurar. Andra tycker att ett högtalarsystem för beloppet låter mycket bra (jag säger inte att det på något sätt låter dåligt, men det är långt ifrån närhet och live sound). Inte ens extremt dyra högtalarsystem lyckas fullständigt med detta. Edit: inte hörlurssystem heller så det inte blir något missförstånd.


Edited by - Anders47 on 2004/08/25 18:37:12
Go to Top of Page

Henrik A
Member

155 Posts

Posted - 2004/08/26 :  07:17:39  Show Profile Send Henrik A a Private Message
Lite tips på vägen kanske:

http://personalhifi.2.forumer.com/ (Hörlursforum på svenska)
http://www.goodcans.com/

Har själv ett par Grado SR 325 som jag är kanonnöjd med. Har bytt orginalkuddarna till de bekvämare SR60 kuddarna.
Lättdrivna! Inga problem att driva med en portabel cd.

Lycka till!

/H

"Im a bassplayer. I like doing the same thing over and over again."
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/26 :  10:18:54  Show Profile Send Blue a Private Message
Anders47: "Enligt min mening får man inte den närvaron med ett högtalarsystem för 20 tusen men kan få en hel del av det med hörlurar. Andra tycker att ett högtalarsystem för beloppet låter mycket bra (jag säger inte att det på något sätt låter dåligt, men det är långt ifrån närhet och live sound). Inte ens extremt dyra högtalarsystem lyckas fullständigt med detta. Edit: inte hörlurssystem heller så det inte blir något missförstånd."

Var lite beredd på någon sådan reaktion. Anders47: tänk nu på att du är en inbiten hifiräv (antar jag) och att du genom ett brinnande intresse blivit mer och mer kräsen och skicklig på att höra skillnader, och villig att betala mer och mer? Att för en "nybörjare" påstå att man inte får något särskilt bra system för 20.000 är en smula destruktiv tycker jag.

Visst fanken kan ett välkomponerat 20 kkr-system låta riktigt bra. Att påstå något annat är bara snobberi. Självklart kan det bli bättre om man betalar mer, men ja, de flesta har ju en budget att anpassa sig till.

boniac: Vill du gå upp et snäpp från mina tidigare tips kan du testa NAD C 542 + C 352 och ett par Quad 11L eller 12L. Då får du ett riktigt bra system vill jag lova! Men provlyssna först förstås.

PS. Detta med "live-ljud" ställer jag mig själv lite skeptisk till, även om jag vet att många sätter detta som idealet. Okej för konserter med klassisk/akustisk musik, men rock och elektroniskt låter sällan särskilt bra live i mitt tycke.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/08/26 :  13:15:39  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag tycker Anders47 måste få berätta om sina egna erfarenheter. Men visst om man är ny på hifi och köper ett system för 20000 kr lär man tycka att det låter MYCKET bra. Men det kommer inte ens i närheten av ett hörlurssystem för 15000 kr.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/08/26 :  13:19:05  Show Profile Send marbrink a Private Message
Glömde säga att jag tycker att system för 20000 kr kan låta väldigt bra om man matchar rätt och lägger pengarna på vettiga och prisvärda prylar. Matchning är väldigt viktigt.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/26 :  17:15:59  Show Profile Send Blue a Private Message
"Men visst om man är ny på hifi och köper ett system för 20000 kr lär man tycka att det låter MYCKET bra. Men det kommer inte ens i närheten av ett hörlurssystem för 15000 kr."

Jag håller ju med! Men man måste också räkna in den mycket viktiga omständigheten att ett hörlurssystem är just ett hörlurssytem och inget annat. DVS ingen möjlighet att lyssna på något annat sätt än med hörlurar. För de allra flesta tror jag att detta faktum i längden kommer att upplevas som mycket begränsande och irriterande, hur bra det än låter.

""Jag tycker Anders47 måste få berätta om sina egna erfarenheter".

Självklart att Anders47:s synpunkter är hur välkomna som helst, men det måste också vara OK att motargumentera.

PS. boniac: Känner du att det kommer trilla in mer pengar inom en rimlig framtid skulle du ju kunna börja med ett hörlurssystem, och senare komplettera med förstärkare och högtalare.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

boniac
Member

53 Posts

Posted - 2004/08/26 :  18:52:47  Show Profile  Visit boniac's Homepage Send boniac a Private Message
har nu fått kontakt med blocket-killen. skall väl dit nästa vecka förhoppningsvis, skall bara göra upp en tid med honom. tänkte satsa på en rega planet 2000 eller något liknande. eller kombopaketet som finns på ljudmakarn.se just nu - rega planet 2000 och rega mira 2000 för 13 papp. är även sugen på ett par audio pro black diamond eller blue diamond. får se vad det blir.

"Connys gitarr är så svår att han ibland måste dra den inför rätta för att få den stämd."
Thomas Öberg, Bergman Rock, Hässleholm 29/5.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/27 :  12:04:19  Show Profile Send Blue a Private Message
Rega-grejerna tror jag absolut att du kommer bli nöjd med! När det gäller högtalarna så provlyssna på flera olika, det är där dom stora skillnaderna finns!

PS. Och komplettera gärna med en Rega P3 skivspelare sedan, denna klassiska klassiker, om du nu är eller kan tänka dig att gå in i den underbara vinylvärlden. Gå och leta efter tidiga Elton John och sena James Brown bland backarna i skumma källarbutiker, mumma...

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/08/27 :  18:56:28  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag har varit borta ett par dar så därför kommer svaret litet sent. Om och hur bra system låter är ofta en känslig fråga här på forumet. En del rackar ibland ner ganska ordentligt på olika komponenter. Det var absolut inte min avsikt. Vad jag minns så skrev jag att ett system för 20k kan låta bra. Jag hör inte till den typen som får ont i öronen av det (möjligen om det är dåligt matchat).

Frågan är snarast vad det är för skillnad mellan system för 20k och de som är betydligt dyrare (edit: högtalarsystem). boniac formulerade en fråga om närhet och något som liknar live sound (som jag uppfattar det med akustiska instrument eftersom ljudet på förstärkta koncerter beror på vilken högtalarutrustning som används vid framförandet, allt från dåligt till mycket bra). Det beror förstås på hur man uppfattar frågan men jag uppfattade den som att han önskade något som mest finns hos dyrare system. Att sångare och instrument riktigt stiger ut ur högtalarna, att dynamiken är väldigt hög och det känns som man hör dem framför sig, att de kommer ut direkt i rummet. Kanske också att basen är fast, tydlig och har kropp. Ljudet kommer inte från högtalarna, det är faktiskt litet svårt att säga var det kommer ifrån. Här räcker det nog inte att man plockar ihop litet dyra grejor utan de skall passa någorlunda bra ihop och man får tweaka systemet med kablar, strömrening, akustikåtgärder, absorbenter etc.

Jag skulle också vilja säga att i ett riktigt bra hörlurssystem så släpper liksom ljudet från hörlurarna och blir mycket större och får rymd. Jag misstänker att det är många som inte kan föreställa sig det utan associerarar hörlurar med som det brukar låta, kanske ganska rent och dynamiskt men instängt mellan öronen.

Det är mina erfarenheter och man får själv bestämma hur långt man vill gå. Visst kan ett system för 20k låta mycket bra i de flesta avseenden. Jag bara tvivlar på att man får den närhet och livekänla som det talades om. Tyvärr är det väl sällan som man får uppleva detta ens i demon av dyra system i affärer eftersom det ofta demonstreras under dåliga akustiska förhållanden, litet hopplock med kablar hur som helst, högtalarna står inklämna mellan en massa andra högtalare, kanske inte ens inbränt. Men det finns ju en del affärer som har riktiga lyssningsrum, t.ex. Hifi Art.

Lycka till boniac, det bästa du kan göra är att provlyssna och höra om det blir bra för dig.


Edited by - Anders47 on 2004/08/27 22:22:40
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/08/27 :  20:13:46  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Hörlurar låter förvånansvärt OLIKA varandra och de har mycket olika uppmätta frekvensgång. Jag tycker att det är ytterst få lurar som passar min smak. De jag skulle titta närmare på är:

HD600
AKG271 Studio
BD DT-880

Även om elektrostatlurar tilltalar många så är de inte riktigt mina favoriter (STAX/KOSS).

Go to Top of Page

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2004/08/27 :  21:28:19  Show Profile Send Mindless a Private Message
Som sagt, HiFi är väldigt individuellt. Vissa tycker si, vissa tycker så.

Nåja. Som många har sagt, du kan inte skapa den närvara och känsla du får i ett hörlurs system för 15 000kr i ett högtalar system för 20 000kr, i min mening.

För dig skulle jag nog rekommendera ett par HD600 eller HD650, en EAR90 från Harmony Design.se, signal kablar från Nordost, Cardas eller liknande. En NAD C542 som fått mycket god kritik i många hifi-tidningar. Och för att avrunda det hela skulle jag beställa en nu kabel till hörlurarna, en Zu Mobius från Zu Cable (www.zucable.com) eller en Silver Dragon från www.moon-audio.com (moonaudio's hemsida kanske inte ger ett imponerande intryck men jag kan försäkra dig om att deras kablar är underbara, dom har fått MYCKET god kritik på stora hörlursforum som headfi.org)

Priset på det hela:

3500kr för hörlurar (förutsatt att du bestället från utlandet (www.meier-audio.de, var säker på att skriva .DE annars kommer du in på en sida som inte ger skäl för namnet)
3700kr för amp (med frakt hem)
1000-x000kr för signalkablar
4000kr för CD Spelare
1800kr för hörlurskabel (må låta rätt dyrt, men det är ändå inget jämfört med vad många signalkablar kostar)

så totalt pris: 15000kr ganska precis, nån hundring hit eller dit.

Detta är enligt mig det ultimata du kan ha bland dynamiska hörlurar, sen kan man väl ta steget in i elektrostat lurarnas värld där du får punga upp med 15 - 40 000kr för lurarna i sig. sen för att ha en amp för att driva dessa, lägg på kanske 20 000kr, sen en CD Spelare och signalkablar som ligger på samma nivå. Men då börjar vi snacka löjligt dyrt för en huvudbonad, då är det mer lönt med ett högtalarsystem.

Edited by - Mindless on 2004/08/27 21:35:00
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/08/27 :  22:09:53  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Jag rekommenderar en läsning av numret MoLT nr 4 2003, där 30 hörlurar inkl 5 elektrostatlurar. Prisspann (inkl förstärkare vid elektrostater) var 795 kr - 16995 kr (Stax SRS signature system II). En av de bättre hörlurarna, AKG K271 Studio, betingar strax under 2000:-. En hörlursförstärkare med omkopplare av överhörningsfilter kan byggas billigt:

http://www.naqref.com/earamp.html

CD spelare är fritt val (3000-4000:-). Gratiskabel finns ofta med.

Summa; ca 7000:-

Extra skivor att lyssna på: 8000:-

Summa 15000:-
Go to Top of Page

Lurman
Member

71 Posts

Posted - 2004/08/28 :  08:55:08  Show Profile Send Lurman a Private Message
Som nicket kanske antyder är ju hörlurar min passion, så jag får väl sprida lite propaganda jag med :-) Precis som högtalare låter dock hörlurar mycket olika. Med din musiksmak tror jag precis som många andra här att Beyerdynamic/Sennheiser är rätt för dig, men om du har möjligthet så lyssna på ett par Grado också så gör det.

Sennheisers HD600/HD650 är naturligtvis självklara val, men nu när pengarna är "begränsade" skulle jag nog satsa på ett par HD600 istället. Skillnaden är inte så stor, även om ett par HD650 är bättre, men lyssna själv, det är enda sättet att avgöra om skillnaderna är värda pengarna. Se bara till att du lyssnar på inspelade lurar...

Beyerdynamic DT880 är också en väldigt trevlig lur och kostar väl ungefär lika mycket som ett par HD600.

AKG 271 är också trevliga lurar, men slutna, vilket kan vara onödigt, (kan bli ganska varmt och svettigt vid längre lyssningspass...) men om du tex skall bo i en studentkorridor kanske det istället kan vara en välsignelse med lite dämpning av bakgrundsljud...

Vad det gäller vilken lurstärkare du skall slå till på, så finns det väl åtminstone 3 klara val: MF X-Can V3, Harmony designs EAR90, och Corda HA-1 mk.2 (HA-2 är naturligtvis bättre, men även här tror jag du får mer ljud för pengarna i slutändan med den enklare modellen). Kan du löda lite själv har du har stora möjligheter att spara pengar... Rega och Projects lurförsärkare tror jag inte riktigt på i sammanhanget

Anders47 tips om Meier Audio tycker jag definitivt att du skall titta närmare på om ditt blocket-erbjudande går om stöpet (HD650 + EAR90 är bra prylar, och för det priset svårslaget...). Jan är väldigt duktig, har snabb service, och väldigt bra priser om man ser med svenska mått mätt (paketpriser om man köper stärkare och hörlurar samtidigt...). Har dessutom 30 dagars pengarna tillbaka-garanti, vilket kan vara bra om man ändå trots allt skulle ångra sig. Han säljer de flesta lurar utom Grado, och även Ultrasone som är sällsynta i Sverige. Hans egna lurförstärkare går heller inte direkt av för hackor, och har även bra crossfeed-filter för en mer naturlig ljudåtergivning. Väldigt mycket hifi för pengarna med andra ord.

Vad det gäller att byta ut kabeln på sina HD6XX så ger det naturligtvis ljudförbättringar, men även här är jag inte säker på att det ger mest ljud för pengarna i inledningsskedet. (Bättre som första uppgradering kanske...) Om du ändå beställer från Meier Audio i slutändan så kan du ju alltid ta med hans Oehlbach ersättningskabel. I detta sammanhang nästan gratis (260:-), och en förbättring av ljudet.

Med det här har vi väl gjort av med max 6000:- (troligtvis lite mindre), och då finns det en hel del pengar över till CD-spelare. Och i prisgruppen runt 10kkr hittar vi en hel intressanta alternativ (kanske tullar på budgeten lite, men vi snackar ju hifi-inköp här :-): Rega planet 2K naturligtvis, men titta även närmare på i alla fall Naims CD5i, Musical Fidelity X-ray (Snyggt med två X-komponenter...), Cairn Fog, Thule DVA150B (Båda sista kan uppgraderas med uppsamplingskort om andan faller på), Rotel 1070 eller moddad RCD-02 från Harmony Design kanske. CD/SACD spelare finns det ju också några i prissegmentet: Marantz SA-8400 och Sony SCD-XA3000ES kommer jag på på rak arm. Lyssna på det du kommer åt helt enkelt, och bäst är det om har möjlighet att skaffa lurar först, så kan du ju bara ta med stärkare och lurar till butiken och lyssna där. Kanske kan var läge att göra en liten lyssningrunda när du ändå är i Stockholm hos blocketkillen, och förhoppningsvis har kitet med dig...

Vad det gäller signalkablar skulle jag nog leta runt 1000-1500 kr, och om du har möjlighet gärna begagnade så får du bra mycket mer kabel för pengarna...

Som sammanfattning av allt pladdrande tror jag du får mer väljjud för pengarna om du lägger lite mer krut i CD-spelaren, och kanske inte satsar alldels fullt ut på lur/stärkarfronten, men som sagt det är ju bara min högst personliga åsikt...
Go to Top of Page

boniac
Member

53 Posts

Posted - 2004/08/28 :  12:14:29  Show Profile  Visit boniac's Homepage Send boniac a Private Message
Tack för all hjälp! Skall nu överväga och provlyssna. Kommer med rapport senare!

"Connys gitarr är så svår att han ibland måste dra den inför rätta för att få den stämd."
Thomas Öberg, Bergman Rock, Hässleholm 29/5.
Go to Top of Page

Rob
Member

242 Posts

Posted - 2004/08/28 :  12:45:17  Show Profile Send Rob a Private Message
Hej Boniac,

Fixar du HD650/EAR90 kombon så får du en grym start.

Min enda tanke var att kanske ett par fina stativare skulle passa in i ett studentrum/lägenhet. Brukar finnas riktigt trevliga grejer på blocket, hifimagasinet och här i prisklassen runt 6' SEK... Stora lådor i små rum funkar sällan så bra...

Lycka till i jakten...

/Pelle
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000