HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Tips på bra pluggar till iPod
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lenwac
Member

244 Posts

Posted - 2004/09/02 :  10:51:35  Show Profile Send lenwac a Private Message
Hej. Har skaffat mig en iPod för "gånglyssning" och söker vettiga pluggar att lyssna i.
Dom medföljande var ju inte mycket att hurra för.
Har ett par Koss the Plug som låter vettigt med mycket och bra bas, men får dom inte att sitta riktigt.
Söker därför ett par andra vettiga pluggar. Helst av typen man slipper knöla in långt in i hörselgångarna. Typ original, fast bättre.
Koss Port Pro vet jag rekommenderas av många men jag tänkte mig något med "diskret". Man liknar ju redan ett UFO även utan stora muffar på huvudet.
Någon som har tips?
Tack på förhand.
/lenwac

Edited by - Bernt Jansson on 2004/11/29 01:43:07

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/09/02 :  11:08:20  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Jag sitter i precis samma sits så även jag tar emot trevliga förslag på portabla (mer eller mindre ) lurar som låter bra. På ljudmakarns hemsida rekommenderas Grado SR60 som fått åtskilliga utmärkelser från Stereophile och ska vara en mycket trevlig och lättdriven lur.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2004/09/02 :  11:46:42  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Har du testat att byta ut skumgummikuddarna på The Plug mot "Pro Ear Tip" (tror jag de heter). Funkar oftast bra för de som har krånglande Pluggar.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2004/09/02 :  14:00:31  Show Profile Send soren a Private Message

http://www.ljudmakarn.se/default.asp?getpage=/view.asp%3Fart%5Fid%3D304

Har inte provat dem själv, men de får väldigt bra kritik överallt.

Ett bra ställe att snacka lurar!
http://www.headwize.com/

/Sören
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/09/02 :  16:33:28  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har också precis skaffat en iPod.
Om vi skulle ta och bilda en klubb och irritera folk här på forumet
med en massa trådar om hur bra MP3 låter?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

More
Member

126 Posts

Posted - 2004/09/02 :  17:54:23  Show Profile Send More a Private Message
Eftersom ni har köpt Ipod så tror jag inte ni lyssnat på iRivers HD spelare på 20GB rsp. 40GB. iRivers nya HD spleare är sjukt bra, ljudet, kvaliten, designen, funktionerna och tillbehören som följer med är galet bra. Ifs kostar spelarna väldigt mycket men absolut värda pengarna.
Go to Top of Page

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2004/09/03 :  00:07:29  Show Profile Send Mindless a Private Message
Tja... kan nämna ett antal mycket bra in-ear pluggar / portabla hörlurar . Bara du nämner ett pris. Du kan från utlandet få hem ett par mycket bra in-ear lurar som heter Etymotic ER-4S. Dom isolerar ca 23dB vilket är rätt mycket jämfört med ett par grado lurar. Och gradolurar är så extremt höjda i priset i sverige, SR60 här kostar över 1000kr, i USA kan du få dom för runt 600kr. Om en dessa pluggar har ett pris skall dom visst vara mycket bra, dom har också ett antal olika 'tips' till lurarna, för att passa just dig. Sen har vi också Etymotic ER-6, som är en aning billigare men ska också vara mycket bra, men just runt den prisnivån dom är på, kanske ett par gradolurar är vettigare.

EDIT : Varför jag tog grado som exempel på andra portabla lurar = dom enda som är värda att nämna när det gäller portabla.

Edited by - Mindless on 2004/09/03 00:08:59
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/09/03 :  00:20:45  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Vilka säljer iRiver?

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

JockeWe
Member

151 Posts

Posted - 2004/09/03 :  01:01:00  Show Profile  Visit JockeWe's Homepage Send JockeWe a Private Message
Det här är ju ett HiFi-forum ... Ipoden låter helt ok med okomprimerad musik eller AAC 320 kB - testa med ett par Koss Portapro = bra ljud

____ ____
Joakim Wendel

Come visit my home page at http://www.violinist.nu
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/09/03 :  07:01:43  Show Profile Send nurfen a Private Message
Jag tycker att MP3 låter ganska bra om man komprimerar med VBR 192-320, dvs variabel bitrate men aldrig lägre än 192..

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

mus
Member

262 Posts

Posted - 2004/09/03 :  07:41:03  Show Profile Send mus a Private Message
Shure E3c
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/09/03 :  08:19:59  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Själv kör jag med AAC 256 kbit/s, samma bithastighet som minidisc, som jag använt länge och tyckt funka bra. Är det hörbar skillnad mellan 256 och 320?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Lurman
Member

71 Posts

Posted - 2004/09/03 :  09:06:57  Show Profile Send Lurman a Private Message
Det finns ju två typer av lurar man kan använda till sin portabla spelare. Vad det gäller modellen öronproppar finns ju naturligtvis Etymotic ER-4P/S (S modellen är trögdriven, och till iPod behöver du en förstärkare för att det skall bli bra), samt ER-6 (numera finns en vit ER-6i gjord speciellt för iPod, med bla förstärkt bas mot den vanliga ER-6:an). Shure tillverkar också pluggar i den inte allför dyra skolan med E2C och E3C.
Som alltid när det gäller den här typen av pluggar: Se till att du för in dom rätt så att dom verkligen sluter tätt! Annars låter det rent ut sagt skit.

Lite lättare att hitta (Etymotic och Shure får du nog beställa från USA om det inte skall kosta både skjortan och mössan...) kanske Sonys toppplugg EX71 vara. Inte alls lika bra, men priset ligger ju på en annan nivå också... Testa först och se vad du tycker, frekvensgången är inte helt perfekt, och basen kan bli ganska bumlig, men iPod har ju svagare bas så det kanske kan funka. Vill du ha alldeles vanliga öronpluggar utan någon som helst isolering kan kanske Sennheiser MX500 vara värda att kolla in för en billig penning...

Vill man sedan ha "vanliga" lurar bör man kanske kolla på små isolerande, lättdrivna sådana i första hand. Då finns det ju flera alternativ... Sennheiser PX200, Senn 280Pro, Beyerdynamic DT280-80 sägs vara bra också. Mina egna favoriter är dock Sennehisers HD25-1, men dom kostar ju lite också... HD25SP kan vara värda att kolla in dom också.

Nöjer man sig sedan med helt öppna lurar finns ju precis som Mindless sa Grado, och SR60/SR80 ligger rätt bra till, men det finns ju fler, Senneheser PX100 är t ex ganska smidiga.

Om ni inte har skaffat spelare än: Snöa inte in er på iPod. Den är väldigt bra, men det finns andra t ex iRiver och Creative som också tillverkar bra spelare. Kolla på batteritider, hantering, inspelningsmöjligheter osv också. Kan vara nog då viktigt på en bärbar maskin...

Hoppas det hjälpte

/L

EDIT: Upptäckte ett "inte" jag glömt, vilket gav en helt annan mening än jag tänkt från början om EX71...

Edited by - Lurman on 2004/09/06 09:12:24
Go to Top of Page

lenwac
Member

244 Posts

Posted - 2004/09/03 :  11:01:16  Show Profile Send lenwac a Private Message
Hej
Tack för alla seriösa tips.
Det finns säkert "bättre" spelare än iPod.
Gör det inte alltid det?
Hur som helst så är jag rätt nöjd med min.
Den känns gedigen, byggd i alumnium.
Den har makalöst snygg design.
Enkelt handhavande med scrollhjulet.
Lätta att uppdatera mha iTunes.
Låter skapligt.
Tja, för 2500 är det väl det man får antar jag?

/lenwac

"Jag vakna i morse....å så va den da´n förstörd"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/09/03 :  16:09:59  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Bitraten kan verka vara lite offtopic, men när vi pratar bättre hörlurar, så funderar jag på vilken lägsta bitrate som är acceptabel.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/09/03 :  16:45:25  Show Profile Send Uniper a Private Message
Sony EX-71 kan nog vara ett gott val. Jag har modellen innan, EX-70 eller vad den kan tänkas heta, och måste säga att den är riktigt bra i förhållande till sitt pris. Dom sitter bra i öronen också, eller ja i varje fall i mina öron .

Ofta tycker jag att låg bitrate hörs ännu tydligare i hörlurar än högtalare. Då kan man verkligen höra alla konstigheter komprimeringen lägger till framför allt i diskanten.
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2004/09/06 :  14:13:06  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Tja... kan nämna ett antal mycket bra in-ear pluggar / portabla hörlurar . Bara du nämner ett pris.

Jag vill också ha ett pris att utgå från om man skall kunna tipsa lite mer seriöst. Kan vara lönlöst att trycka på Etymotics ER-4P lurar om du inte vill pröjsa över 500 pix..

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000