HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hjälp av erfaren hifiguru! ett steg längre
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/08/26 :  13:57:33  Show Profile Send primere a Private Message
Ush rena grekiskan detta jue! Är det ingen som har möjligheten att ringa in detta på bilden? och lägga ut den vet att zalve brukar kunna göra detta!

Hjelm du menar att du vill ha en tydlig bild på trisorna! de som sitter närmast kylflänsen
Kan ni säga vilken färg eller form jag är osäker på alla namnen!
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/08/26 :  14:03:06  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Nej på de som sitter närmast reläet.
Svarta med metallbaksida, tror jag.
Du har en bild på reläets sida där man kan läsa texten VB24STU, en bild från andra sidan reläet skulle gå fint. Jag önskar jag kunde lägga in bilder men våran proxy eller brandvägg förhindrar möjligheten för mig att göra det. Jag hade ett gratiskonto hos tripod ett tag men det stängdes pga för lite trafik.

Hjelm
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/08/26 :  14:43:10  Show Profile Send primere a Private Message
Aha jag fixar detta men jag kan kanske skicka det direkt till dig på ett email eller så under morgondagen!

Mvh Thomas
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/08/26 :  15:03:57  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Det kanske är av intresse för andra också så lägg gärna upp det här. Jag är inte riktigt säker på om det jag jagar har någom reell inverkan men om det är transistorer så verkar den ena ditlimmade kondensatorn sitta på emittern och den andra på kollektorn. Någon av dem borde vara fel.

Fråga till er andra som är bra på sådant här. Utgångstransistorerna borde väl rimligen ha emitterresistorer kan någon identifiera dessa på bilden?

Hjelm
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/08/26 :  16:02:15  Show Profile Send primere a Private Message
ok vad tror ni händer om man plockar bort dessa helt då?

Här är en annan som jag inte lagt upp tror jag

Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/08/27 :  08:20:14  Show Profile Send primere a Private Message
Jag kommer få hjälp att mäta upp stärkaren idag! Så förhoppningsvis så kan man komma fram till ett ställe där man kan peka och säga där är felet. Och kan man nu detta så borde det var en rätt nim sak att fixa det! Kanske med lite hjälp så!
Kommer nya bilder och information när vi mätt färdigt

//Thomas
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/08/27 :  09:05:40  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Länk till relätypen om det kan vara till någon hjälp:
http://www.fceu.fujitsu.com/pdf/vb.pdf

Hjelm
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/08/27 :  09:31:13  Show Profile Send primere a Private Message
Det var klart till hjälp hjelm!

Det som vi tror är felet är "små husen" vet inte vad de kallas men de jättesmå fyrkanterna över allt på kortet, där har ett par blivigt bytta av någon anledning som jag inte kan svara på. Och det jäkligaste av allt är att det står inga värden på dem så det underlättar inte direkt!
Därför skulle det vara bra att få tag på kopplingsschemat, men det får man inte har försökt på alla möjliga vis!
Så glad är man inte
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/08/27 :  13:37:17  Show Profile Send Hjelm a Private Message
De små fyrkanterna med hela metallsidor eller flera ben?

Är det de med hela metallsidor håller jag med dig. Det går ibland knappt att säga om det är kondensatorer eller resistorer. Vad säger att de är trasiga?

Hjelm
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/08/27 :  14:06:02  Show Profile Send primere a Private Message
Inget säger att de är trasiga bara ett de är bytta det ser man direkt på lödningen! och det är de med sidorna av metall helt riktigt hjelm!
Får se vad mätningarna ger idag!
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/08/27 :  15:04:57  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Om de stora blå vid utgångstransistorerna är emitterresistorer borde de ha en resistans på under 1ohm. ~0.1-0.47. Spänningen över dem när förstärkaren är på borde vara ungefär lika.


Hjelm
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/08/30 :  10:22:38  Show Profile Send primere a Private Message
Såja felet är hittat och beställt en ny med! Det var fel i signalväljaren! = ingen fungerande volym i princip! Så vi måste byta en ic krets!
Det jag dock funderar på är följande
En ic krets smäller väll inte så där utan vidare eller? Det måste finnas problem längre fram i kedjan då eller?
Det är inget fel från main in så man kan köra den som slutsteg om man vill!
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/08/30 :  11:15:29  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Kolla matningen till den, det är inte så sannolikt att det blir fel på en IC och eftersom det går att köra som slutsteg så borde inte slutstegsdelen lasta den för hårt. Har den någon beteckning.

Hjelm
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/08/30 :  11:37:27  Show Profile Send primere a Private Message
Vi gjorde även ett test för att lasten är för hög, en skyddskrets slår av reläet så vi klippte av signalväljarens minus och plus och blev av med belastningen och förstärkaren överhetades inte och det blev inte så varmt som innan utan en konstant värme på ca 50-60 grader! och även sluttrissorna värmdes upp till en lagom tempratur!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000