HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Tips om fanér och målning, tack.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

byggarn
Member

171 Posts

Posted - 2004/08/30 :  08:19:02  Show Profile Send byggarn a Private Message
Hade tänkt och fanera en diy-projekt (AC Phase). Hade tänkt mig att ett ljust träslag, Björk eller Lönn, med det finns olika varianter. Bl a knivskuren och fräst. Vad är skillnaden mellan dem? Någon vänlig själ som har någon bild eller vet var man kan finna?

Tänkte lacka baffeln grå i likhet med B&W 600 serien. Någon som kan rekomendera färg och nyans?

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2004/08/30 :  08:26:36  Show Profile Send uffe2 a Private Message

Pegul skrev så här i HFLS-tråden:
quote:
När man köper hyvlat fanér (som anses vara finast, snyggast ådring) så är alltså virket hyvlat på längden. Tänk tunn planka, ungefär.
Sedan så finns det svarvat fanér och då har man satt stocken i en stor svarv och skurit med en jättebred kniv medan stocken roterar så att man får stora ark. Anses inte lika "fint".


Jag hoppas det besvarar din fråga.
Go to Top of Page

byggarn
Member

171 Posts

Posted - 2004/08/30 :  09:40:33  Show Profile Send byggarn a Private Message
Aha. Då fattar jag skillnaden. Vad är då knivskuren? Är det så att man får fina kanter? Vad heter den björken där ytan liksom är lite flammig?
Go to Top of Page

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2004/08/30 :  09:42:06  Show Profile Send uffe2 a Private Message
Jag antar att knivskuren är "hyvlad".
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2004/08/30 :  10:12:35  Show Profile Send orthanc a Private Message
Det stämmer som uffe2 skriver: knivskuren = hyvlad. Se bara till att du tag på faner med lite bredd på. Fördelaktigt är sedan om man hela tiden spegelvänder fanerbitarna mot varandra så att mönstret blir spegelvänt. Ser bäst ut så enligt mig iaf.

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/08/30 :  10:49:11  Show Profile Send primere a Private Message
Om du vill lacka i grått..... ja finns bara ett sätt och det är med tryckluft pistol, elspruta funkar inte och pensel nope! Det är så jädra svårt att få ett resultat man blir nöjd med! Men om du vill göra det själv och inte har en färgspruta ska du köpa en "mohair" roller finns i alla färgaffärer för ca 70spän och så ska du välja en matt färg.... ju blankare ju större problem kommer du också att få. Hoppas att du fick lite hjälp av detta!
Go to Top of Page

birbjo
Member

50 Posts

Posted - 2004/08/30 :  11:07:01  Show Profile Send birbjo a Private Message
Angående den "flammiga" björk som Du frågar efter.....så heter den faktiskt något så udda som.......Flambjörk....:-)Ja, just det....
Använde denna själv på mina Fusk-Utopia-högtalare, som finns att se på
annan plats på forumet.....
Flambjörken betalade jag 70kr /Kvm för, den är alltså ganska billig(denna var 0,7mm tjock). Masur-björk, som är BETYDLIGT mycket mer speciell, kostar ca 750kr/kvm.....suck.....
Obs. Skilj på vanlig björk och flambjörk.
Köpte min faner hos följande byggvaruleverantör. norr om Stockholm.
http://www.nilssontravaror.se/

Det är min blygsamhet som gör min storhet så sympatisk!
Go to Top of Page

byggarn
Member

171 Posts

Posted - 2004/08/30 :  11:34:38  Show Profile Send byggarn a Private Message
Tänkte prova att spraya baffeln i matt grå färg. Är själv tveksam till hur resultatet kommer bli. Ev kan man ta ett jättefint sandpapper och slipa ev ojämnheter och sen polera upp ytan. Tror ni på detta?

Nu vet jag skillnaden mellan de olika fanéren. Mycket tacksam för detta. Tack för länkten..bor själv norr om stan så det uppskattas mycket.
Go to Top of Page

byggarn
Member

171 Posts

Posted - 2004/08/30 :  12:51:15  Show Profile Send byggarn a Private Message
Har nu tänkt över en god lunch...Tror ni man enbart kan grunda fronten för att få en matt ej helt slät yta liknande b&W eller tror ni det ser för jäkligt ut?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000