HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Phonoingången i Anderson PA19, MM/MC?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2004/08/24 :  11:26:02  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Som novis inom vinylvärlden har jag en liten fundering. Är precis på väg att ta steget in i denna, tillsynes, underbara värld. Har fått tag på lite klassisk musik som verkar vara i gott skick och bra inspelningar men som jag inte vågar lägga på min gamla skänkta vinylspelare som jag inte vet någon historia om. Således planeras inom kort ett nyinköp. Problemet jag har är att den spelare jag har nu kopplade jag bara in på phono på min förförstärkare (Anderson PA19) och den spelade MEN jag vet inte om RIIA:t i förförstärkaren är MM eller MC, någon som vet??? Alternativt vet jag inte vilken pick-up det sitter på nu och som funkar så hur tar jag reda på det?

Hade ju varit bra att veta när ny svarv ska införskaffas...

Tacksamt,
Georg

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/24 :  12:14:05  Show Profile Send Blue a Private Message
Känner inte till din förförstärkare, men i dom allra flesta fall (iallafall nuförtiden) så gäller: Om det inte finns någon väljare mellan MM/MC, så är det en MM-ingång. Sedan kan du testa med pickupen då. Är det en MC-pickup låter det helgalet genom MM-ingången, låg utnivå och ett mycket dämpat och "kvävt" ljud liksom. Är det en MM-pickup bör det funka bättre (fast var beredd på att outputen ändå blir lägre än om du kör med en cd-spelare).

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2004/08/24 :  13:00:02  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Den är ifrån slutet av 80-talet... Och att testa ingången med spelaren ifråga går väl, om man har spelaren nära till hands... Å det tror jag inte att jag kommer att ha, så det vore bra att veta innan... Men tack ändå! Det lutar åt MM alltså...

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000