HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Byta B&W CM2 till - vad?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/07/24 :  10:35:30  Show Profile Send Calle G a Private Message
För att ha nåt att drömma om dessa regniga sommardagar så har jag börjat fundera på vad jag skulle vilja uppgradera i min lilla stereo.

Idag är det
Rotel RCD 971 CD-spelare
Rotel RC 995 försteg
Rotel RB 970bx slutsteg
B&W CM2 stativhögtalare

Jag är inte alls missnöjd med ljudet, tvärtom låter det jättebra. Högtalarna är dessutom riktigt snygga och passar in i rummet. Det enda man möjligen kan anmärka lite på är att jag saknar lite bas (rummet är avlångt och ca 30m2 så det är lite att fylla upp).
Slutsteget räcker trots det till, såvitt jag kan bedöma, jag spelar sällan högre än klockan 9 på försteget.

Jag har inget emot stativare, tvärtom snarare, men frågan är om en stativare kan erbjuda tillräckligt med bas i det stora rummet, åtminstone i rimlig prisklass? Eller är det något annat som är fel?

Det jag främst är ute efter är förslag på uppbyte till mina högtalare. De måste, förutom att låta bra, vara snygga! B&W CM4 eller CM6 borde vara en självklar väg att gå, är det rätt tänkt? Jag har inte hunnit lyssna på dom så noga ännu - kommer jag att få den bas jag saknar? Tappar jag något annat? Finns det ytterligare alternativ att fundera över? Jag tänkte leta på begagnatmarknaden, säg att jag kanske kan hosta upp max 10000 i mellanskillnad nån gång i framtiden...

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/07/24 :  16:44:12  Show Profile Send lasselite a Private Message
Köp hem ett par billiga subbor (två är oftast bättre än en) från power lr nån som har 30 dagar öppet köp. Se vad det ger. Gillar du det du hör (när du möblerat, möblerat om och möblerat tebax) är det bara att jaga vidare efter subbor som pasar dig.

Jag gillar stativare för att dom ofta "släpper" ljudet bättre än golvare. Om d e baffeln lr lådljud som ställer till det vet jag inte, men det är min erfarenhet.
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/07/25 :  00:01:03  Show Profile Send Calle G a Private Message
Tyvärr är ommöblering inte ett alternativ, och någon sub får definitivt inte plats just nu - inte om den ska fungera bra iallafall. Jag vill ha subben/arna i närheten av högtalarna och där är det fullt....
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/07/25 :  00:10:14  Show Profile Send lasselite a Private Message
Försök sitta nöjd tills du får plats då, annars är risken stor att du sitter å längtar tebax till "stativljudet"
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/07/25 :  08:15:20  Show Profile Send Calle G a Private Message
Haha ja det är det jag är rädd för. :)
Men om man följer stativ-vägen då, vad finns det för uppgraderingar som kan vara av intresse? Som sagt - bättre ljud än CM2 och lika snygga? Med snygg menar jag då en enkel ren design utan en massa svart... kombinationen ljus lönn och gula koner är oerhört läcker tycker jag, men det finns säkert fler spännande kombinationer.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/07/25 :  10:38:33  Show Profile Send Bubben a Private Message
B&W 705 kanske?
Den går djupare och är renare än CM2, men CM2 ger intrycket av "mer" bas tycker jag. Kanske pga lådresonanser...
Annars tror jag också att en sub är det bästa för att uppsnå det du beskriver att du saknar.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/07/26 :  07:43:38  Show Profile Send Calle G a Private Message
Vad bör man tänka på om man tittar efter en sub då? B&W har ju en som matchar CM2, men den är rätt stor och jag har ingen aning om hur den låter.
CM2'orna går väl ner till 60Hz nånting -3dB, är det svårt att ställa in en bra delningsfrekvens? Finns det några no-no när det gäller placering?
Kopplar jag subben till tape out eller nåt på försteget (ingen subutgång där) eller ska man koppla högtalarkabel till och från subben?

Många frågor. :) Ingen som vill rekommendera byte till golvare?
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/07/27 :  12:31:44  Show Profile Send Bubben a Private Message
Jag är lite småförälskad i REL, och framförallt deras Stempade. REL har lågpass från neråt 20 Hz på sina modeller, vilket gör det betydligt lättare att ställa in delninngen bra.
Vill du ha samma design så finns väl igentligen bara B&W CM2. Jag har för mig att ASW 675 från B&W är likadan internt som CM-subben.
Så är inte design överhängande så kan du tjäna några tusenlappar där.
Jag skulle rekomendera att använda högnivå, altså högtalarkablarna för att få en s identisk signal till Sub och CM2. Tyvärr sågår ju dock B&W-modellerna bort då, är deras subbar med klass-D-steg inte har högnivå-ingång.
Angående placering så är det bara att testa, flytta runt, vända rummet upp-och-ner, testa igen, osv...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/07/27 :  15:41:23  Show Profile Send luften a Private Message
Angeående hur du kopplar subben, så e det väl bara att köra från "line out 2" på rotelförsteget, så får du ut exakt samma sak till subben som till frontarna.

//air
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/07/27 :  19:32:00  Show Profile Send Calle G a Private Message
Problemet är att det inte finns alls många ställen att placera subben - 1) Vid ett hörn bredvid ena högtalaren, nära ett fönster som går ända ner till golvet, 2) På långväggen dvs icke-högtalarväggen bredvid en dörröppning och med ett typ köksbänkskåp precis bredvid.

2) är estetiskt bäst men är det överhuvudtaget en realistisk placering?


|---------------|
| x SSSSSSSSS x |fönster till golvet
|               |
                |
|X              |
|B              |
|B    lll       |
osv

där x är högtalare, S är soffa, X är (estetiskt) bästa subplacering, B är bänkskåp och l är där man bäst sitter och lyssnar. :)

Fortfarande ingen som förespråkar golvare? :)

(Edit: Justerade bilden lite )

Edited by - Calle G on 2004/07/27 23:51:03
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/07/28 :  09:48:22  Show Profile Send Bubben a Private Message
quote:
köra från "line out 2" på rotelförsteget, så får du ut exakt samma sak till subben som till frontarna.

Det är ju just det du inte får, eftersom signalen tas ut före och efter slutstegen.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/07/28 :  10:09:08  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Två subwoofers är nästan regel för bra återgivning längst ner. Speciellt då du har begränsad yta att placera den på. Regel är ju att man ska flytta omkring den dit det låter bäst. Fast lite bättre blir det nog i vilket fall som helst.

quote:
B&W CM4 eller CM6 borde vara en självklar väg att gå, är det rätt tänkt?

Förmodligen.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/07/28 :  10:14:27  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag tror som de flesta att det största ljudmässiga lyftet skulle du få med 2 subwoofers helst med aktiv delning runt 100Hz till huvudsystemet. Det finns rätt bra subwoofers för en rimlig peng som dessutom inte är så stora, skulle du inte kunna ställa CM2'orna på ett kort stativ ovanpå varsin subwoofer?
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/07/28 :  10:15:43  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Snacka om läckra högtalare, (CM6)

Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/07/28 :  10:16:31  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
MatsT:s förslag var ju väldigt smart.
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/07/28 :  10:40:54  Show Profile Send luften a Private Message
Quote: Bubbens förra inlägg


... och samma signal som matas in till slutsteget för frontarna matas in till slutsteget för subben. Visst, exakt samma är det inte, eftersom frontarnas slutsteg säkert modifierar signalen i en viss grad (förutom att förstärka den), men inte blir kvaliten bättre av att förstärka signalen och sedan dämpa den igen. IMHO.


EDIT: quote funkade visst inte här i jobbet.

//air

Edited by - luften on 2004/07/28 10:41:56
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/07/28 :  17:50:47  Show Profile Send Calle G a Private Message
MatsT:
quote:
skulle du inte kunna ställa CM2'orna på ett kort stativ ovanpå varsin subwoofer


Eh jo kanske det men vore det då inte enklare att helt enkelt uppgradera till CM4 el CM6...? Så slipper man en hel del problem med frekvensövergångar etc etc?

Ja, CM6 är vansinnigt snygga. Men ack så dyra. Är det någon som har erfarenheter av CM-serien att dela med sig av?
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/07/30 :  09:12:53  Show Profile Send Bubben a Private Message
Jag har lyssnat en del på CM, och det jag upplever som störste svagheten är diskanten. Det gäller generellt över hela serien, så har du inte anmärkt på den tidigare lär du inte få problem med det i fortsättningen heller. Basen i golvmodellerna är både djupare och snabbare än i ex. 600-serien. Jag har inte riktigt förstått poängen med att stoppa in det där FST-elementet i toppmodellerna...men det kanske finns lite "gimmick" över det hela.
Risken när du går upp till golvare (oavsett vilket märke) att du sätter igång betydligt mer rumsresonanser än du har räknat med. Du får mer kraft i hela bas- och nedre mellanregområdet till skillnad mot en sub som bara påverkar nedre basområdet direkt.
Men kan du deffiniera vad det är för bas du har för lite av?

OT:
Luften: Signalen dämpas inte i högnivåingången, utan signalen (ljudkurvan) tas ut som den är. Ljudkurvan ser likadan ut oavsett om den är lite eller mycket förstärkt. Sedan förstärks den i subben och blir färgad där också... Så identiskt kanske den inte är hur man än gör...!?
Problemet med att ta ut via högnivå är om man driver på stegen till förbannelse så ger de distorsion även till subben. Något som så gott som elemineras vid lågnivå. Problemet är väl minimalt i det här fallet eftersom Rotel förmodligen har liknande karaktär i både för- och slutsteg. Men låt säga att slutstegen hade varit från ex. Vincent. Skillnaden hur subben hade låtit hade nog varit ganska stor.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/08/21 :  23:32:57  Show Profile Send Calle G a Private Message
Ena diskantelementet har fått besök av en familjemedlem som förhoppningsvis kommer att uppgraderas till en lite mer skötsam individ inom de närmaste 10-30 åren, trots det är jag inte missnöjd med diskanten. Antar att det antingen beror på min dåliga hörsel eller min oerfarenhet av hur bra diskanter ska låta... och jag finner det lite irriterande, faktiskt. 600-serien är jag av någon anledning inte särskilt förtjust i.

Basen däremot tycker jag är "oväntat bra för så små högtalare", vilket alltså innebär att tex Suzanne Vegas Caramel har ett skönt djup utan att för den skull vara bullrig eller luddig (blä vad jag hatar microstereobas) och Yellos The Eye låter, tja, oväntat bra. Grannarna har heller inte klagat, vilket väl får ses som ett misslyckande.
Men det jag saknar är ännu lite mer botten, lite mer djup? Jag vill kanske inte känna revbenen vibrera som dom gjorde på Kraftwerks framträdande på Cirkus, men jag vill ändå kunna att det finns lite stuns därnere. Det måste dock vara rent, rappt, distinkt, eller hur man nu ska beskriva det (jag är kass på beskrivningar). Kaspers "Dansa på min grav" känns tunn i dagsläget, jag saknar lite djup i instrumenten (eller så kanske det ska vara som det är, vad vet jag som aldrig ens hört en riktig hiend-stereo)?

En ide är att skaffa en liten sub, typ Rel Quake, för att fylla upp under säg 60 Hz. Problemet är som vanligt estetiskt, jag har ett stereomässigt svårmöblerat rum (eller det är egentligen jättebra så länge man inte ska försöka bo där också). En Quake skulle kunna få plats bredvid ena CM2'an och den finns visst i silver vilket nog är en förutsättning, så visst.. men skulle det vara optimalt? Enligt min fina skiss ovan finns det en plats till för en lite dyrare Rel-sub men den placeringen känns kass. (Efter att ha sett Quake-suben ser jag att den får plats bredvid en godtycklig CM2'a utan problem).

Rotel-steget är specat till 2x60 watt (30 amp) och mitt rum är ca 30 kvm, ändå har ingen föreslagit något utbyte. Överhuvudtaget tycker jag det är lite fascinerande att en fråga om signalkabel (som väl ändå måste ge upphov till en rätt minimal ljudmässig förändring) alltid skapar flersidiga debatter men den här enkla nybörjarfrågan bara har dragit in 5 skribenter (som jag såklart tackar för all värdefull input!).... ;)

Såhär mitt i natten kan jag väl förenkla? frågeställningen något:
Med tanke på mitt system, vad bör jag göra för att komma närmare ljudnirvana?
1) Byta högtalare
1a) till CM-seriens golvare
1b) till ännu bättre stativare - vilken då?
2) Skaffa subwoofer:
2a) Rel Quake
2b) Ännu bättre subwoofer (notera plats- och placeringsproblematiken)
3) Uppgradera slutstegen
3a) skaffa en 970bx till och brygga dom
3b) skaffa ett bättre Rotel-slutsteg, vilket och varför?
3c) skaffa ett bättre slutsteg, vilket och varför?
4) Något annat, vad?

Det är nog ingen som orkat med att läsa ända hit, Calvados verkar kunna göra mig riktigt långrandig, men nog skulle jag bli glad för lite glada tips om framkomliga vägar att uppgradera min ljudupplevelse med en budget på säg 10000kr typ och som i sin tur kan uppgraderas senare.

Edited by - Calle G on 2004/08/21 23:37:02
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/08/22 :  11:50:20  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Låna hem en Sub av bra kvalité och eventuellt ett par golvare bara för att jämföra. Jag tycker själv REL gör prisvärda SUBs. Min egen erfarenhet är att en sub ofta lyfter stativare ganska ordentligt och tricket är att ställa basen väldigt lågt så den bara ger lite stöd och botten och REL har ju goda möjligheter till det.

Du kan ju lägga en liten duk över SUBen och maskera den som ett litet bord kanske, eller ställa en större golvståend krukväxt framför eller ha den under något litet bord. Någon här på forumet har ställt SUBen under TV-bänken bakom en lucka.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/08/22 :  20:35:47  Show Profile Send Poe a Private Message
Alternativ 2a) (eller 2a)*2) tror jag helt och fullt på. En bra subba (Ex. Quake) kommer att ge dig förbättringar i hela registret, inte bara basen.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/08/23 :  16:43:48  Show Profile Send Calle G a Private Message
OK det får väl bli sub istället för nytt slutsteg då :)
Mina CM2 går ner till 65Hz -3dB och 49Hz -6dB, vad kan man gissa att en lämplig delning skulle vara på Quaken då? Jag vill absolut inte dela för högt...
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/08/24 :  10:25:37  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Här blir det standardsvaret som gäller. "Du måste provlyssna själv!"

Många subs har inte exakt angivit delninsfrekvens utan du ställer delningen med en liten ratt mellan två värden (tex 25-100Hz) och volymen med en annan ratt. Filtret i REL Quake kan dela lågt vilket är bra.

Med ledning av dina siffror så är en gissning att du kommer dela mellan 45-70 Hz.

Rumsakustiken, placering av högtalare och lyssningsposition och högtalarnas frekvenssvar har stor betydelse för delningsfrekvensen. Därför går det inte att säga i förväg hur det blir.

Något som nästan helt säkert kommer att hända är att en sub eller golvhögtalare kommer att slå an basresonanser i rummet. Det är viktigt att tänka på att dessa resonanser även kan få en high-end-sub att låta svullen och bumligt odeffinerad vid vissa toner!

Resonanserna beror på att rummet har vinkelräta ytor som reflekterar ljudvågorna i rätt takt för vissa våglängder och vågorna förstärker då varandra vid dessa våglängder (frekvenser).

Det är en del pyssel med att ställa in en sub så det blir bra, ibland tycker man att det blir för högt och ibland tycker man det blir för lågt och ofta brukar man skruva upp och ner för varje ny skiva eller låt... Räkna med att den här processen kan hålla på i flera dagar. Om du har ett frekvenssvep så kan det vara till stor hjälp för att hitta en lagom nivå och även för att hitta var rummets problemresonanser finns.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/08/24 :  10:38:18  Show Profile Send Calle G a Private Message
Jo jag råkar ha en Behringer ECM8000 mätmik och lite mjukvara till min bärbara liggandes, det enda jag saknar är tid och kunskap. :)
70 Hz låter lite högt, men du har nog rätt - det är testa och se som gäller. Ska faktiskt bli rätt skoj, när jag väl köpt subben dårå.
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/08/24 :  10:43:28  Show Profile Send Poe a Private Message
Faktum är att jag tror att du kommer att uppleva att det låter bäst att dela riktigt lågt. Jag delar min Quake på lägsta möjliga, 26 Hz. Tänk på att dels har du rumseffekter som gör att dina CM2 spelar en bit lägre än angivet och dels kommer Quakens delningsfilter, även om det är mycket bra, "släppa igenom" frekvenser högre upp. Ställer du delningen så högt som 40 Hz är risken att du kommer att uppleva basen som bumlig, men som sagt pröva dig fram.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000