HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Airport Express och äldre stereo.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mats Börjesson
Starting Member

7 Posts

Posted - 2004/08/20 :  20:10:00  Show Profile Send Mats Börjesson a Private Message
Hej.
Jag tänker köpa en airport express till min PowerBook. Meningen är att jag även skall köpa en ny stereo så småning om, men den får vänta ett år.
Så jag har alltså en ny apparat som jag hoppas funkar med min äldre stereo. På stereon så finns det inga andra utgångar förutom röd och vit, där jag hoppas det går att koppla in kablar till min Airport Express.
Om ni klickar på länken nedan så kommer ni till en sida med de kablar som man köper till den, och visst borde det funka att koppla ihop min gamla stereo med den eftersom det är en kabel med en röd och vit.
Ledsen för mina formuleringar, men jag är helt veck på hifi än så länge.

http://www.apple.com/se/airportexpress/

Ha en bra helg, Mats

Edited by - Mats Börjesson on 2004/08/24 13:55:02

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2004/08/21 :  10:15:04  Show Profile Send JonasY a Private Message
Hej Mats,

Hittade det här under sidan för tekniska specifikationer:
quote:
3,5 mm ljuduttag för analogt eller optiskt digitalt ljud.

(Din länk fungerar nämnligen inte så bra)

På din stereo har du antagligen RCA ingångar, som du säger är vit och röd för att markera höger/vänster kanal.

Ser ingångarna ut något i den här stilen? (Den röda och vita)


Då skall du använda en kabel med 3.5mm stereoplugg i ena ändan, och 2st. RCA i andra. Bild:


Hoppas jag inte blir mördad för att ha visat ett par lakritssnören En sådan kabel kan du köpa i vilken Tv/Radio handel eller HiFi affär som helst. Eftersom jag inte hittade sidan med kablar till AirPorten, kan du väl bara kolla så att det är en sådan kabel som medföljer?

Du får också ha en bra helg
/ Jonas

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP

Edited by - JonasY on 2004/08/21 10:17:04
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2004/08/21 :  11:21:40  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Mats!

Antingen gör du som JonasY skriver eller så köper du det kabelkit som finns som tillbehör, det är vanliga RCA-kontakter på den sladden. Den ska funka!

edit: Om du köper från Apple så är det produkten "M9573" du ska ha, den innehåller både analog och digital kabel... Så är du garderad för framtiden också...

Så, nu har du en "second opinion"...

/P

Edited by - Per Berger on 2004/08/21 11:27:22
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2004/08/21 :  12:03:51  Show Profile Send JonasY a Private Message
Vet någon förresten hur bra ljud man får utav en sådan lösning? Antar att D/A omvandlingen kommer vara ett problem, för den måste väl ändå skicka digitala signaler Detta skulle ju kunna lösas med optisk kabel och en extern DAC, men då har man ju problem med t.ex jitter från WLan signalerna. Eller tänker jag helt fel?

Det är ju onekligen väldigt smidigt, och inte så kusligt dyrt.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP

Edited by - JonasY on 2004/08/21 12:04:29
Go to Top of Page

Mats Börjesson
Starting Member

7 Posts

Posted - 2004/08/24 :  13:53:50  Show Profile Send Mats Börjesson a Private Message
Tack, sååååå mycket.
Nu var det beställt en airport express med apple kablar.
Hoppas nu bara VLC eller mPlayer tar till vara att DVD Jon har knäckt krypteringen så att man kan få ljudet från filmerna i stereon också, och inte bara sin musik via iTunes.
Ha det bra, Mats.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000