HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ersättare för min Edison Triod.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2004/07/22 :  19:55:36  Show Profile Send manlix a Private Message
Jag funderar på att sälja min Edison Triod och skaffa någon transistorhistoria istället. Detta mest av praktiska skäl. Men vill även ha mer effekt då jag tycker det är mycket lättare att hitta högtalare man gillar om man inte är så begränsad av effekten. Har ni några tips på solid state-stärkare för runt 10 000:- i nypris? Vet inte riktigt om jag skall skaffa integrerad eller för-/slutsteg. Den skall spelas ihop med en Arcam CD82T och ett par QLN Qubic 199.

EDIT: Självklart skall det vara en klass A-förstärkare.

Edited by - manlix on 2004/07/22 21:09:35

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/07/22 :  22:08:00  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Svär du i kyrkan också? Skämt å sido, själv tycker jag Dynamic Precision vore intressant att testa. Har hört "rörvänner" som trivts bra med DP. Men att sälja Trioden, nänä...

Edit: DP för 10k kanske blir svårt. Då är det ju andrahand som gäller.

Edit 2: No offense, men gör dina högtalare Trioden rättvisa?

Erik Andersson for president!

Edited by - Mr Ekan on 2004/07/22 22:13:10
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2004/07/24 :  15:50:27  Show Profile Send manlix a Private Message
Hehe, egentligen vill jag inte sälja den. Det beror på hur det blir med ommöbleringen här hur jag skall lösa allt. Bor fortfarande hemma och har inget jätterum.

Mja, jag hade tänkt köpa en begagnad förstärkare med ett nypris runt 10k.

Hehe. Nä, de gör nog inte Trioden rättvisa. Men jag skall skaffa ett par bättre snart. Många järn i elden nu. Ett tag gick trioden med ett par Proson Reality 10 Limited.
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2004/08/23 :  20:27:36  Show Profile Send manlix a Private Message
Humm, jag har funderat en del på SAT Amplifix. Kan den gå bra ihop med min Arcam CD82T? Jag har även funderat på nästa högtalarbyte och det är möjligt att det kan bli ett par QRS Merkurius. Dessa tilltalar mig. :) Jag har ett par QLN Qubic 199 just nu. Har ni tips på några andra förstärkare kanske i samma prisklass som Amplifixen? Tänkte cykla ner till Hifi-consult någon dag och lyssna på Merkurius och Amplifix. Kanske man borde plocka med sig cd-spelaren.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/08/23 :  23:23:27  Show Profile Send MartinH a Private Message
Tror nog tyvärr att amplefixen tillsammans med CD82an kanske kan bli för ljust..Men allt är ju en smaksak..

Jag skulle nog testa en Rega,Naim eller nån fransk stärkare till Arcamen.. då får du nog ett ljud som är mer likt det du har haft..

men du kanske vill ha nått annorlunda ljud iof ??
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/08/23 :  23:51:21  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Det fanns en DP för ca 10000 på "säljes" för ett tag sedan. Hade jag haft pengar när den låg ute hade jag köpt den direkt, ohörd.
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2004/08/24 :  06:19:10  Show Profile Send manlix a Private Message
Mja, jag vet inte riktigt. Såg i någon tråd här någon som hade Arcam och SAT och tyckte det lät väldigt bra. Men jag skall väl lyssna på dem ihop. Rega och Naim skall jag kika lite på. Hur vore det med att satsa på en Arcam-förstärkare tror ni?
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/08/24 :  08:38:18  Show Profile Send MartinH a Private Message
Arcam är jättebra på digitalprodukter, men personligen så tycker jag inte dom håller lika hög kvalitet på förstärkarna.. Men testa själv !!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/08/24 :  08:41:31  Show Profile Send MartinH a Private Message
Mycket är ju hur du vill att ditt nya ljud ska vara.. Rör har ju sin karraktär och kan skilja sig ganska mycket från transistorer, så vill du ha ett liknande ljud som du hadde tidigare, eller ska du gå mot nått annat ???
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2004/08/24 :  16:51:44  Show Profile Send manlix a Private Message
Hmm, mja. Jag vet inte riktigt. Jag gillar ju helt klart det ljudet jag har nu. Men jag skall lyssna på lite annat så får vi se vad mina öron tycker. :)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000