HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fjärrförlängare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

trippelbogey
Member

159 Posts

Posted - 2004/08/24 :  15:09:55  Show Profile Send trippelbogey a Private Message
Jag har i både min CD spelare och förförstärkare en 3,5 mm stereo-plugg ingång för IR signaler från fjärrkontroll. Det betyder att jag kan förlänga min fjärr om utrustningen står i annat rum. Problemet ær bara att jag inte hittar någon fjärrförlängare som har en 3,5 mm stereo propp samt som konverterar IR till elektrisk signal.
Någon som vet en lösning eller produkt ?
Bygga själv ?
Tips emottages tacksamt

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/08/24 :  15:51:20  Show Profile Send Calle G a Private Message
Expert säljer en rätt söt fjärrförlängare i silver/svart plast, kostar runt 300kr om jag minns rätt. Den matas med 220V. Du ställer en inom räckhåll för din fjärrkontroll, och den andra så den kan skicka IR mot dina apparater (300kr är alltså för ett par). Överföringen mellan dosorna sker via radio, så det är en 30m räckvidd även genom väggar.

Jag har mina apparater i ett skåp, med ena dosan ovanpå och andra på hyllan framför prylarna. Funkar utmärkt även om det kanske känns lite overkill att skicka signalen med FM-radio de 60cm det är frågan om i det fallet :)

Dosorna lär funka för det mesta utom Bang&Olufsen-prylar, som tydligen sänder IR på nåt alldeles särskilt sätt.

395kr var det visst, hittade länken: http://www.expert.se/prodinfo.asp?secId=69&subId=47&prodId=3471&bhcp=1
Det finns andra varianter som även överför ljud/bild, men det är onödigt i det här fallet.
Go to Top of Page

trippelbogey
Member

159 Posts

Posted - 2004/08/24 :  16:33:23  Show Profile Send trippelbogey a Private Message
Jag har sett dessa men jag söker en som omvandlar IR till elektriska signaler och inte till (och från) RF som dessa gör.
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/08/24 :  17:50:58  Show Profile Send Calle G a Private Message
För att hitta nåt som passar till 3.5mm-pluggen i dina prylar får du nog vända dig till leverantören, det är säkerligen nåt märkesspecifikt. Och därmed dyrt.

Vad är det för nackdel med att göra enligt ovan? RF är trevligt, särskilt om du sedan köper dig en programmerbar multifjärr med RF-stöd - då kan du styra allting överalltifrån, och plocka bort ena dosan. Marmitek har några sådana, tex.

395kr löser dina problem alldeles utmärkt, om du frågar mig. :)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000