Author |
Topic |
markih
LTS Göteborg
963 Posts |
Posted - 2004/08/23 : 22:48:26
|
Montana: Vertikal bi-amping har jag inte tidigare hört talas om, men efter din beskrivning så antar jag att ena kanalen driver basen och den andra kanalen driver diskant, är det rätt uppfattat?
Edit: kollade länken om verikal bi-amping. Jag vidhåller min text ovan och hävdar att den 'sneda' belastningen finns kvar även i detta fall. |
markih |
Edited by - markih on 2004/08/23 22:51:51 |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2004/08/23 : 23:00:11
|
Har dribblat en del med biamp. Att biampa med "vanligt " delningsfilter är ingen större ide, bättre att bränna kulorna på ett ordentligt slutsteg istället för två halvtaskiga. Har även kört rör i toppen transistor till basen. Inte så lyckat, olika karaktär på stegen hängde inte riktigt ihop lite svårt med nivåer. Men ibland lät det riktigt bra. Skall det köras biamp så skall det delas aktivt. Har så nu, men nästa gång blir det nog "less is moore"! Lite apparater mao! |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
|
MONTANA
Member
534 Posts |
Posted - 2004/08/23 : 23:34:33
|
Markih: Nei, du har misforstått. Som skissert i de tidligere innleggene: Venstre poweramp håndterer signalet i venstra kanal og driver venstre høyttaler, høyre poweramp håndterer signalet i høyre kanal og driver høyre høyttaler. Eliminering av cross-talk forvrengning og økt kontroll (særlig merkbart i bassen) fordi man får strømreservene og uF-reservene til 2 poweramps (i stedet for én) til å håndtere hele frekvensområdet (separat, i hhv. venstre og høyre kanal), er udiskutable gevinster ved vertikal biamping, på samme måte som man oppnår disse fordelene ved bruk av 2 monoblocks.
Det blir ikke noe mer skjev ("sned") belastning enn ved bruk av 1 stereoamp.
Mvh Morten HighEnd Nordic Distributor of MONTANA / PBN OLYMPIA kontakt@highend.no +47 992 54862
Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30505
|
HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com / www.emmlabs.com System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no |
Edited by - MONTANA on 2004/08/23 23:37:01 |
|
|
pewe
Member
335 Posts |
Posted - 2004/08/24 : 09:32:55
|
Jag tackar för alla intressanta synpunkter om detta, tydligen, intrikata ämne. Måste dock erkänna att den tekniska nivån är för hög för mig och det blir lätt att villa bort sig...Jag skall prova med att biampa min int. Thule AI150B genom att koppla in ett extra identiskt slutsteg till basarna. Får då praktiskt prova hur det låter och får svart på vitt ett kvitto om det funkar eller inte.
En snabb fråga bara: jag har förstått att aktiv drift är ett bra, om än dyrt, sätt att driva sina högtalare. Kan detta låta sig göras med min integrerade förstärkare? För aktiv drift är väl när ett slutsteg driver ett högtalarregister? Högtalarna är Audiovector M3 Super och om det spelar någon roll så finns det 3 anslutningar på högtalarens baksida. |
|
|
T.A. Edison
Member
559 Posts |
Posted - 2004/08/24 : 10:06:29
|
Om man kör passiv bi-amping och olika typ av slutsteg bör man se till att förstärkningen (gain) är lika på stegen. Annars får man olika nivå till registren, det kan ju låta både sämre och bättre, men definitivt inte likadant och inte vad högtalartillverkaren tänkt sig när han konstruerade filtret. |
|
|
pewe
Member
335 Posts |
Posted - 2004/08/24 : 10:11:53
|
Ja, Edison, jag har förstått åtminstone så mycket att det är viktigt att köra med samma gain. "Passiv bi-ampning", vad är det? |
|
|
Topic |
|