HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Biampning, vad vinner man?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2004/08/23 :  12:24:57  Show Profile Send pewe a Private Message
Teoretiskt sett är väl biampning en bra uppgradering för mera välljud, eller? Men jag har också hört att vissa inte upplever någon större skillnad. Skulle vara intressant att höra era praktiska erfarenheter i detta ämne.

Lite funderingar dyker upp: är det bara på högre volymer som den extra kraften kommer att göra sig gällande eller får man generell ljudförbättring? Finns det några nackdelar?

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/08/23 :  12:28:04  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Det bästa med biamping är väl att man kan använda aktiva filter med i princip noll förluster? Jag har sett att många biampar med passiva filter, säkert inget fel i det men det känns lite som att poängen är att man kan dela aktivt.



Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/08/23 :  13:54:06  Show Profile Send gcs a Private Message
Gerhard46 skriver: "det känns lite som att poängen är att man kan dela aktivt."
Precis så är det och dessutom är det lättare att ställa in dom rätta nivåerna till varje element. Jag har själv kört aktivt sedan 1973 och jag kan inte tänka mig något annat.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/23 :  16:19:54  Show Profile Send Blue a Private Message
Intressant tråd! Ni som kan området: Förklara gärna skillnaderna mellan "aktivt och passivt"!

pewe: När det gäller kraften är det som bekant ofta bra att ha lite extra på lager. Men om du redan har en hyfsat kraftig stärkare tror jag mycket väl att det kan vara så att du märker en skillnad först vid extremt höga ljudnivåer. Jag tror inte att du kommer märka någon skillnad, eller isåfall bara en liten, i att volymen blir högre vid en given inställning på ratten, t.ex. "klockan nio", vid biamping.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/23 :  16:36:21  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det finns en hel del om detta som skrivits tidigare. Gör en sökning så hittar du massor.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2004/08/23 :  16:39:22  Show Profile Send oliver a Private Message
Fördelen är väl om du använder ett starkare steg till att driva basar med kan du "knuffa" på lite mer i dom nedre regionerna samt som nämnts den aktiva delnings möjligheten som är överlägsen den passiva.
/ Sven-Åke

Skeptiker
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2004/08/23 :  16:46:36  Show Profile
Aktivt:Delningen sker aktivt INNAN slutsteget.Man slipper således de effektförluster ett passivt filter har med drosslar o dyl.

Passivt:Man använder sig av 2st (helst identiska) förstärkare/effektförstärkare och får med det en dubbelt så hög strömkapacitet. Man kan INTE spela högre vid passiv biamping, DOCK med en lägre distorsion vid ett givet ljudtryck. Fördelen med passiv biampning kan vara att de höga effektuttagen från basen inte påverkar det känsliga diskantområdet. Det finns kostnadseffektivare uppgraderingar än att biampa passivt.

Lite kort. Biamp=samma effekt,dubbelt så hög strömkapacitet
Bryggkoppling=2-3ggr effektuttag=du kan spela HÖGRE (med mer distorsion...),samma strömkapacitet dock.

Edit:Det finns som sagt lite utförligare inlägg om detta om du söker lite.

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...

Edited by - mje1 on 2004/08/23 16:49:32
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/08/23 :  16:48:52  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Blue,

passiva filter sitter efter slutsteget /vanligen inuti högtalarna. Där går en del effektöver i värme, större distorsion och en massa annat. Ingen "massa-meter-lång" tunn koppartråd i serie med baselementet. Jag är absolut ingen expert på området.

Aktiva filter kopplar man in innan slutsteget, består av oftast av OP-förstärkare och massa annat guck. Ingen förlust, kan dela väldigt brant om man nu känner för det, större valmöjligheter. Nya filter kan även programmeras om mha en PC/Mac. Norska Embla gör eller gjorde sådana digitala filter.

Jag har aldrig testat det själv.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/23 :  17:14:21  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Biamp=samma effekt,dubbelt så hög strömkapacitet
Detta gäller passiv biamping.

Vi tar väl dom gamla vanliga länkarna:
http://sound.westhost.com/bi-amp.htm
http://www.tubecad.com/articles_2001/Active_Crossovers_and_Filters/

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/08/23 17:14:46
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/08/23 :  17:32:04  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
Jag har aldrig kört aktivt utan bara passivt. Den största fördelen med biampning tycker jag är att man kan blanda rör till toppen och exempelvis bipolära trissor i klass-A till basen.Det bästa av två världar så att säga.

Aktiv delning blir lite kostsamt om man ska ha samma prylar som i passivt. Accuphase har ju både delningfilter och EQ som jobbar i det digitala domänen som är lika bra som deras "analoga" delar. En tre-vägs lösning med Accuphase blir inte billigt.......6st monoblock exempelvis.

Visst kan man ta PA-prylar och aktivt biampa men då blir kvalitén på varje enskild pryl sämre än high-end delar som passivt driver högtalarna. För att inte tala om antalet kablar som behövs.......

/Joakim

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2004/08/23 :  17:42:01  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Den ultimate løsning er 2 monoblokker (jeg ser da bort fra multiamping, da få høyttalere er konstruert med tanke på dette og da multiamping ofte koster mer enn det smaker og gir mer plasseringsproblemer enn nytteeffekt).

Nest best er vertikal biamping. Hvis dine høyttalere gir mulighet til vertikal biamping med 2 stereoforsterkere, dvs. å la en forsterker drive den ene høyttaleren og en identisk forsterker drive den andre høyttaleren, så vil du oppnå følgende fordeler:
- total kanalseparasjon og eliminering av cross-over forvrengning
- én egen powersupply til å drive én høytt. og én til å drive den andre høyttaleren, dvs. mye bedre basskontroll, punch og dynamikk, hvilket er bedre enn tradisjonell, vertikal biamping, hvor én forsterker driver topp i begge høytt. og den andre forst. driver bassene i begge høytt. (bassene må da "dele på" kun én powersupply = dårligere basskontroll)
- mer strømkapasitet og ladelyttkapasitet, forutsatt at vi snakker om identiske forsterkere både ved biamping og single amping = bedre kontroll, dynamikk etc.
- generelt sett et roligere, mer stabilt og kontrollert lydbilde etc.

Når dette er sagt, så forutsettes at det er en viss kvalitet på de forsterkerne som brukes til biamping; én poweramp-/preampkombo - eller til og med én integrert stereoforsterker - kan være bedre enn biamping dersom den ene forsterkeren er av mye høyere kvalitet enn de to som brukes ved biamping. Men under ellers like betingelser er alltid biamping best av nevnte grunner; den eneste (potensielle) ulempen er at det koster mer.

Mvh Morten

HighEnd
MONTANA Loudspeakers / PBN OLYMPIA Pre- & Poweramps
kontakt@highend.no
+47 992 54862 www.highend.no

System: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30505

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2004/08/23 :  18:04:55  Show Profile
quote:
Detta gäller passiv biamping.


Det var det jag syftade på...Jag har fått för mig att i "folkmun" menas med biamping just passiv sådan. Aktiv drivning,kallas väl just aktiv drivning..?

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...

Edited by - mje1 on 2004/08/23 18:11:54
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/23 :  18:14:31  Show Profile Send Blue a Private Message
MONTANA: som jag förstår det så är det du pratar om "vertikal biamping" samma sak som två bryggkopplade stereoslutsteg som driver var sin högtalare? Att detta ger en rejäl förhöjning av effekten är ju välkänt, men det ger väl också en del nackdelar som mje1 är inne på?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2004/08/23 :  18:14:35  Show Profile Send oliver a Private Message
Provade faktiskt att bi-ampa med PA steg apropå det VR-8 skrev om kvalitén på varje enskild del.
Jag drev basarna i mina ML SL3 med ett PA steg som heter Altair och som ska vara på den lite bättre skalan av sådana steg ,kostar runt 15.000.
Fy satan vad värdelöst steg alltså 2*300w i 8 ohm 2*600w i 4ohm 2*1200w i 2ohm med en trafo större än en 5 kilos ost.
Basarna fladdrade hej vilt helt utan kontroll man fick vrida ner så basen nästan försvann innan det blev acceptabelt.
Kopplade bort steget och körde min Zapsolute till hela registret som förut,där kan man snacka om kontroll alltså med "ynka" 2*78w,hur tight och djup bas som helst.
Altair steget lämnar säkert uppgivna watt men hade nog inte mycket till strömkapacitet.
Ska prova att bygga ett Zappulse till basarna istället.
/ Sven-Åke

Skeptiker
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/23 :  18:21:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
mje1: Det var ett förtydligande bara. I så fall har jag aldrig bi- och triampat utan använt aktiv drivning. Det kallas lite olika på olika siter verkar det som. Bland annat Rod Elliot (i en av länkarna ovan) kallar aktiv drivning för biamping.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/08/23 18:23:27
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/08/23 :  18:26:59  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message

Spela högt OCH bra med tungdrivna lådor är oerhört svårt och kostsamt. Lösningen är inte PA-steg som oliver just så fint beskrev.

/Joakim

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/23 :  18:34:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Man kan biampa med vilka steg som helst, även Mark Levinson eller Jeff Rowland om man har råd. Se bildtråden om Audio Artistry Beethoven t.ex. Men det var väl inte förstärkartyper tråden handlade om?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/08/23 18:36:31
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/08/23 :  18:47:27  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
Bernt:

Tråden handlade om "Biampning,vad vinner man?".

Man kan oxå förlora........

/Joakim

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/23 :  19:14:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Så sant, så sant. En usel komponent kan kvadda vilken high end-anläggning som helst.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/08/23 :  19:19:36  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Jag har inte orkat läsa allt, men vill skjuta in att ett passivt filter gör ju mer än att bara dela upp frekvenser. Man kan räta ut elements impedanskurva passivt även fast man delar aktivt! Det gör att slutstegen får en lättare last = kanske bättre ljud, beror på hur lastkänsligt slutsteg man använder.
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2004/08/23 :  20:12:06  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Blue:
Ja, det er en kjent sak at resultatet av brokobling av stereoforsterkere er mer effekt, men i mange tilfeller dårligere ytelse - men det finnes unntak. Det finnes poweramps som er designet primært til bruk i mono, men med mulighet til å operere i stereo, hvor man bare får enda mer av det gode når man lar dem operere i mono.

Og: Med vertikal biamping menes bruk av 2 like stereo-amps - kjørt i stereo - men koblet opp til høyttalerne slik at hver stereo-amp driver hver sin høyttaler. Ikke alle høyttalere gir denne muligheten, men noen gjør det.

Metoden kan studeres f.eks. her:
http://www.soundstage.com/synergize/synergize031998.htm

HighEnd
MONTANA Loudspeakers / PBN OLYMPIA Pre- & Poweramps
kontakt@highend.no
+47 992 54862 www.highend.no

System: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30505

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2004/08/23 :  20:29:30  Show Profile Send markih a Private Message
Jag påstår att Bi-Amping inte medför några stora förbättringar, om ens några? Under speciella omständigheter kan förbättring eventuellt uppnås, t ex om en förstärkare inte riktigt orkar driva högtalaren.

Vid s k aktiv drift uppnås dock fördelar, eftersom dynamikförmågan hos systemet kan öka väsentligt.

markih
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/08/23 :  20:37:33  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
marikh:
Jag tror att jag håller med, men det vore intressant om du kunde motivera det något utförligare.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/23 :  20:40:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Håller med markih i vad han säger om aktiv drift.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2004/08/23 :  22:01:43  Show Profile Send markih a Private Message
Ok, vid Bi-Amping får bägge förstärkarna samma insignal men får olika last, eftersom den ena kopplas till diskant och den andre till bas-mellan. Detta ger ofta en mer fasvridande last med svåra fasvinlar, eftersom bas-mellan och diskant ihop delvis brukar kompensera varandras fasvridande karakteristik. Lasten blir ofta enklare med bas-diskant + filter ihop, än att köra delarna för sig (kanske inte alltid dock). Därmed faller ofta det enda tänkbara postiva argumentet för Bi-Amping. Att det dessutom är dyrare med dubbla förstärkare är ju ingen fördel och båda förstärker exakt samma signal, men man förbrukar bara onödig effekt i det passiva filtret.

Vid aktiv delning får förstärkarna olika insignal och de belastas inte med frekvensområden som inte används (som ju ändå bara eldas upp det passiva filtret vid Bi-Amping). På så vis utökas förmågan att klara kraftiga signaler utan klippning och det dynamiska området kan öka betänkligt (flera ggr ibland). Man kan dessutom justera nivåer vid aktiv delning eller kompensera för olika saker.

Nä, Bi-Amping verkar det inte vara några direkta fördelar med, tvärtom; ett antal nackdelar.

markih
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2004/08/23 :  22:43:19  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Markih skrev: "Ok, vid Bi-Amping får bägge förstärkarna samma insignal men får olika last, eftersom den ena kopplas till diskant och den andre till bas-mellan."

Det som beskrives ovenfor er IKKE tilfellet ved vertikal biamping med 2 like stereo poweramps. Som nevnt i tidligere innlegg, driver da den ene poweramp'en den ene høyttaleren og den andre poweramp'en den andre høyttaleren; Med vertikal biamping med 2 identiske poweramps får venstre poweramp venstre inputs og høyre poweramp får høyre inputs, den ene driver både diskant og bass i den ene høyttalere og den andre driver både diskant og bass i den andre høyttaleren. Eliminering av cross-talk distortion, økt kontroll ved bruk av en separat forsterker (med hele sin VA- og uF-kapasitet) til å drive de effekthungrige bassene (og de mindre effekthungrige diskant-/mellomtoneenhetene) i den ene høyttaleren + en annen separat forsterker (med hele SIN VA- og uF-kapasitet) til å drive de effekthungrige bassene (og de mindre effekthungrige diskant-/mellomtoneenhetene) i den andre høyttaleren: dette er klare og opplagte fordeler ved vertikal biamping. Man oppnår langt på vei noe av det samme som med 2 monoblocks, og du mener vel ikke at også det gir ulemper!??

At 2 poweramps (eller 2 monoblocks) er dyrere enn én, bestrides (som også påpekt tidligere) dog ikke...

Mvh Morten
HighEnd
Nordic Distributor of MONTANA / PBN OLYMPIA
kontakt@highend.no
+47 992 54862

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30505

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no

Edited by - MONTANA on 2004/08/23 22:44:34
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000