HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 John Coltrane och frijazz
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2004/08/23 :  09:01:42  Show Profile Send JesseX a Private Message
John Coltranes Impulse-skivor hör onekligen till det mest nyskapande
och intressanta som gjorts inom jazz. Vilka andra artister och plattor inom frijazz är värda att leta efter?

Eftersom många av de (artistiskt sett) stora inom frijazzen är lite halvobskyra kan ju lite tips vara matnyttigt.

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2004/08/23 :  18:59:39  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Skall de vara obskyra halvobskyra eller inte;-)? Cecil Taylor tillhör väl annars jazzens stora inom frijazz (piano). Han är väl inte så obskyr (smile)
/Shaft
Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2004/08/25 :  15:46:28  Show Profile Send sisko a Private Message
Ornette Coleman!!! Denne gigant får inte förbises. Börja från första skivan å fortsätt. Kolla in hans webbplats http://harmolodic.com/loader.swf

quote:
Early on in his career, alto saxophonist Ornette Coleman, recorded an album entitled, 'The Shape of Jazz To Come.' It might have seemed like an expression of youthful arrogance - Coleman was 29 at the time - but actually, the title was prophetic. Coleman is the creator of a concept of music called "harmolodic," a musical form which is equally applicable as a life philosophy. The richness of harmolodics derives from the unique interaction between the players. Breaking out of the prison bars of rigid meters and conventional harmonic or structural expectations, harmolodic musicians improvise equally together in what Coleman calls compositional improvisation, while always keeping deeply in tune with the flow, direction and needs of their fellow players. In this process, harmony becomes melody becomes harmony. Ornette describes it as "Removing the caste system from sound." On a broader level, harmolodics equates with the freedom to be as you please, as long as you listen to others and work with them to develop your own individual harmony.

Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2004/08/27 :  14:15:09  Show Profile Send MartinN a Private Message
The Art Ensemble Of Chicago är värda att kollas upp,
tidiga plattor på Verve/Atlantic ? och senare på ECM.

Martin
Go to Top of Page

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2004/08/27 :  23:26:04  Show Profile Send Joacim a Private Message
Jag vet inte riktigt den klara tolkningen, men har Du lyssnat på Patricia Barber? Riktigt skön musik, med bra inspelningar.

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2004/08/30 :  08:47:13  Show Profile Send JesseX a Private Message
Patricia Barber och andra jazzsångerskor har ingenting med frijazz att göra. Vi pratar om abstrakt och ofta extrem musik. Trallvänliga ballader har absolut ingenting med saken att göra.
Sångare finns förstås inom frijazz också. Phil Minton är ett bra exempel.
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2004/08/30 :  12:00:03  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Rahsaan Roland Kirk, Sun Ra och Eric Dolphy hör väl också till de stora.

Peter Brötzmann, Don Cherry, Jack Brothers kanske?

Mera tips här: http://www.groove.no/html/style/97303165.html

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2004/08/30 :  12:00:48  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Hoppsan, glömde James Change and the Contortions...

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2004/09/01 :  12:45:44  Show Profile Send JesseX a Private Message
Vilka skivor med Jack brothers är det som innehåller frijazz? På vilket sätt skiljer de sig åt?
Vilken är bäst?
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2004/09/01 :  12:47:45  Show Profile Send JesseX a Private Message
Sonny Simmons och Prince Lasha är ju två andra viktiga figurer.
Joe McPhee är en aning obskyr men absolut bra.
Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2004/09/01 :  13:10:30  Show Profile Send sisko a Private Message
Hmm jag kom att tänka på svenska jazzartister och band. Roland Keijser är en bortglömd men suverän saxofonist som har varit aktiv ända sen 60-talet. Han var för övrigt en av de få i Gunder Hägg (dvs tidiga blå tåget) som var en skicklig instrumentalist. Om man utgår från Roland kommer jag att tänka på hans soloskivor men även hans medverkan på skivor som Bengt Bergers Chapter seven - Thumbs up som är en av de bästa jazzskivor som någonsin gjorts. Entra Live är ett annat band som jag kommer ihåg från min korta försök att bli skicklig saxofonist i början av 90-talet.
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2004/09/01 :  17:06:14  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Ang. Jack Brothers

Pluviose och Coltraneplattan i första hand men jag tycker att det mesta är spännande.

Punkjazz kanse är en bättre beteckning än frijazz?

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2004/09/02 :  09:40:57  Show Profile Send JesseX a Private Message
När det gäller svensk frijazz är ju Mats Gustafsson och Mount Everest trio två
av de mer väsentliga namnen.
Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2004/09/02 :  20:34:05  Show Profile Send aplodon a Private Message


Henry Threadgill kanske?
Jag har den här skivan: "Carry the Day". Har aldrig hört nå´t liknande. Musiken är småkaotisk och stundtals oändligt vacker på samma gång. Trodde inte det var möjligt.
Udda sättning är det också, bl.a. två tubor men ingen bas.
Ett par låtar (första och sista) avviker från de övriga.
Den första har jag lite svårt för, lite enformig, den sista är lite väl kaotisk för min smak (men det kanske kommer med tiden). Resten av skivan är dock riktigt bra.

Jag kommer att utforska hans musik ytterligare vid lämpligt tillfälle. Är det någon som hört honom och kan tipsa om var man skall fortsätta? Han har gjort ganska många skivor.

Edited by - aplodon on 2004/09/07 22:53:58
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/09/08 :  10:06:42  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Jag lyssnar just nu mycket på "Out to Lunch" med Eric Dolphy. Den kvintessentiella avantgardejazzskivan, både enligt mig och All Music Guide.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.32 sekunder. Snitz Forums 2000