HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Frågor om MP3
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

tek
Member

229 Posts

Posted - 2002/09/29 :  15:28:05  Show Profile Send tek a Private Message
hej.

några frågor om mp3.

1 - vilket är bäst - att man bränner mp3or till en tom cd-skiva och sen kör den i dvd-spelaren för att lyssna.

eller

2 - att man har en kabel direkt från datorn till förstärkaren och kör den vägen?

är det stora skillnad på ljudkvaliteten?

och en annan sak jag har en hel del cd-skivor som jag kör i dvd-spelaren och lyssnar den vägen, men att göra en samling på motsvarande skulle ju vara smidigare i mp3-format... vilket är den lägsta mp3 kvaliteten jag bör nöja mig med? räcker 192 eller måste man upp i 320 för att bibehålla nån vidare kvalitet?

(jag har alltså inga high-end grejer som ni förstår varken på förstärkare, högtalare, dvd-spelare osv)

din hifi låter inget vidare. jämfört med värre grejer.

zod
Starting Member

36 Posts

Posted - 2002/09/29 :  15:32:36  Show Profile Send zod a Private Message
Hej

den bästa kvaliteten får du nog om du sätter mp3-skivorna i dvd-spelaren o spelar dem den vägen..

drar du en kabel från dator så påverkar det kvaliteten på flera sätt.. först att i datorn sitter en massa komponenter som stör ljudkorten. = små störningar.

dels så har oftast inte datorn 1 meter från stereon så det behövs säkert en lång kabel för att dra till datorn.

om du ska lyssna på mp3 så lyssa via dvd-spelaren..

jag har själv en HK DVD25 och den producerar bättre ljud än vad det blir om jag ansluter min bärbara IBM R31 till stereon. Fast det bästa är nog att slopa mp3 helt o hållet o köpa orginal pressade cdskivor.. med mp3 så komemr du aldrig att få en bra ljudkvalitet.

Mvh
Henrik
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/09/29 :  15:32:59  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

bränner till en skiva blir bäst.
då behövs ingen onödig signalväg mellan
dator och stereo, och det är ju bra.

kan vara rätt stora skillnader i brus som
kan uppstå mellan dator och stereo. man skall
vara försiktig med att koppla ihop digital
ut och in gångar per dator och stereo,
kan förstöra det innuti så att säga..

sedan är det juh klart att MP3 är ett komprimerat format,
med enbart förluster i ljudkvalitén, beroende på komprimering
såklart, på nätet varierande då.

bäst blir det om man kopierar en skiva själv till wav
direkt till hårddisken, större filer, men det blir ingen
komprimering då..

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2002/09/29 :  17:24:11  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Niklas Nord: Det är skillnad på komprimering och komprimering men det visste du väl väl redan.

Använd en förlustfri komprimeringalgoritm om du vill ha bästa kvalitet men ändå spara lite plats.

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2002/09/29 :  17:32:41  Show Profile Send Staffan a Private Message
Hör med Sladd,har för mig
att han är rätt insatt i
mp3!
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/09/29 :  22:37:40  Show Profile Send n/a a Private Message
Det bästa (men dyraste) är att bränna till vanlig Audio-CDR och spela av i vanlig CD-spelare. Stor skillnad mot att spela av i DVD'n. Med ett riktigt bra
ljudkort i datorn och "riktig" audiokabel mellan dator och förstärkare kan det även låta bättre direkt från datorn än från DVD'n. Har du endast standard soundblaster-prylar och "tunn" svart phonokabel så låter det dock garanterat bättre från DVD'n än från datorn.

Jag har experimenterat ganska mycket med mp3 och använder man bara en bra enkoder (t ex Fraunhofer) och inte snålar med bitrate'n så kan det låta riktigt bra. Tyvärr är det mesta som finns på nätet inte av nån bra kvalitet direkt.


Man borde inte sova.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/09/30 :  08:08:10  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
quote:
Originally posted by Staffan

Hör med Sladd,har för mig
att han är rätt insatt i
mp3!




Muuuuh!, muuuh!

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/30 :  08:43:18  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
Hahahahahaha.... Sladd, din åsikt på Arken var skön den=) muuuh=)

mp3 på internet har endast EN fördel, man kan ladda hem å provlyssna lite låtar från en skiva, sen åker man å köper skivan om den är bra, endast det har jag mp3 till i alla fall!
Go to Top of Page

Mad
Member

126 Posts

Posted - 2002/09/30 :  08:59:16  Show Profile Send Mad a Private Message
Ska man tillverka mp3 med någorlunda kvalitet krävs det för det första att man använder en bra cd-ripper för att läsa av skivan. En bra cd-läsare är viktigt även det. Den bästa rippern för jobbet hittar man på www.exactaudiocopy.de. När det gäller komprimeringen bör man absolut inte använda sig av Fraunhofers codec, vill man att det ska låta bra är det LAME som gäller. Vad gäller inställningar vid komprimering brukar jag köra konstant bitrate på 256+ kbps, i riktig stereo. Vissa föredrar att köra med variabel bitrate, men jag tror inte på det... Möjligtvis om man kör med gränsvärden som 256-320 kbps. Man bör även plocka bort både low och highpass filtret för bästa effekt.

Vad gäller uppspelning via dator så måste man precis som med stereon använda en bra spelare. Winamp i grundkonfiguration låter inte rolig alls. Därför blir man tvungen att ladda hem en plugin som kallas för MAD, låter massor med bättre. Vill man inte använda sig av Winamp får man helt enkelt köra med Audioactives gratisspelare.
Go to Top of Page

ZiroX
Member

137 Posts

Posted - 2002/09/30 :  09:20:53  Show Profile Send ZiroX a Private Message
Som han sa, Lame ska det va (lägg märke till rim). High quality kodning med lame, ~192kbit låter snarlikt CD, höjer man till ~256kbit så är det svårt att höra skillnaden (testat med blindtest, på 4 personer!!). Appropå att spela upp från dator, är digitalt att föredra, man slipper störningar fullständigt då. Helst ska det också ha externt ljudkort, för bästa ljudkvalitet. Spelare som klarar detta är t.e.x. Yamahas AP-U70 (se mina bilder). För övrigt är datorljudkort kassa i kvalitet, eftersom dom oftast skapas efter spelen (speciellt Creatives kort) och inte musiken. Nåväl, that´s alla i had to say.
Go to Top of Page

tek
Member

229 Posts

Posted - 2002/09/30 :  09:29:03  Show Profile Send tek a Private Message
tack, nu blev det lite klarare!

din hifi låter inget vidare. jämfört med värre grejer.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/09/30 :  09:48:29  Show Profile Send nin a Private Message
Ja, jag har varit i flera debatter om detta innan. Och jag ställer samma fråga igen:
Om nu det "går" att göra MP3 snarlikt och nästan lika bra så måste det alltså göras med rätt grejer, på rätt sätt för att ha en chans. Alltså så får man göra det själv och då kommer följd frågan: VARFÖR om man har originalet ska man krångla och göra om det till något sämre än vad det är??
MP3 är bra att kolla upp musik och köpa det man gillar. Det är INGET att använda i en high-end anläggning.
Go to Top of Page

ZiroX
Member

137 Posts

Posted - 2002/09/30 :  10:01:24  Show Profile Send ZiroX a Private Message
quote:
Originally posted by nin

Ja, jag har varit i flera debatter om detta innan. Och jag ställer samma fråga igen:
Om nu det "går" att göra MP3 snarlikt och nästan lika bra så måste det alltså göras med rätt grejer, på rätt sätt för att ha en chans. Alltså så får man göra det själv och då kommer följd frågan: VARFÖR om man har originalet ska man krångla och göra om det till något sämre än vad det är??
MP3 är bra att kolla upp musik och köpa det man gillar. Det är INGET att använda i en high-end anläggning.



För att man kan sälja originalet sen?.
Blah, jag lyssnar 90% endast på MP3. Visst, det är komprimerat, men om man inte hör skillnaden, vad spelar det då för roll.
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/09/30 :  10:04:00  Show Profile Send n00b a Private Message
ojojoj nu blir det liv =))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

ZiroX
Member

137 Posts

Posted - 2002/09/30 :  10:13:25  Show Profile Send ZiroX a Private Message
quote:
Originally posted by n00b

ojojoj nu blir det liv =))

//jonas



Joh.. :o)
Nu lär några försöka göra vad som helst för att bevisa att man hör skillnad. Men wtf do i care, jag hör ingen skillnad, o inte dom 4 testpersoner jag hade på besök heller.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/09/30 :  10:17:18  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Mad

Ska man tillverka mp3 med någorlunda kvalitet krävs det för det första att man använder en bra cd-ripper för att läsa av skivan. En bra cd-läsare är viktigt även det. Den bästa rippern för jobbet hittar man på www.exactaudiocopy.de. När det gäller komprimeringen bör man absolut inte använda sig av Fraunhofers codec, vill man att det ska låta bra är det LAME som gäller. Vad gäller inställningar vid komprimering brukar jag köra konstant bitrate på 256+ kbps, i riktig stereo. Vissa föredrar att köra med variabel bitrate, men jag tror inte på det... Möjligtvis om man kör med gränsvärden som 256-320 kbps. Man bör även plocka bort både low och highpass filtret för bästa effekt.

Vad gäller uppspelning via dator så måste man precis som med stereon använda en bra spelare. Winamp i grundkonfiguration låter inte rolig alls. Därför blir man tvungen att ladda hem en plugin som kallas för MAD, låter massor med bättre. Vill man inte använda sig av Winamp får man helt enkelt köra med Audioactives gratisspelare.



Hej Mad!

Jag gjorde lite mätningar av frekvensgång på Winamp. Den har ett väldigt märkligt beteende i grundkonfigurationen med equalizern påslagen. Även om alla reglarna står på mitten och den är ställd i "Off", så tappar den flera dB i den högsta diskanten. Om man däremot klickar bort equalizern, så blir frekvensgången i princip spikrak. Så tipset lyder: Använd ej EQn.

Konstigt va!

I övrigt tycker jag Winamp är helt OK. Jag tycker speciellt att "Disc Writer Plug-in" är bra. Det vore intressant att höra vad övrigt som du tycker är mindre bra hos Winamp.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/09/30 :  11:33:36  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Vi kunde ju börja med ett "MP3-filter"

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2002/09/30 :  11:44:12  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Nu lär några försöka göra vad som helst för att bevisa att man hör skillnad. Men wtf do i care, jag hör ingen skillnad, o inte dom 4 testpersoner jag hade på besök heller.

Det är väl det yttersta beviset på att man ska börja kolla om det kan vara nåt fel med anläggningen...

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

rejman
Starting Member

46 Posts

Posted - 2002/09/30 :  11:51:13  Show Profile Send rejman a Private Message
Har du nått tips på bra kabel mellan datorn och förstärkaren....?


quote:
Originally posted by Stefan007

Det bästa (men dyraste) är att bränna till vanlig Audio-CDR och spela av i vanlig CD-spelare. Stor skillnad mot att spela av i DVD'n. Med ett riktigt bra
ljudkort i datorn och "riktig" audiokabel mellan dator och förstärkare kan det även låta bättre direkt från datorn än från DVD'n. Har du endast standard soundblaster-prylar och "tunn" svart phonokabel så låter det dock garanterat bättre från DVD'n än från datorn.

Jag har experimenterat ganska mycket med mp3 och använder man bara en bra enkoder (t ex Fraunhofer) och inte snålar med bitrate'n så kan det låta riktigt bra. Tyvärr är det mesta som finns på nätet inte av nån bra kvalitet direkt.




Varför blir man aldrig nöjd för....?
Go to Top of Page

JPL
I have a girl

292 Posts

Posted - 2002/09/30 :  12:04:56  Show Profile Send JPL a Private Message
quote:
Blah, jag lyssnar 90% endast på MP3. Visst, det är komprimerat, men om man inte hör skillnaden, vad spelar det då för roll.


Hej..
Även om man inte hör någon skillnad vid A/B lyssning så finns det skillnader ändå... man blir tex lyssningstrött fortare...
Så är det iaf för mig...
OBS Jag hör skillnad oxå.. musiken blir plattare.. tråkigare..

mvh Patrik...
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/09/30 :  13:43:01  Show Profile Send nin a Private Message
För att man kan sälja originalet sen?.
Blah, jag lyssnar 90% endast på MP3. Visst, det är komprimerat, men om man inte hör skillnaden, vad spelar det då för roll


Ja, då säger jag att du antagligen inte har en tillräckligt bra anläggning eller så hör du inte dom skillnader som skiljer audiofiler och svensson, eller så lyssnar du bara på techno/hårdrock . En fråga bara, är SACD eller DVD-A intressanta?
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/30 :  14:07:44  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
framförallt så är det en grymm skillnad på basen... på mp3 låter den dåligt helt enkelt.
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2002/09/30 :  14:19:00  Show Profile Send n/a a Private Message
Var det inte PROSON Conquest eller nu vad dom heter som "ZiroX" Hade...


//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn
Go to Top of Page

ZiroX
Member

137 Posts

Posted - 2002/09/30 :  15:27:38  Show Profile Send ZiroX a Private Message
Hehe, ni som har en digitalförstärkare kopplad till datorn, era kommentarer vore djupt intressanta nu.

Har bara en kommentar till er som tycker MP3 låter platt, tråkigt och basen blir skit.

Skaffa en bättre Mp3 Spelare till datorn, bättre ljudkort, d.v.s helst rent digitalt! Förresten, Winamp 2 låter riktigt jävla dåligt. Winamp 3 har bättre kvalitet, Sonique och flera andra spelare låter också bättre. MP3 låter olika, på alla spelare, så testa runt... Förresten, lär få höra att DVD lär vara bästa sättet att spela upp det. Och jo, det är skillnad på MP3 mjukvaror också, därför låter det kasst på vissa bärbara, och jättebra på andra. Nya MP3 Pro formatet har ställt till det rätt bra rejält, eftersom den verkligen kan låta kasst i populära spelare.

Många är rädda för blindtester, ta och gör en ni, så får vi ser hur mycket skillnad ni hör, innan ni får reda på vilken av testerna som var mp3, och vilka som inte var. Dom 4 pers jag hade på test hos mig, kunde inte höra skillnaden iaf.

Och ja, jag har Proson Conquest 66 II. Samt en Yamaha AP-U70.

Vore iaf intressant o se fler jämförelser o tester (bevis!), eftersom Mp3 borde låta sämre!
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/30 :  15:32:55  Show Profile Send ekman a Private Message
jag tror inte du har någon vidare stor insikt i detta med highend ljud om du tror att mp3 kan låta lika bra som cd eller ja beror ju självklart på vad du lyssnar på en proson/yamaha stereo tror jag också det är svårt att höra skillnad i no offense dock
Go to Top of Page

ZiroX
Member

137 Posts

Posted - 2002/09/30 :  15:36:34  Show Profile Send ZiroX a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

jag tror inte du har någon vidare stor insikt i detta med highend ljud om du tror att mp3 kan låta lika bra som cd eller ja beror ju självklart på vad du lyssnar på en proson/yamaha stereo tror jag också det är svårt att höra skillnad i no offense dock



Hehe, no offense taken :o)
Jag vet att det inte är en High End anläggning jag har, däremot så är det en utmärkt anläggning för vanliga hemma användare. Vilket jag är, en hemma användare. Kompisar som sitter med anläggningar för ~30 000:- spelar ifrån min anläggning bra mer än väl. Jag har helt enkelt inte ~30 000:- o slänga ut på en anläggning, då får man nöja sig med det man kan få tag på

Edited by - ZiroX on 2002/09/30 15:38:54
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.94 sekunder. Snitz Forums 2000